- Fiat 600 czyli nowe Seicento do produkcji w Tychach, będzie Alfa Romeo Milano z Polski
- Fiat 600 wygląda jak Fiat 500 na szczudłach. Jaka pojemność bagażnika?
- Nowy Fiat 600, czyli jaki silnik i moc?
- Fiat 600 zwiększy zasięg w 3 minuty pod ładowarką
- Fiat 600e - cena i wyposażenie w Polsce
Fiat 600 czyli nowe Seicento do produkcji w Tychach, będzie Alfa Romeo Milano z Polski
Fiat 600e, czyli z włoskiego Seicento, już powstaje w Tychach. Śląski zakład Stellantis jest jedyną fabryką, z której wyjeżdża ten samochód. Nowy SUV właśnie debiutuje na polskim rynku. Na co mogą liczyć kierowcy?
Fiat 600, Jeep Avenger i Alfa Romeo Milano – to trojaczki stworzone na wspólnej platformie opracowanej przez koncern Stellantis dla nowych modeli B-SUV. Na Alfę musimy jeszcze poczekać (o tym dalej), ale Fiat 600 i Jeep Avenger mimo wspólnej architektury różnią się jak ogień i woda.
Fiat 600 wygląda jak Fiat 500 na szczudłach. Jaka pojemność bagażnika?
Model amerykańskiej marki przypomina zawadiakę z kwadratową szczęką. Za to Włosi postawili na krągłości – prawie 4,2-metrowe i 5-drzwiowe nadwozie 600-ki stylistycznie czerpie z elektrycznego Fiata 500e. Płaski przód z dużym logo i reflektory LED o charakterystycznej grafice to cechy znanej i lubianej familii z Turynu.
Podobnie wnętrze – okrągły daszek nad zegarami, a w honorowym miejscu kokpitu 10,25-calowy ekran dotykowy nowego systemu informacyjno-rozrywkowego UConnect. Niżej przyciski do sterowania klimatyzacją, czy innymi funkcjami. Między przednimi fotelami jest konsola z trzema schowkami, ładowarką indukcyjną i portami USB – całość przykrywa składana w harmonijkę magnetyczna roletka.
Fiat 600 pod tylną klapą skrywa bagażnik o pojemności 360 litrów. Praktyczność regularnie ukształtowanego kufra podnosi podwójna podłoga.
Nowy Fiat 600, czyli jaki silnik i moc?
Napęd? Tu Fiat 600e i Jeep Avenger podają sobie ręce. Włoski SUV, wzorem auta amerykańskiej marki, jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 156 KM (260 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9 sekund.
Zamknięty w podłodze akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując ponad 400 km zasięgu w cyklu mieszanym i ponad 600 km w cyklu miejskim wg normy WLTP. To już wydajność na poziomie tak znakomitych modeli Hyundaia jak IONIQ 5 i 6.
Fiat 600 zwiększy zasięg w 3 minuty pod ładowarką
Ładowanie? Wystarczy 3 minuty pod kablem stacji z prądem stałym 100 kW aby uzupełnić energię wystarczającą na 30 km jazdy. Pobranie energii do 80 proc. potrwa ok. 30 min.
30 km zasięgu w 3 minuty nie robi wrażenia? Przeciwnie, to ma sens. Europejscy kierowcy dziennie przejeżdżają średnio właśnie 30 km. Stąd można zakładać, że użytkowanie elektrycznego Fiata 600 będzie możliwe przez wiele dni do kolejnego ładowania. A w domu czy na firmowym miejscu parkingowym przy użyciu ładowarki Wallbox z prądem zmiennym 11 kW ładowanie akumulatora od 0 do 100 proc. potrwa mniej niż 6 godzin.
Fiat 600e - cena i wyposażenie w Polsce
Fiat 600e jest dostępny w dwóch konfiguracjach: maksymalnie wyposażonej i luksusowej La Prima oraz w czerwonej wersji RED (od koloru alarmowego) i nazwy fundacji założonej przez Bono z U2 i Bobby'ego Shrivera w 2006 roku, aby zachęcać firmy do walki z AIDS.
Wersja (RED) to nie tylko czerwone nawozie. Czerwone akcenty znajdziemy także na desce rozdzielczej, tapicerce z recyklingu czy osłonie konsoli centralnej. Alternatywą jest czarny lub biały lakier. Fiat 600e (RED) jest wyposażony m.in. w światła Full LED, automatyczną klimatyzację, czujniki cofania oraz system multimedialny z ekranem 10 cali. Do tego pakiet asystentów obejmuje monitorowanie martwego pola, awaryjne hamowanie czy system rozpoznawania znaków. Fiat 600e w wersji (RED) kosztuje od 165 000 zł.
Fiat 600e La Prima oferuje nawet 100 niespotykanych wcześniej funkcji. Lista obejmuje m.in. masaż w fotelu kierowcy czy otwieranie klapy bagażnika ruchem stopy. Standard obejmuje adaptacyjny tempomat ACC, system wykrywania pojazdów w martwym polu, awaryjne hamowanie z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, czujniki 360°, kamerę cofania 180°. O łączność na pokładzie dba UConnect z radiem, z 10,25-calowym ekranem z Navi, CarPlay i Android Auto. Odmiana La Prima jest dostępna w pomarańczowym kolorze Sun of Italy,niebieskim Sky of Italy, beżu Earth of Italy i turkusie Sea of Italy. Fiat 600e La Prima to wydatek od 190 000 zł. Drogo?
Fiat 600 i silnik benzynowy 1.2 Turbo. To dopiero będzie hit!
Na szczęście idąc śladem Jeepa nowy Fiat 600 będzie też dostępny w bardziej przystępnej cenowo odmianie benzynowej. Włoski SUV dostał 48-woltową technologię hybrydową tzw. miękką hybrydę. Zelektryfikowany napęd ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem.
Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik benzynowy 1.2 Turbo/100 KM. A głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 28 KM łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 432 Wh. ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 55 Nm momentu obrotowego.
Nowość Fiata sprawdzi się w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens. Silnik elektryczny umożliwi również jazdę w trybie EV. Wówczas samochód przejedzie nawet 1 km, ale pod warunkiem delikatnego traktowania gazu np. podczas manewrowania lub przy prędkości poniżej 30 km/h). Właśnie model z tradycyjną jednostką benzynową może okazać się wielkim przebojem z fabryki w Tychach.
Fiat 600 i produkcja wyłącznie w Tychach, co 50 sekund nowy samochód
Fabryka w Tychach została wybudowana w latach 1972-1975 i zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych, a praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód. Od uruchomienia produkcji w 1975 roku zakład w Tychach opuściło ponad 12,5 mln samochodów.
Tyska fabryka realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne. Obecnie zakład prowadzi produkcję w systemie trzyzmianowym, zatrudniając ponad 2000 osób.
Fiat 600, Jeep Avenger i Alfa Romeo Milano, wielka inwestycja w Polsce
Jeep Avenger jako pierwszy z trojaczków koncernu Stellantis trafił do produkcji w Tychach. Po baby-Jeepie pojawił się właśnie Fiat 600. Następna w kolejce jest Alfa Romeo Milano. We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV (Jeep Avenger, Fiat i Alfa Romeo) w śląskiej fabryce zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro.
Nowa Alfa Romeo Milano tylko z Polski już w 2024 roku
Alfa Romeo Milano będzie najmniejszym modelem włoskiej marki, który uzupełni gamę obecnie złożoną z sedana (Giulia), SUV-a (Stelvio) i kompaktowego SUV-a (Tonale). Premierę nowego SUV-a z Polski zaplanowano na pierwszą połowę 2024 roku.