Ponad 470 fotoradarów pilnuje kierowców. Mandat i zdjęcie jak w banku

Dziś w sieci CANRAD działają 472 fotoradary. Każdy z nich jest wyraźnie oznakowany. Mimo to od początku 2024 roku te stacjonarne urządzenia ujawniły przeszło 600 tys. naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Lwią część systemu GITD stanowią fotoradary nowej generacji, czyli 301 przyrządów Multaradar CD i 147 fotoradarów Mesta Fusion RN francuskiej firmy IDEMIA (łapie 32 auta jednocześnie). W 8 lokalizacjach kierowców wyłapują urządzenia TraffiStar SR520 z pętlą indukcyjną. Do tego jest jeden Fotorapid CF ustawiony w czarnym punkcie Drogowej Trasy Średnicowej na "Zakręcie mistrzów" w Rudzie Śląskiej oraz 13 najstarszych fotoradarów Fotorapid CM.

Reklama

70 nowych fotoradarów TraffiStar SR390 w Polsce. GITD wybrał ofertę

Ten arsenał niebawem powiększy się o nietypowe fotoradary, których w Polsce nie stosowano na masową skalę. Główny Inspektorat Transportu drogowego wybrał właśnie najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę sieci CANARD…

– W ramach projektu rozbudowy CANARD, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy, zakupionych zostanie kolejnych 70 nowych fotoradarów. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawę oraz montaż urządzeń, w ramach którego za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Lifor Sp. z o.o., która zaoferowała urządzenie TraffiStar SR390 – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z GITD – wyjaśnił. Czego powinni spodziewać się kierowcy?

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Zdjęcie co 60 sekund. Kierowcy nawet nie wiedzą, co ich trafiło

Fotoradar TraffiStar SR390 przypomina budkę dla ptaków - to dzieło inżynierów niemieckiej firmy Jenoptik. Aktualnie CANARD użytkuje dwa takie urządzenia. Jedno pracuje w Bytomiu przy ul. Warszawskiej. Drugi sprzęt niedawno zainstalowany na Al. Jerozolimskich 239 w Warszawie został przeniesiony z Al. Stanów Zjednoczonych. Przyrząd ustawiony na pasie zieleni na niepozornym słupie przed salonem Volvo pilnuje, by kierowcy nie przekraczali dozwolonej prędkości 50 km/h przy wyjeździe z miasta w kierunku Pruszkowa.

Ta trasa jest bardzo ruchliwa, stąd fotoradar naprawdę ma co robić. Wystarczyła chwila obserwacji i dosłownie co minutę jakiś kierowca miał "pamiątkowe" zdjęcie, kiedy się zorientował było już za późno na hamowanie. A możliwości kontrolne tych superradarów są ogromne…

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Nowy fotoradar śledzi samochody na czterech pasach jednocześnie. 98 procent skuteczności

TraffiStar SR390 zamontowany stacjonarnie potrafi śledzić prędkość pojazdów na czterech pasach ruchu. Dzięki systemowi ANPR odczytuje tablice rejestracyjne. Przy czym producent deklaruje minimum 98-procentową czytelność twarzykierowcy oraz tablic rejestracyjnych - w nocy i za dnia.

Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Nowe fotoradary mają też możliwość ustawienia odrębnych limitów prędkości dla każdego pasa ruchu.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe fotoradary wyglądają zupełnie inaczej. Zlewają się z otoczeniem

Lekka konstrukcja – jeden taki fotoradar waży tylko 7,5 kg – sprawia, że do montażu nie potrzeba specjalnych, ciężkich konstrukcji, żółtych słupów do ochronnej zabudowy czy bramownic. Wystarczy dostępna infrastruktura, czyli np. wysięgniki sygnalizacji świetlnej zawieszone nad jezdnią lub niepozorny szary słup (jak w przypadku montażu na Al. Jerozolimskich). Takie ułatwienia przekładają się na szybkość instalacji i usprawniają późniejsze serwisowanie.

Jednak to co jest zaletą w oczach GITD, może przyczynić się do kłopotów kierowców – czego byliśmy świadkami na Al. Jerozolimskich. Czarna przednia część nowego fotoradaru w połączeniu z niewielkimi gabarytami i montaż tego urządzenia na szarym słupie sprawiają, że TraffiStar SR390 wtapia się w otoczenie i nie jest tak dobrze widoczny z daleka jak dotychczas stosowane kilkumetrowe żółte "totemy". Nowe fotoradary łatwo przeoczyć i to mimo znaku D-51 informującego o kontroli prędkości.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Będzie mandat nie tylko za prędkość. Zdjęcie i kara także za przejazd na czerwonym

Fotoradar TraffiStar SR390 w wersji mobilnej może także zastąpić tradycyjne wideorejestratory z nieoznakowanych radiowozów. Nie wymaga ingerencji w układy samochodu i co ciekawsze nie wymaga zrównania prędkości ze sprawcą szaleńczej jazdy (jak ma to miejsce w przypadku policyjnego pomiaru). Poza tym może pracować na statywie rozstawionym przy drodze.

Wśród funkcjonalności jest też rejestrowanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle z równoczesnym wykonywaniem pomiarów prędkości. W tej konfiguracji urządzenie działa z wykorzystaniem wideodetekcji, a więc bez konieczności montowania pętli indukcyjnych w jezdni.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Co potrafią nowe fotoradary?

Poza pomiarem prędkości i wyłapywaniem przejazdu na czerwonym świetle fotoradary TraffiStar SR390 mogą odblokować inne supermoce. Lista obejmuje:

  • pomiar prędkość pojazdów na czterech pasach jednocześnie;
  • minimum 98-procentowa czytelność twarzy kierowcy na zdjęciu;
  • automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych i identyfikację rodzaj pojazdu;
  • może być stosowany jak fotoradar mobilny w nieoznakowanym radiowozie;
  • monitoring przejść dla pieszych, w tym kontrolę czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym;
  • nadzór skrzyżowań i rejestracja kierowców łamiących zakazy zawracania czy skrętu;
  • monitoring skrzyżowań z zieloną strzałką i wyłapywanie kierowców, którzy nie zatrzymują się przed skrętem.
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

70 nowych fotoradarów - lista miejsc

Wreszcie najważniejsze. Gdzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza ustawić 70 najnowszych fotoradarów TraffiStar SR390? Odpowiedź niesie najnowsza lista lokalizacji. Najwięcej nowych urządzeń stacjonarnych pojawi się w województwie wielkopolskim (11), dolnośląskim (10), mazowieckim (8) i warmińsko-mazurskim (7). Oto spis miejsc:

Województwo Miejscowość Droga Pikietaż/adres lokalizacji
Dolnośląskie Krępice 94 80+480
Dolnośląskie Zgorzelec 30 1+620
Dolnośląskie Świdnica 35 43+100
Dolnośląskie Łagów 30 2+514
Dolnośląskie Mazurowice 94 53+740
Dolnośląskie Gniewomirowice 94 20+950
Dolnośląskie Mirosławice 35
Dolnośląskie Strzelce 35
Dolnośląskie Gać 94
Dolnośląskie Wojcieszyce 3
Kujawsko-pomorskie Czarnowo 80 23+925
Kujawsko-pomorskie Tywola 15 295+920
Kujawsko-pomorskie Mokre 55
Lubelskie Liśnik Duży 74 193+587
Lubelskie Annopol 74 176+894
Lubuskie Bolemin 22
Lubuskie Słubice 31
Lubuskie Nowogród Bobrzański 27 40+000
Łódzkie Strzelce 60 32+300
Łódzkie Żurawieniec 60 26+300
Małopolskie Olkusz 94 299+200
Małopolskie Bilsko 75 50+350
Małopolskie Ładna 94 81+605
Mazowieckie Grabina 60 60+800
Mazowieckie Słupno 62 126+740
Mazowieckie Sierpc 10 392+400
Mazowieckie Goślice 60 80+870
Mazowieckie Błonie 92 447+670
Mazowieckie Mościbrody 63/61
Mazowieckie Zegrze 61 31+800
Mazowieckie Rębowo 50
Opolskie Grobniki 38
Opolskie Sieroniowice 88 5+100
Podkarpackie Potok 28 225+318
Podkarpackie Głogów Małopolski 9a 4+861
Podkarpackie Cmolas 9 159+350
Podkarpackie Woliczka 94 582+800
Podlaskie Drohiczyn 62 339+150
Pomorskie Chrząstowo 22 223+300
Pomorskie Węgorzynko 21
Pomorskie Zajączkowo Tczewskie 91 37+200
Pomorskie Jaromierz 22 227+600
Śląskie Tarnowskie Góry 11 DK11 skrzyżowanie z Radzionkowską
Śląskie Racibórz 45 23+350
Świętokrzyskie Sandomierz 77/79 ul. Zawichojska
Świętokrzyskie Osiek 79 219+600
Warmińsko-mazurskie Narty 58
Warmińsko-mazurskie Szczytno 57 Gizewiusza
Warmińsko-mazurskie Szczytno 53 Warszawska
Warmińsko-mazurskie Minty 57 2+730
Warmińsko-mazurskie Bartoszyce 51 Bohaterów Warszawy 96
Warmińsko-mazurskie Iława 16
Warmińsko-mazurskie Dobre Miasto 51
Wielkopolskie Budzyń 11 218+030
Wielkopolskie Chodzież 11 207+850
Wielkopolskie Rumianek 92 157+900
Wielkopolskie Czekuszewo 92 14+650
Wielkopolskie Kochłowy 11 435+820
Wielkopolskie Paprotnia 92 286+560
Wielkopolskie Cytrynowo 15 155+650
Wielkopolskie Kuklinów 36 109+850
Wielkopolskie Skulsk 25 214+450
Wielkopolskie Golina 15 82+075
Wielkopolskie Krotoszyn 15 54+060
Zachodniopomorskie Ostrowiec 22 171+760
Zachodniopomorskie Kołbaskowo 13
Zachodniopomorskie Gwda Mała 20
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński