- Fiat 600 tylko z Polski. Pierwsze auta już zjechały z taśmy
- Fiat 600 jak Jeep Avenger, czyli jaki silnik i moc?
- Fiat 600 zwiększy zasięg w 3 minuty pod ładowarką
- Fiat 600 i silnik benzynowy 1.2 Turbo. To będzie hit!
- Fiat 600 debiutuje, kiedy cena w Polsce?
Fiat 600, Jeep Avenger i Alfa Romeo o roboczej nazwie KID – to trojaczki stworzone na wspólnej platformie opracowanej przez koncern Stellantis dla nowych modeli B-SUV. Jeep już powstaje w Tychach i można go zamawiać. Na tej samej taśmie za moment ruszy seryjna produkcja Fiata 600.
Śląski zakład został już przystosowany pod wymogi nowego modelu włoskiej marki. Co więcej, powstało w Tychach nawet kilka sztuk serii przedprodukcyjnej Fiata 600. Na co i kiedy mogą liczyć kierowcy?
Fiat 600 tylko z Polski. Pierwsze auta już zjechały z taśmy
Fiat 600 i Jeep Avenger mimo wspólnej platformy różnią się jak ogień i woda. Model amerykańskiej marki przypomina zawadiakę z kwadratową szczęką. Za to Włosi postawili na krągłości – 4-metrowe i 5-drzwiowe nadwozie 600-ki stylistycznie czerpie z elektrycznego Fiata 500e. Płaski przód z dużym logo i reflektory LED o charakterystycznej grafice to cechy znanej i lubianej familii z Turynu.
Podobnie wnętrze – okrągły daszek nad zegarami, a w honorowym miejscu kokpitu 10,25-calowy ekran dotykowy nowego systemu informacyjno-rozrywkowego UConnect. Niżej przyciski do sterowania klimatyzacją, czy innymi funkcjami.
Fiat 600 jak Jeep Avenger, czyli jaki silnik i moc?
Napęd? Tu Fiat 600 i Jeep Avenger mogą sobie podać ręce. Włoski SUV, wzorem auta amerykańskiej maki, będzie wyposażony w silnik elektryczny o mocy 156 KM (260 Nm maksymalnego momentu obrotowego).
Zamknięty w podłodze akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując ponad 400 km zasięgu. To już wydajność na poziomie takich modeli jak świetny IONIQ 5.
Fiat 600 zwiększy zasięg w 3 minuty pod ładowarką
Ładowanie? Fiat 600 nie będzie gorszy od Jeepa. Wystarczy 3 minuty pod kablem stacji z prądem stałym 100 kW aby uzupełnić energię wystarczającą na 30 km jazdy. Pobranie energii od 20 do 80 proc. potrwa ok. 20 min.
30 km zasięgu w 3 minuty nie robi wrażenia? Przeciwnie, to ma sens. Europejscy kierowcy dziennie przejeżdżają średnio właśnie 30 km. Stąd można zakładać, że użytkowanie elektrycznego Fiata 600 będzie możliwe przez wiele dni do kolejnego ładowania. A w domu czy na firmowym miejscu parkingowym przy użyciu ładowarki Wallbox z prądem zmiennym 11 kW ładowanie akumulatora od 0 do 100 proc. potrwa ok. 5,5 godziny.
Fiat 600 i silnik benzynowy 1.2 Turbo. To będzie hit!
Na tym jednak nie koniec. Idąc śladem Jeepa nowy Fiat 600 będzie też dostępny m.in. w elektrycznej wersji 4x4 (drugi silnik przy tylnej osi) i bardziej przystępnej cenowo odmianie benzynowej z silnikiem 1.2 Turbo/100 KM. Właśnie model z tradycyjną jednostką i rurą wydechową może okazać się wielkim przebojem z fabryki w Tychach.
Fiat 600 debiutuje, kiedy cena w Polsce?
Fiat 600 oficjalnie zadebiutuje 4 lipca, wtedy też poznamy ceny. Data nie jest przypadkowa – to rocznica urodzin jego mniejszego brata Fiata 500. Nieoficjalnie wiadomo, że elektryczny model 600 będzie miał premierę w dwóch konfiguracjach: maksymalnie wyposażonej i luksusowej La Prima oraz w czerwonej wersji RED (od koloru alarmowego) i nazwy fundacji założonej przez Bono z U2 i Bobby'ego Shrivera w 2006 roku, aby zachęcać firmy do walki z AIDS.
Fiat 600 i produkcja wyłącznie w Tychach, co 50 sekund nowy samochód
Fabryka w Tychach została wybudowana w latach 1972-1975 i zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych, a praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód. Od uruchomienia produkcji w 1975 roku zakład w Tychach opuściło ponad 12,5 mln samochodów.
Tyska fabryka realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne.
Fiat 600, Jeep Avenger i Alfa Romeo KID, wielka inwestycja w Polsce
Jeep Avenger jako pierwszy z trojaczków koncernu Stellantis trafił do produkcji w Tychach. We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV (Jeep Avenger, Fiat i Alfa Romeo) w śląskiej fabryce zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro. Po baby-Jeepie pojawi się Fiat 600, a następnie Alfa Romeo nazywana przez Włochów w wewnętrznych dokumentach KID (ang. dzieciak).
Nowa Alfa Romeo tylko z Polski już w 2024 roku
Ludzie z Alfy Romeo już ogłosili konkurs na imię najmniejszego SUV-a, który uzupełni gamę marki obecnie złożoną z sedana (Giulia), SUV-a (Stelvio) i kompaktowego SUV-a (Tonale). Premierę nowego auta z Polski zaplanowano na pierwszą połowę 2024 roku.