Nowa Toyota Yaris Cross już w Polsce. To najpopularniejszy SUV segmentu B

Toyota Yaris Cross to najpopularniejszy w Polsce SUV segmentu B – trzyma w garści ponad 23 proc. rynku. Ze sprzedażą na poziomie ponad 6,8 tys. sztuk w 2024 roku to także trzeci najczęściej wybierany nowy samochód i jeden z kluczowych modeli japońskiego producenta w obronie dominującej pozycji na rynku. Stąd doczekał się pierwszej modernizacji.

Najważniejszym efektem zmian jest Yaris Cross Hybrid 130, który dostał nową przekładnię, mocniejszy silnik elektryczny (wzrost mocy z 59 kW do 62 kW) plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. To komponenty zaszczepione z hybrydy 5. generacji. Toyota nie rezygnuje jednak ze starszej i słabszej wersji napędu. Przy okazji premiery Japończycy mocno tną ceny. Na co mogą liczyć polscy kierowcy? Oto szczegóły…

Reklama

Toyota kasuje silnik benzynowy 1.5 i wprowadza mocną hybrydę 130 KM

Reklama

Toyota Yaris Cross w nowej odsłonie jest dostępna wyłącznie jako hybryda. Producent skasował z oferty klasyczny silnik benzynowy 1.5. Rolę bazowego napędu przejęła dotychczas stosowana hybryda 1.5/116 KM. Absolutną nowością jest hybryda 1.5 o mocy 130 KM. Dodatkowe 14 KM to efekt modyfikacji jednostki sterującej mocą i mocniejszej sekcji elektrycznej. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Zastrzyk wzmacniający przełożył się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co znacznie ułatwia wyprzedzanie.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie osiągi i zużycie paliwa?

Yaris Cross Hybrid 130 już na papierze stara się błysnąć osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza o pół sekundy szybciej w 10,7 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 8,9 s, czyli lepiej o 0,4 s. W praktyce samochód "zbiera się" wyraźnie sprawniej. Poza tym, w tego rodzaju aucie bardziej liczy się częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie zużycie paliwa – 130-konna Toyota potrzebuje 4,5-5,4 l benzyny na 100 km, to zużycie na poziomie starszej i słabszej hybrydy. Do wyniku swoje trzy grosze dokłada nowy układ Predictive State of Charge Control (znany z Lexusa NX), który podczas jazdy ze wzniesienia lub w korku wykorzystuje dane z nawigacji, by dopasować naładowanie baterii do trasy czy natężenia ruchu. Auto można mieć elektrycznym układem 4x4 (AWD-i).

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Lepsze wycieszenie wnętrza, więcej warstw tłumiących, grubsze szyby

Specjaliści od wyciszenia posłużyli się m.in. rozwiązaniem stosowanym w autach luksusowych – szyba czołowa i przednie boczne są teraz grubsze. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Przedział silnika także jest lepiej izolowany od kabiny - w desce rozdzielczej pojawiło się 3-warstwowe wygłuszenie zamiast jednej warstwy, dodatkową porcję filcu dodano też w górnej części. Efekt? To nowa jakość, nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie jest znacznie ciszej. Super! Jednak pozostaje pytanie: Czy nie można było tak od razu?

Nowa Toyota Yaris Cross to nowe multimedia i większy ekran

W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris Cross 2024 w wersjach Active, Comfort i Style zyskał 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników. Bogatsze odmiany Executive, GR Sport oraz Premiere Edition to już standardowy 12,3-calowy wirtualny kokpit. Ekran stacji multimedialnej ma przekątną 9- lub 10,5 cala. Ten większy z systemem Toyota Smart Connect zaskoczy jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją. Tradycjonalistów rozczaruje brak fizycznych przycisków.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nawigacja pobiera dane w czasie rzeczywistym z chmury. Sterowanie głosowe obsługuje klimatyzację i wiele innych funkcji. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi temperaturę czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.

Nawigacja w chmurze, cyfrowy kluczyk w telefonie dla pięciu osób

Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwala otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. W wersji GR Sport i Premiere Edition jest standardem z roczną subskrypcją w cenie auta. Yaris Cross 2024 dostał także bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air).

Toyota Yaris Cross zyskała nowe systemy bezpieczeństwa

Odmłodzony Yaris Cross jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Samochód zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które "widzą" więcej. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Yaris Cross reaguje także na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy - tak zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego.

Układ Proactive Driving Assist pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewni łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu na widok wolniejszego auta przed nim. Z kolei asystent kierowania rozpoznaje zakręty i pomaga płynnie pokonać łuk.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowy system Emergency Driving Stop System wkroczy, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli komputer wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i gazu, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Przy braku reakcji auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi. Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.

Nowy Yaris Cross z szybszym tempomatem w wyposażeniu

Nowy Yaris Cross zyskał szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach. Tempomat uniemożliwi wyprzedzanie z niewłaściwej strony.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Najtańsza nowa Toyota Yaris Cross Active kosztuje od 104 300 zł

Nowa Toyota Yaris Cross z 1,5-litrową hybrydą o mocy 116 KM dostępna jest w wersjach Active, Comfort i Style. 130-konna hybrydę można zamówić z wariantami Style, Executive, GR Sport oraz nowym Premiere Edition.

Najtańsza Toyota Yaris Cross w wersji Active dostępna jest wyłącznie z napędem na przód. Auto kosztuje teraz od 104 300 zł. To o 5600 zł mniej wobec ceny katalogowej. Wyposażenie obejmuje system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym, 9-calowym ekranem dotykowym, łączność ze smartfonem przez Apple CarPlay i Android Auto, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE w tym m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pasa ruchu czy układ rozpoznawania znaków drogowych.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris Comfort kosztuje od 110 300 zł

Toyota Yaris Comfort kosztuje od 110 300 zł (-5600 zł) z napędem na przód oraz od 120 100 zł z napędem AWD-i (o 5800 zł mniej). Auto w tym wariancie jest lepsze o światła przeciwmgielne w technologii LED, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, przednie i tylne czujniki parkowania czy układ wykrywania przeszkód.

Toyota Yaris Cross 2024 w wersji Style kosztuje od 122 000 zł

Nowa Toyota Yaris Cross w wersji Style kosztuje o 5900 zł mniej, czyli od 122 000 zł z napędem na przód i od 131 900 zł z układem AWD-i (o 6 tys. zł taniej). Auto w tej odmianie oferuje 17-calowe alufelgi, światła główne w technologii LED, podgrzewane fotele przednie, inteligentny kluczyk, a także tylną kanapę dzieloną i składaną w proporcjach 40:20:40, podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcji 40:60 i przyciemniane szyby tylne. Wersja Style to także większy kolorowy ekran dotykowy HD o przekątnej 10,5-cala z system multimedialnym Toyota Smart Connect, nawigacją w chmurze i 4-letnim darmową transmisją danych, a aplikacja MyToyota umożliwia zdalne sterowanie wybranymi funkcjami auta.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Style kosztuje od 124 000 zł. Wersja Executive tańsza o 9200 zł

Najtańszy Yaris Cross Hybrid 130 (z nową hybrydą 1.5/130 KM) w wersji Style to wydatek od 124 000 zł. Ten wariant SUV-a potaniał o 5900 zł.

Model w bogatszej odmianie Executive kosztuje od 128 900 zł z napędem na przód (taniej o 9000 zł) i od 138 700 zł z układem 4x4 AWD-i (mniej o 9200 zł). W tej odmianie standardem jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników o przekątnej 12,3 cala, nowa wersja systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 10,5 cala. Do tego system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem, system monitorowania martwego pola w lusterkach, podgrzewana kierownica, 18-calowe alufelgi oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika. Wybranymi funkcjami auta można sterować zdalnie ze smartfona za pośrednictwem aplikacji MyToyota.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport jest tańsza o 9200 zł

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 w zadziornej stylistycznie wersji GR Sport kosztuje od 137 700 zł (-9200 zł) i jest dostępna wyłącznie z napędem na przód. Japoński SUV w tym wariancie wyróżnia się ostrzej narysowanymi zderzakami i tylnym z dyfuzorem, srebrną osłoną chłodnicy czy 18-calowymi alufelgami GR Sport. Spis wyposażania obejmuje także tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede ze skórzanymi boczkami i czerwonymi przeszyciami. Do tego trójramienna kierownica obszyta skórą z perforacją i ściegiem z czerwonej nici.

Nowa Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition taniej o 9300 zł

Toyota Yarisa Cross Hybrid 130 Premiere Edition to najbogatsza odmiana tego SUV-a. Auto teraz kosztuje o 9200 zł mniej i cena staruje z poziomu 139 700 zł z napędem na przednią oś oraz od 149 600 zł z układem 4x4 AWD-i (taniej o 9300 zł). Standardem w tej odmianie jest wyświetlacz HUD, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, osłony przedniego i tylnego zderzaka, a 18-calowe alufelgi Premiere.

Co wybrać? Teraz nowa Toyota Yarisa Cross debiutuje w salonach japońskiej marki. Do 15 czerwca japońska marka organizuje dni otwarte, można pójść, przejechać się i zdecydować.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris Cross 2024 - cennik

Nowa Toyota Yaris Cross 2024 Active Comfort Style Executive GR Sport Premiere Edition
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT 104 300 zł 110 200 122 000 - - -
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT - 120 100 131 900 - - -
1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 130 KM e-CVT - - 124 000 128 900 137 700 139 700
1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 130 KM e-CVT - - 133 900 138 700 - 146 900
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota

Toyota Yaris Cross 2024 - dane techniczne, silniki, moc, wymiary, pojemność bagażnika

Napęd HYBRID 115 HYBRID 130
Typ 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i
Wtrysk paliwa Bezpośredni, wielopunktowy
Pojemność (cm3) 1490 1490
Łączna moc KM/kW 116 / 85 130 / 96
Maks. moment obrotowy Nm 141 185
Moc silnika kW / obr/min 68 / 5500 68 / 5500
Maks. moment obrotowy silnika Nm / obr/min 120 / 3600-4800 120 / 3600-4800
Napęd hybrydowy HYBRID 115 HYBRID 130
Bateria Litowo-jonowa
Liczba ogniw 48
Napięcie nominalne V 177,6
Pojemność baterii Ah 4,3
Typ przedniego silnika elektrycznego Silnik z magnesami trwałymi
Napięcie nominalne V 580
Moc maks. KM/kW 80/59 83/62
Osiągi HYBRID 115 HYBRID 130
Prędkość maks. km/h 170
Przyspieszenie 0-100 km/h s 11,2/11,8 AWD-i 10,7/11,3 AWD-i
Zużycie paliwa HYBRID 115 HYBRID 130
Średnio wg WLTP l/100 km 4,5-5,1 4,5-5,2
Pojemność zbiornika paliwa 36
Emisja CO2 HYBRID 115 HYBRID 130
Norma emisji spalin EURO 6 AP
Cykl mieszany WLTP g/km 101-115 101-116
Podwozie
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie Wielowahaczowe/Belka skrętna
Układ kierowniczy Rack&Pinion
Maksymalny zakres 2,65 obrotu
Promień zawracania (kół) m 5,3
Promień zawracania (obrysu nadwozia) m 5,6
Hamulce
Przód Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski
Tył Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski
Wymiary zewnętrzne
Długość mm 4180
Szerokość mm 1765
Wysokość mm 1595
Rozstaw kół przednich mm 1517 – 1527
Rozstaw kół tylnych mm 1504 – 1527
Rozstaw osi mm 2560
Przedni zwis mm 860
Tylny zwis mm 760
Bagażnik
Pojemność l 320 AWD-i/397
Masa HYBRID 115 HYBRID 130
Masa minimalna kg 1180/1280 AWD-i 1200/1290 AWD-i
Masa maksymalna kg 1280/1350 AWD-i 1290/1360 AWD-i
Dopuszczalna masa całkowita kg 1690/1775 AWD-i 1690/1775 AWD-i
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 / Toyota