rozwiń

Benzyna 95 E10 na stacjach. Wraca temat szkodliwości nowego paliwa

Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów, która zastąpiła na stacjach znaną od lat benzynę E5 (do 5 proc. biododatków). Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).

Reklama

Teraz temat szkodliwości paliwa E10 powraca na stół Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Poseł Daniel Milewski (klub PiS) w piśmie do resortu zauważa, że nowa benzyna E10 nie jest kompatybilna ze starszymi autami spalinowymi i nie brakuje wątpliwości dotyczących jej wpływu na pojazdy. Stąd też zwrócił się do resortu z serią pytań. Chce wiedzieć m.in.:

  • Jakie działania planuje podjąć resort, aby zapewnić właścicielom samochodów niekompatybilnych z benzyną E10 dostęp do paliw, które nie zaszkodzą ich pojazdom;
  • Dopytuje także o programy wsparcia lub rekompensaty dla użytkowników starszych aut, których koszt użytkowania może wzrosnąć ze względu na konieczność stosowania alternatywnej, droższej 98-oktanowej benzyny E5.

Paliwo E10 szkodzi? Ministerstwo wskazuje, co tankować zamiast benzyny 95

Do sprawy odniósł się Miłosz Motyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Przedstawiciel resortu wskazał, że Polska na podstawie unijnych dyrektyw, jest zobowiązana do osiągnięcia do 2030 r. 29-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie. – Wprowadzenie benzyn z 10-procentową zawartością biokomponentu jest jednym z najtańszych instrumentów wykorzystywanych do realizacji ww. celu – zauważył Motyka.

To co tankować? Przedstawiciel ministerstwa wskazał, że kierowcom posiadającym samochody niekompatybilne z benzyną E10 zapewniono dostęp do benzyny silnikowej o mniejszej zawartości biokomponentów, tj. benzyny E5 98-oktanowej (droższej).

Paliwo E10 to uderzenie w miliony Polaków? Jesteś w tej grupie?

Reklama

Z odpowiedzi resortu wynika również, że do nowego paliwa E10 nie jest przystosowanych ok. 8,7 proc. samochodów z silnikiem benzynowym zarejestrowanych w Polsce. Czyli nie powinno się go tankować do przeszło 1 mln pojazdów z ponad 11,6 mln zarejestrowanych aut benzynowych. To oznacza, że problem tankowania samochodów osobowych benzyną E10 dotyczy mniejszości wśród kierowców.

Czy jednak ta "mniejszość" ma się czego obawiać? Dlaczego w przypadku niektórych samochodów lepiej nie tankować E10? Co stanie się po zalaniu paliwa z 10-proc. zawartością biododatku? Mechanicy wyjaśniają wątpliwości.

Paliwo E10 zastąpiło na stacjach benzynę 95 E5 / Tomasz Sewastianowicz

Do których samochodów nie tankować paliwa E10? Mechanicy wyjaśniają

Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, zauważa że jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód. – Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Może spowodować korozję i nieszczelności, natomiast to nie należy do pewników – wskazał ekspert.

Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się do zasilania benzyną E10. Chodzi m.in. o samochody Grupy Volkswagen (silniki FSI oraz TFSI - o tym dalej na przykładzie silnika 1.6), Mitsubishi GDI i bliźniacze Volvo, Mercedesy (CGI z lat 2002-2005).

Volkswagen Golf V, kiedy nie tankować E10? Silnik 1.6 silnikowi 1.6 nie jest równy

Dobrym przykładem popularnego wśród polskich kierowców auta jest Volkswagen Golf 5. generacji – na rynku wtórnym wciąż cieszy się wzięciem. Niemiecki kompakt produkowany w latach 2004-2009 był dostępny z silnikiem 1.6 MPI (8V, wtrysk wielopunktowy) i nowocześniejszą jednostką 1.6 FSI (16V, wtrysk bezpośredni). Jeśli ktoś nie jest pewien, który silnik 1.6 pracuje pod maską Golfa "piątki" (MPI czy FSI?), to jego wątpliwości powinny rozwiać informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym.

Volkswagen Golf V 1.6 MPI, do którego można tankować benzynę E10, będzie miał wpisaną pojemność 1595 cm3 i moc 75 kW (102 KM). Z kolei VW Golf 1.6 FSI to nieznacznie większa pojemność skokowa – 1598 cm3 oraz wyższa moc 85 kW (115 KM) – do tego modelu nie można tankować nowego paliwa E10. Warto też pamiętać, że obie konstrukcje na przestrzeni lat trafiły do wielu modeli Grupy Volkswagen – poza VW biorcą silnika 1.6 FSI było też popularne w Polsce Audi A3.

Volkswagen Golf 5. generacji / Volkswagen

– Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka – zaznacza Lehnort. – Nawet w czasie produkcji producent samochodu mógł poczynić modyfikacje w układzie paliwowym, zmieniając niektóre elementy na wykonane z innych materiałów. To oznacza, że wymieniając te części na nowsze, da się przygotować niektóre samochody do zasilania benzyną E10. Trzeba to jednak skonsultować z warsztatem, który ma dostęp do bazy części – wskazał.

A co z procesem spalania? Zdaniem eksperta etanol zwiększa natlenienie paliwa i bardziej pozytywnie, niż negatywnie, wpływa na procesy zachodzące w komorze spalania. – Etanol w sposób naturalny wpływa na podniesienie liczby oktanowej w paliwie, które powinno mieć minimum 95 oktanów, ale z dużą zawartością etanolu może się w rzeczywistości zbliżyć nawet do 98 oktanów. Większa zawartość etanolu w paliwie oznacza niższą zawartość związku ETBE, który w sposób sztuczny podnosi liczbę oktanową, ale też powoduje zanieczyszczenie silnika osadami – wyjaśnił.

Uważaj na tankowanie benzyny E10, jeśli rzadko korzystasz z samochodu

Benzyna z większą zawartością etanolu bardziej chłonie wodę. Co w takim razie z samochodami, które są rzadko użytkowane?

– Stan układu paliwowego powinien być regularnie kontrolowany, szczególnie jeśli korzystamy z auta sporadycznie. Jeśli zamierzamy jeździć na benzynie E10 starszym autem, powinniśmy poddać go bardziej wnikliwej kontroli – zaznaczył Lehnort. – Może być tak, że w zbiorniku paliwa jest już sporo wody, a benzyna E10 tylko zwiększy jej ilość. Czyszczenie zbiornika paliwa jest czynnością, która z pewnością wydłuży trwałość silnika i jego osprzętu. Dobrze jest zlecić w warsztacie weryfikację wszystkich przewodów i połączeń w układzie paliwowym, a także wymianę filtra lub filtrów paliwa dodał.

Samochód z instalacją LPG i benzyna E10, czyli uwaga na wodę i korozję

Mechanik nie zaleca jeżdżenia na benzynie E10 samochodami, które wykorzystujemy okazjonalnie i bardzo rzadko tankujemy, a także tych, w których zamontowano instalację LPG. Podstawowym paliwem jest tu gaz, a benzyna służy jedynie do rozruchu i rozgrzewania silnika. Jeśli zatankujemy E10 do takiego auta, to paliwo może długo zalegać w zbiorniku, chłonąć wodę, a nawet powodować korozję.

– Do samochodu na gaz LPG można tankować E10 jeśli instalacja jest tak skonfigurowana, że podczas jazdy dość często spalana jest także benzyna. Dotyczy to m.in. instalacji z dotryskiem albo takich, w których przy dużym obciążeniu silnika benzyna włącza się do procesu spalania. Tak jest skalibrowanych wiele instalacji autogazu w nowoczesnych samochodach, np. dostępnych z takim rodzajem zasilania już u dilerów – sprecyzował Lehnort.

Jak sprawdzić, czy paliwo E10 nie jest szkodliwe dla silnika?

Odpowiedzi należy szukać w dokumentach auta lub na klapce wlewu paliwa. Przed tankowaniem wystarczy spojrzeć na umieszczoną tam nalepkę z symbolami E10 i E5 – charakterystyczne oznaczenie potwierdza dostosowanie silnika do nowego paliwa.

Na klapce wlewu paliwa jest nalepka z symbolami E10 i E5 – oznaczenie potwierdza dostosowanie silnika do nowej benzyny / Tomasz Sewastianowicz

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło także specjalną usługę dla kierowców – pod adresem internetowym e10.klimat.gov.pl działa wyszukiwarka E10, w której można sprawdzić kompatybilność pojazdu z benzyną E10. Z listy należy wybrać markę, model oraz rocznik a system powie, czy do danego auta paliwo E10 jest bezpieczne czy jednak nie można go tankować.

Wyszukiwarka E10. Sprawdź samochód i uważaj na błędy

Trzeba jednak być czujnym. Wyszukiwarka E10 sugerowała, że np. Toyotę Avesis z 2009 roku lub starszą z silnikiem Diesla (2.2 D-4D i 2.2 D-CAT) można zatankować benzyną E10! Z kolei wśród samochodów Renault zalecano tankowanie E10 do elektrycznego modelu ZOE. To ekstremalne przypadki błędów, które resort stopniowo usuwał.

Tych aut nie tankuj paliwem E10. Oto LISTA popularnych i mniej popularnych modeli

Bezpieczniej jest spojrzeć na raport, który przygotowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA oraz niemiecki DAT (Deutsche Automobil Treuhand). Lista nie tylko obejmuje spis samochodów, które mogą korzystać z nowej benzyny, ale też wylicza popularne w Polsce modele aut, których nie powinno się tankować paliwem E10. Oto wykaz modeli i silników wraz z rokiem produkcji:

Alfa Romeo i paliwo E10. Które modele nie są przystosowane do nowej benzyny?

Alfa Romeo dopuszcza stosowanie benzyny E10 we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi od 1 stycznia 2011 roku. Poza tym nowe paliwo można tankować do sześciu modeli:

  • Alfa Romeo MiTo (każdy silnik),
  • Alfa Romeo Giulietta (wszystkie silniki),
  • Alfa Romeo 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Alfa Romeo Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Alfa Romeo Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6.

W przypadku marki Alfa Romeo do paliwa E10 nie są przystosowane następujące modele:

  • Alfa Romeo 147 (każdy silnik),
  • Alfa Romeo 156 (każdy silnik),
  • Alfa Romeo 159 – silnik 1.9 JTS (1859 ccm) i 2.2 JTS (2198 cm3),
  • Alfa Romeo Brera 2.2 JTS (2198 cm3).
Alfa Romeo 159 / Alfa Romeo

Audi A3 i Audi A4 - nie tankuj paliwa E10 do silników FSI

Audi dopuszcza tankowanie benzyny E10 we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut wyposażonych w silniki FSI. Lista obejmuje:

  • Audi A2 1.6 FSI/81 KW z lat 2003-2005,
  • Audi A3 8P 1.6 FSI/85 kW z 2004 r.,
  • Audi A3 2.0 FSI/110 kW z 2004 r.,
  • Audi A4 B6 2.0 FSI/110 kW z lat 2003-2004,
  • Audi A4 B6/B7 sedan wyposażone w fabryczne ogrzewanie postojowe (modele z lat 2001-2008),
  • także w przypadku Audi A4 Avant B6/B7 z lat 2002-2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym paliwo E10 nie jest odpowiednie.
Audi A3 8P (czerwone) / Audi

Fiat - tych popularnych modeli nie tankuj benzyną E10

Fiat paliwo E10 uznaje za odpowiednie do wszystkich aut, których silnik benzynowy spełnia normę Euro 3 lub wyższą (od 2000 roku). Wyjątek stanowią modele:

  • Barchetta 1.8 16V,
  • Bravo/Brava 1.6 16V,
  • Doblo 1.6 16V,
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
  • Multipla 1.6 16V,
  • Palio 1.6 16V,
  • Punto 1.8 16V,
  • Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V.
Fiat Stilo / Fiat

Ford i paliwo E10 - nie tankuj Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007

Ford uznaje, że paliwo E10 jest odpowiednie do wszystkich samochodów z silnikiem benzynowym sprzedawanych w Europie od 1992 r. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI (Mk 3; z lat 2003-2007).

Ford Mondeo Mk 3 / Ford

Lancia kontra benzyna E10 - tych modeli nie tankuj

Lancia paliwo E10 uznaje za odpowiednie do wszystkich aut, których silnik benzynowy spełnia normę Euro 3 lub wyższą (od 2000 roku). Wyjątek stanowią dwa modele:

  • Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V,
  • Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

Tych modeli Lexusa nie tankuj paliwem E10

Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach Lexusa z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od stycznia 1998 r. Wyjątek stanowią trzy często spotykane w Polsce modele:

  • Lexus IS 250 2.5 V6 (silnik 4GR-FSE) – auta wyprodukowane od sierpnia 2005 do września 2007 r.,
  • Lexus GS 300 3.0 V6 (silnik 3GR-FSE) – samochody wyprodukowane od stycznia 2005 i września 2007 r.,
  • Lexus LS 460 4.6 V8 (silnik 1UR-FSE) – wyprodukowane między sierpniem 2006 i wrześniem 2007 r.

Mazda i paliwo E10

Mazda dopuszcza benzynę E10 do wszystkich modeli od 2002 r. Tych starszych modeli lepiej nie tankować nową benzyną:

  • Mazda 323 – wszystkie wersje,
  • Mazda 626 – wszystkie wersje,
  • Mazda Demio – wszystkie wersje,
  • Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje do 1998 r.,
  • Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje do 2005 r.

Który Mercedes nie lubi paliwa E10? Tych modeli nie tankuj nową benzyną

Mercedes akceptuje paliwo E10 do silników benzynowych wszystkich modeli. Wyjątek to:

  • C200 CGI (W203) z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
  • CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005,
  • modele bez katalizatora lub auta wyposażone w gaźnik. Są to głównie auta starsze niż 25 lat.

Mitsubishi i paliwo E10 - uwaga na silnik benzynowy 1.8 GDI

Mitsubishi dopuszcza benzynę E10 do wszystkich modeli z wyjątkiem aut wyposażonych w silnik benzynowy 1.8 GDI (bezpośredni wtrysk; Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanych do 2007 r.

Opel i paliwo E10 - silnik 2.2 nie lubi tej benzyny

Opel akceptuje paliwo E10 do silników benzynowych wszystkich modeli. Wyjątek to jednostka benzynowa 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (oznaczenie Z22YH), którą montowano w modelach Vectra, Signum i Zafira.

Renault - tych sześciu modeli nie tankuj benzyną E10

Renault uznaje, że paliwo E10 jest odpowiednie dla wszystkich silników benzynowych w modelach wyprodukowanych od 1 stycznia 1997 r. Jednak lista wyjątków obejmuje tak popularne auta jak:

  • Renault 19,
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,

Także modele Renault wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:

  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.
Renault Laguna 2. generacji / Renault

Seat i silnik 2.0 FSI, nie tankuj benzyny E10

Seat uznaje, że benzyna E10 może być stosowana w wszystkich modelach z silnikiem benzynowym. Wyjątkiem są trzy auta z pierwszą generacją silników FSI:

  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR wyprodukowany od września 2004 d listopada 2005 r.,
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja od lipca 2005 do listopada 2005 r.,
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja pomiędzy majem 2004 a listopadem 2005 r.
Seat Leon / SEAT

Skoda - do tego modelu nie tankuj benzyny 95 E10

Skoda dopuszcza tankowanie benzyny E10 do wszystkich aut z wyjątkiem modeluFelicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku). Producent mówi też o możliwości modernizacji tych jednostek pod paliwo E10.

Toyota - tych popularnych modeli nie tankuj paliwem E10

Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach Toyoty z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od stycznia 1998 r. Wyjątek stanowią dwa modele:

  • Toyota Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) – auta produkowane od lipca 2000 do października 2008 r.,
  • Toyota Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) – auta od lipca 2003 do października 2008 r.
Toyota Avensis - paliwo E10 / Materiały prasowe

Nie tylko Volkswagen Golf V - tych popularnych w Polsce modeli nie tankuj benzyną 95 E10

Volkswagen uznaje, że benzyna E10 może być stosowana w wszystkich modelach z silnikiem benzynowym. Wyjątkiem są auta z poniższej listy:

  • Lupo 1.4 77 kW (produkowany od 08.2000 do 11.2003; rok modelowy 2001-2004),
  • Polo 1.4 FSI 63 kW (produkowany 01.2002 do 06.2006; rok modelowy 2002-2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (produkowany 11.2001 do 05.2004; rok modelowy 2002-2004),
  • Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006; rok modelowy 200-2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (produkcja 11.2003 do 11.2004; rok modelowy 2004-2005),
  • Golf V 1.6 FSI 85 kW (produkcja 08.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Golf V 2.0 FSI 110 kW (produkowany 01.2004 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (produkowany 11.2002 do 05.2004; rok modelowy 2003-2004),
  • Touran 2.0 FSI 110 kW (produkcja 10.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004).
Volkswagen Golf 5. generacji / Volkswagen

Volvo S40/V40 i paliwo E10 - uwaga na silnik Mitsubishi

Volvo przyznaje, że już od 1976 roku produkowało samochody przystosowane do paliwa E10. Rysą na wizerunku jest model S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa (produkowany w jednej fabryce z Mitsubishi Carisma).

Volvo S40 / newspress.co.uk / Volvo