- Lexus RX nowej generacji to trzy hybrydy do wyboru
- Lexus RX to prawie 5-metrowy SUV. Wygląda świetnie
- W kabinie nowa ergonomia miejsca kierowcy
- Rozsiądziesz się jak w kinie
- Lexus RX - jaka pojemność bagażnika?
Lexus RX nowej generacji to trzy hybrydy do wyboru
Lexus RX to najlepiej sprzedający się samochód w historii marki należącej do Toyoty. Od debiutu w 1998 roku na drogi wyjechało ponad 4 mln egzemplarzy tego auta. W Polsce do tej pory kierowcy kupili przeszło 13 tys. sztuk japońskiego SUV-a, z czego 67 proc. to hybrydy.
Wraz z debiutem 5. generacji Lexusa RX-a Japończycy postawili na nowoczesny design i sportowe wrażenia z jazdy. Stąd ten model jest dostępny w trzech odmianach wyłącznie hybrydowych – klasycznej RX 350h, jako RX 450h+, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka i najmocniejszej RX 500h. Jak RX 450h+ spisuje się na drodze? Zanim zakręcą się koła warto poznać go z bliska…
Lexus RX to prawie 5-metrowy SUV. Wygląda świetnie
Lexus RX 450h+ z lśniącym grillem, skrzelami po bokach, wąskimi reflektorami LED i narastającą sylwetką coupe ustawioną na najnowszej platformie GA-K odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Co zresztą potwierdzają wyniki sprzedaży. Przy designerskich popisach warto odnotować, że nowy RX utrzymuje długość 4,9 m znaną z poprzednika, ale ma wydłużony o 60 mm rozstaw osi, co w życiu codziennym przełożyło się na większą wygodę na pokładzie (przyrost przestrzeni odczują szczególnie podróżujący w drugim rzędzie). Linia dachu jest obniżona o 10 mm, a rozstaw kół poszerzony o 15 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Takie zabiegi zaowocowały sportowymi proporcjami - RX stoi niżej i szerzej na drodze, zyskał długi przód i kabinę przesuniętą do tyłu.
W kabinie nowa ergonomia miejsca kierowcy
Wejścia do kabiny RX-a strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w mniejszym Lexusie NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze wita uściskiem głębiej profilowanego fotela. Materiały są wysokiej jakości, spasowanie elementów dokładne – nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy po nierównościach. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM).
Na fanach nowych technologii wrażenie zrobi stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem HD. System imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik (moc obliczeniowa jest aż o 3,6 razy szybsza od wcześniej stosowanych multimediów). Wyświetlacz ma antyrefleksyjną powłokę oraz dodatkowe przyciski ułatwiające obsługę najważniejszych funkcji. Sam interfejs multimediów rewelacyjnie współpracuje z bezprzewodowym Apple CarPlay.
RX rozumie także polecenia głosowe. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu - wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon o 50 proc. szybciej niż w poprzedniku. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium Sound Surround z 21 głośnikami. Przy okazji kabinie nie można odmówić praktyczności. Książkowe udogodnienia, jak schowki, uchwyty i miejsca na napoje są tam, gdzie trzeba i mają odpowiednie rozmiary.
Rozsiądziesz się jak w kinie
Fotele z ogrzewaniem i klimatyzacją zasługują na osobny akapit. W testowej wersji F Sport są głębiej profilowane, lepiej podpierają talię i trzymają za boki; przy tym są wrażenie wygodniejsze niż w poprzedniku. Sekret tkwi pod tapicerką - zmieniona konstrukcja zyskała nową elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Układ działa szybciej i odpowiednio dopasowuje kąty siedziska, oparcia oraz wysokość. Obniżone mocowanie ułatwia wsiadanie.
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę.
Lexus RX - jaka pojemność bagażnika?
Bagażnik pod elektrycznie sterowaną klapą oferuje 612 litrów pojemności. Wystarczyć by zmieścić dwie 77-litrowie walizki i dwie o pojemności 63 litrów lub cztery torby golfowe. W życiu codziennym RX idealnie sprawdzi się jako rodzinne auto. Kufer jest naprawdę sprytnie wygospodarowany. Schowana pod podłogą bateria nie wpływa na możliwości transportowe. Pomysłowości Lexusa dopełniają solidne haki na siatki i obniżony próg załadunku. Pokrywa bagażnika unosi się wysoko, można ją uruchomić ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.
Hybrydowy Lexus na drodze zaskakuje ciszą samochodu elektrycznego
Pod karoserią RX 450h+ pracuje układ hybrydowy znany z mniejszego o klasę NX-a. Zespół składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego pracującego w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-Four.
Hybryda z wtyczką ma niemal taką samą moc jak poprzedni RX 450h czwartej generacji, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest bardzo zrywne. Przyspieszenie RX 450h+ od 0 do 100 km/h potrwa 6,5 s – nieźle jak na 2,2-tonowego SUV-a.
Lexus RX 450+, jak jeździ naładowana i rozładowana hybryda plug-in? Ile zużywa benzyny na 100 km?
Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Okazuje się, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone. Naładowany RX 450h+ średnio spalał 6,3 l/100 km, a z "pustą" baterią – 6,6 l/100 km. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. Można pokusić się o stwierdzenie, że nieważne czy plug-in jest naładowany, czy rozładowany, jeździ tak samo dynamicznie i oszczędnie. Deklaracje homologacyjne o spalaniu (1,1 l/100 km) są do realizacji, ale tylko jeśli baterie są naładowane, a kierowca nie ingeruje w automatycznie włączający się tryb jazdy (EV; bezemisyjny). Zasięg na naładowanej w pełni baterii wynosi (wg WLTP) 69 km, w praktyce ok. 60 km z prędkością jazdy do 130 km/h. Po wyjeżdżeniu energii auto zmienia się w klasyczną hybrydę.
Na drodze RX 450h+ zaskakuje ciszą w kabinie. Jeśli ktoś nie lubił hybryd ze względu na wycie silnika po wdepnięciu gazu, to po przejażdżce nowym Lexusem zmieni zdanie. Dźwięki pracującego benzynowca czy odgłosy spod kół powstrzymują specjalne materiały redukujące wibracje przedniej szyby oraz tylnej klapy, a zastosowanie mastyksu (miękka żywica) o wysokim stopniu tłumienia na dachu i w panelach bocznych drzwi zmniejszyło poziom hałasu dochodzącego z zewnątrz.
Lexus RX 450h+ zaskoczy seryjnym wyposażeniem
Lexus RX 450h+ rozpieszcza także wyposażeniem. W standardzie są m.in. trzystrefowa klimatyzacja, inteligentny kluczyk, system multimedialny Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem dotykowym, nawigacja w chmurze, inteligentny asystent głosowy Lexus Concierge, możliwość aktualizacji online oraz 4-letni darmowy pakiet transmisji danych. Apple CarPlay jest obsługiwany bezprzewodowy, Android Auto przy pomocy kabla, a wybranymi funkcjami auta można sterować zdalnie z telefonu przy pomocy aplikacji Lexus Link. Przednie fotele mają elektryczną regulacje w ośmiu kierunkach i są podgrzewane.
Lexus stosuje odwrotne klamki, trzeba przywyknąć
Standard to również trzecia generacja systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, która obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, asystenta utrzymania pasa ruchu z korektą toru jazdy, układ rozpoznawania znaków oraz system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, a listę wyposażenia uzupełniają kamera cofania oraz aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości. Bardzo przydatny jest system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji, gdy po tej samej stronie nadjeżdża inny pojazd. Gdy czujniki to wykryją – blokują na chwilę zamek. Samo otwieranie drzwi wymaga pewnego przyzwyczajenia – zamiast tradycyjnej klamki pociąganej do siebie mamy sensor, wystarczy go lekko pchnąć palcem i drzwi stoją otworem.
Lexus tnie ceny nawet o ponad 94 tys. zł. Ile kosztuje Lexus RX?
Najtańszy Lexus RX 350h w bazowej wersji Elegance kosztuje teraz od 290 400 zł, czyli o 72 500 zł mniej niż na metce. Potaniał też wariant RX 350h F Sport Design - samochód kosztuje od 330 800 zł, czyli o 69 100 zł mniej.
Lexus RX 450h+ Prestige z pakietem Technology obecnie kosztuje od 339 000 zł. Wcześniej cennik przewidywał 409 900 zł, teraz hybryda z wtyczką staniała o 70 900 zł. Jeszcze ciekawiej wygląda rata – w leasingu Kinto One ten model kosztuje od 2357 zł miesięcznie, czyli tylko 260 zł więcej od klasycznej hybrydy RX 350h F Sport Design. Rabat 94 100 zł przewidziano do RX 450+ w ekskluzywnej odmianie Omotenashi – taki SUV po zniżce kosztuje od 393 800 zł.
Program Lexus More to nawet 12 000 zł w kieszeni
Rabaty na poziomie kilkunastu tysięcy złotych na zakup auta przysługują także uczestnikom programu Lexus More. Im dłuższy staż w programie i więcej zebranych punktów More, tym obniżka ceny może być wyższa. W przypadku Lexusa RX 450h+ w topowej odmianie Omotenashi łączny upust może wynieść ponad 12 tys. zł dla osoby, która w programie Lexus More uczestniczy od 36 miesięcy. W tej kwocie ponad 9700 zł stanowi rabat lojalnościowy, a 2300 zł to symulacja zgromadzonych punktów.
Lexus RX 350h, RX 450+ i RX 500h - dane techniczne i osiągi
WERSJE | RX 350h | RX 450h+ | RX 500h |
Typ | HEV | PHEV | HEV |
Silnik | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,4-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy z turbodoładowaniem |
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Litowo-jonowa | Niklowo-wodorkowa |
Moc maksymalna (KM/kW) | 250/184 | 309/227 | 371/273 |
Przekładnia | Hybrydowa | Hybrydowa | 6-biegowa, automatyczna |
Napęd 4x4 | E-Four | E-Four | DIRECT4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,5 s | 6,2 s |
Emisje CO2 (WLTP - g/km) | 142-149 | 24-26 | 182-189 |
Zużycie paliwa (WLTP - l/100km) | 6,3-6,6 | 1,1-1,2 | 8,0-8,3 |