Nowa Toyota Land Cruiser znika w ciemno. Już sprzedali prawie dwa razy tyle co w rok

Nowa Toyota Land Cruiser właśnie wylądowała w Polsce i to dosłownie, ponieważ pierwsze sztuki tej terenówki zjechały ze statku wysłanego z Japonii. Co ciekawe, samochód został hitem zanim pojawił się w salonach. W ciągu pierwszej godziny zarezerwowano 462 auta. Do tej pory japońska marka zebrała 705 zamówień. To niemal dwa razy więcej niż wynosi cała sprzedaż poprzedniego Land Cruisera w 2023 roku.

Aż 65 proc. kierowców wybrało wersję Executive. Po 14 proc. zamówień przypada na limitowaną serię First Edition oraz Invincible. Śladowy udział w sprzedaży (po 4 proc.) mają najtańsze odmiany Prado i Prestige. Najczęściej wybieranym lakierem w przypadku nowego Land Cruisera Executive jest Avant-garde Bronze. Kolejne jest malowanie w kolorze Sand, a także klasyczna czerń Attitude Black.

Reklama

Nowy Land Cruiser to ostatni taki samochód na świecie?

Reklama

Nowa Toyota Land Cruiser to przedstawiciel wymierającego gatunku prawdziwych samochodów terenowych. Niemal 5-metrowe nadwozie powstało na wzmocnionej platformie GA-F z konstrukcją ramową. Z tej architektury korzysta nieoferowany w UE Land Cruiser 300 oraz Lexus GX. To też rewolucja stylistyczna i techniczna.

Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl
Toyota Land Cruiser First Edition / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Solidne nielakierowane osłony progów, stopnie ułatwiające wsiadanie, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki, krótkie zwisy oraz zwężona dolna część nadwozia sprawiają, że nie wyprze się dziedzictwa najdłużej produkowanej Toyoty (od ponad 70 lat). Przednie światła (wersji Executive) są mniejsze i prostokątne, położone możliwie wysoko i bliżej środka, by uniknąć uszkodzeń podczas jazdy w terenie. Przy czym wiele elementów da się łatwo wymienić w razie zniszczenia, jak np. fragmenty zderzaka, bez konieczności kalibracji czujników parkowania. Okrągłe reflektory odmiany First Edition nawiązują do świetnych przodków.

Nowy Land Cruiser ma dwie twarze i nawiązuje do historycznego modelu J6. Jak wygląda?

Zresztą w kanciastym nadwoziu nowej generacji łatwo wskazać nawiązania do poprzedników. Reflektory i krata chłodnicy są podobne do tych z modelu J6 produkowanego w latach 1980-1989. Projektant nowego Land Cruisera w dzieciństwie jeździł z ojcem właśnie J6, stąd niemal lustrzane odbicie kanciastej sylwetki. Z boku klasyczną bryłę podkreślają poziome przetłoczenia i kabina przesunięta do tyłu.

Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl
Toyota Land Cruiser Executive / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Toyota Land Cruiser kontra model poprzedniej generacji. Wymiary i różnice

Nowy Land Cruiser jest szerszy i dłuższy od poprzednika, ma także większy rozstaw osi, ale jest niższy. Liczby najlepiej oddają sylwetkę auta: długość 4,92 m (o 8 cm więcej wobec schodzącego modelu), szerokość 1,98 m (+9,5 cm), wysokość 1,87 m (-2 cm), rozstaw osi 2,85 m (o 6 cm więcej). Nisko osadzona maska i obniżona o 30 mm linia szyb z większymi oknami bocznymi znacznie poprawiły widoczność – kierowcy łatwiej połapać się w obrysie auta. Niemal pionowy słupek A redukuje martwe pole. Do tego duże i kwadratowe lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewnią lepszy obraz zza auta.

Wymiary Land Cruiser nowej generacji Poprzedni Land Cruiser Różnica
Długość 4920 mm 4840 mm +80 mm
Szerokość 1980 mm 1885 mm +95 mm
Wysokość 1870 mm 1890 mm -20 mm
Rozstaw osi 2850 mm 2790 mm +60 mm
Nowa Toyota Land Cruiser 2024 / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl

Oto wnętrze 5- i 7-osobowej wersji. Jaka pojemność bagażnika?

Wnętrze dorównuje wyglądowi nadwozia – jest solidne i podporządkowane użyteczności. Najważniejsze przełączniki są w zasięgu ręki kierowcy. Te od funkcji off-roadowych mają różne kształty, dla łatwej obsługi bez odrywania wzroku od drogi. Jak przystało na samochód stworzony do roboty w terenie uchwyty, pokrętła, przyciski i dźwignie są na tyle duże by korzystać z nich w rękawicach.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl

Miejsca nie zabraknie. Bagażnik 5-osobowej wersji zapewnia od 742 l do 2000 l pojemości po złożeniu tylnych siedzeń - bez problemu da się przewieźć rower w rozmiarze 29 cali. Pakiet Voyage (za 10 tys. zł) dokłada trzeci rząd foteli - wówczas kufer pomieści od 556 litrów do 1875 litrów.

Wyciszenie? To musi być na niezłym poziomie, jeśli dobiegający z zewnątrz lekko chropowaty dźwięk diesla po zamknięciu drzwi zmienia się w wygładzony pomruk zadowolonego kota. Poza tym montowane seryjnie audio JBL też musi mieć odpowiednie środowisko do pracy.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Nowa Toyota Land Cruiser i porządny silnik Diesla 2.8 pod maską

Nowa Toyota Land Cruiser jest dostępna wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 o mocy 204 KM (500 Nm) i 8-biegową przekładnią automatyczną. To jednostka odpowiednio zmodyfikowana pod kątem kultury pracy, osiągów i niskiego zużycia paliwa. Średnio na samochód ma potrzebować 9,6-10,2 l oleju napędowego na 100 km. Potencjał? Nowy Land Cruiser może holować przyczepę o masie do 3,5 tony. Poprzednik jest słabszy - potrafi uciągnąć 3 tony.

Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd – silnik Diesla 2.8 z 48-woltowym układem mild hybrid. To będzie pierwsza w historii Toyota miękka hybryda.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Toyota / Ireneusz Rek
Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl

Toyota Land Cruiser dostała nowe zawieszenie i system rozłączania przedniego stabilizatora SDM

Nowa platforma to także wyższy poziom zdolności off-roadowych. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Zawieszenie już w bazowej konfiguracji ma większy skok w płaszczyźnie góra-dół – to szczególnie cenne okaże się w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół straci kontakt z podłożem. W końcu dobry wykrzyż to podstawa.

Samochód zyskał również odłączany elektrycznie przedni stabilizator SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), dzięki temu podczas jazdy w terenie koło uniesione w górę ma szansę z powrotem dotknąć nawierzchni (większy zakres pracy góra-dół). Z kolei na drodze zablokowany stabilizator gwarantuje prowadzenie bez nadmiernych przechyłów. Wcześniej żadna Toyota nie miała tego rozwiązania.

Nowa Toyota Land Cruiser, jako pierwsza w historii tego modelu, korzysta z elektrycznego wspomagania układu kierowniczego zamiast hydraulicznego. Przedstawiciele japońskiej marki twierdzą, że jego zastosowanie bezpośrednio wpływa na poprawę płynności pracy, lepsze sterowanie oraz łatwiejsze manewrowanie. Elektryczne wspomaganie to także ukłon w stronę bezpieczeństwa. Dzięki jego zastosowaniu może skorzystać z licznych systemów wsparcia kierowcy (Toyota Safety Sense), w tym także z asystenta pasa ruchu.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Wśród gadżetów przewidziano też system Multi-Terrain Monitor, czyli rozwiązanie ułatwiającym wykrywanie przeszkód w terenie. Zestaw kamer w czasie rzeczywistym daje kierowcy obraz drogi pod autem i wokół oraz pokazuje położenie kół. Z kolei układ zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) automatycznie ocenia jakość nawierzchni i dobiera odpowiedni tryb jazdy.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Toyota Land Cruiser?

Nowa Toyota Land Cruiser początkowo była dostępna w pięciu wersjach wyposażenia – Prado, Prestige, Invicible, Executive i First Edition. Ta ostatnia, limitowana seria z okrągłymi reflektorami i dwukolorowym malowaniem nadwozia lakierami Sand lub Smoky Blue rozeszła się co do sztuki. I mowa o aucie za 449 900 zł (na zdjęciu niżej). Taki samochód jest wyposażony w okrągłe reflektory Bi-LED, ma siedem miejsc, a tylna kanapa jest składana elektrycznie i dzielona w proporcji 50:50. Do tego sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania. Auto ma 18-calowe felgi oraz system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Do tej wersji przygotowano pakiet za 8 tys. zł, który obejmuje przednie i tylne osłony przeciwbłotne, dekoracyjne naklejki na karoserię oraz dywaniki welurowe First Edition.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Prado - jakie wyposażenie?

Dobra wiadomość jest taka, że do wyboru są cztery regularne wersje: Prado, Prestige, Invicible i Executive. Nowa Toyota Land Cruiser w podstawowej wersji Prado kosztuje od 319 900 zł. Auto ma 18-calowe felgi aluminiowe z oponami w rozmiarze 245/70 R18, materiałową tapicerkę wnętrza, jednostrefową klimatyzację manualną. Standardem jest inteligentny kluczyk, 9-calowy ekran HD systemu multimedialnego Toyota Touch 3, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonami z wykorzystaniem Apple CarPlay i Android Auto, kamera cofania i kamera monitorująca kierowcę (DMC). Zamawiając wersję Prado, można wybrać jeden z trzech lakierów – Pure White i Astral Black dostępne są bez dopłaty, a Avantgarde Bronze to koszt 4400 zł.

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Nowy Land Cruiser w wersji Prestige od 342 900 zł

Toyota Land Cruiser w wersji Prestige kosztuje od 342 900 zł. Ta konfiguracja daje szerszy wybór lakierów (dodatkowo: Platinum White Pearl, Attitute Black i Dark Grey), a auto w standardzie ma 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 265/65 R18, ciemną tapicerkę ze skóry syntetycznej, trzystrefową klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki parkowania, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, podgrzewaną kierownicę, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika. Wersja Prestige to także klamki i lusterka lakierowane w kolorze nadwozia, tylny spojler i wykończenie drzwi bagażnika w kolorze srebrnym. Kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte są skórą, fotel kierowcy ma elektryczną regulację, a auto ma też większą liczbę portów USB-C (trzy z przodu, cztery z tyłu).

Pakiet systemów bezpieczeństwa w wersji Prestige rozbudowany jest o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, asystenta bezpiecznego wysiadania, system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi.

Nowa Toyota Land Cruiser / dziennik.pl

Toyota Land Cruiser w wersji Invincible w bojowym stylu i z reflektorami Matrix LED

Toyota Land Cruiser w wersji Invincible to więcej nowinek technologicznych i drapieżny styl. Auto kosztuje od 373 900 zł i standardem są 12,3-calowe cyfrowe zegary, 10 głośników, 12,3-calowy ekran HD z systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigację Connected z trybem offline oraz 4-letnim pakietem transmisji danych, inteligentnego asystenta głosowego oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Przednie światła wykonane są w technologii Matrix LED z adaptacyjnymi światłami drogowymi, kamera cofania zyskuje spryskiwacz, a kierownica elektryczną regulację. Off-roadową jazdę wspomaga system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select), a parkowanie monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). Standardem jest też system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTAB) oraz asystent zmiany pasa ruchu (LCA).

Z zewnątrz wersję Invincible od Prestige wyróżnia wzór 18-calowych felg oraz lakier Sand, a także lakierowane na czarno lusterka, klamki i wykończenie drzwi bagażnika. Land Cruiser Invincible ma przyciemniane tylne szyby, a we wnętrzu tapicerka ze skóry syntetycznej może być w kolorze ciemnym lub brązowym. Opcjonalnie auto może mieć trzeci rząd siedzeń (10 tys. zł).

Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek
Toyota Land Cruiser nowej generacji / dziennik.pl / Ireneusz Rek

Nowa Toyota Land Cruiser w wersji Executive hitem w Polsce

Land Cruiser Executive kosztuje od 409 900 zł i właśnie ten model stanowi aż 65 proc. sprzedaży w Polsce. Samochód oferuje 20-calowe felgi aluminiowe (opony 265/60 R20), cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), podgrzewane i wentylowane skrajne siedzenia na tylnej kanapie oraz 14-głośnikowy system Premium Audio JBL. Land Cruiser Executive ma też system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), który poprawia właściwości terenowe auta. We wnętrzu tapicerka skórzana z perforacją może być kolorze ciemnym lub brązowym, fotel pasażera zyskuje elektryczną regulację, a fotel kierowcy ma pamięć ustawień. Auto można doposażyć o trzeci rząd siedzeń, który składany jest elektrycznie (10 tys. zł), a także sterowany elektrycznie dach panoramiczny (7000 zł).

Toyota Land Cruiser nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz