Peugeot Inception Concept to najnowszy i jeden z najważniejszych projektów francuskiego producenta w jego historii. Samochód zapowiada gruntowną zmianę w projektowaniu przyszłych modeli. Auto zostało oficjalnie odsłonięte podczas targów CES w Las Vegas.

Reklama

Peugeot Inception Concept wprowadza rozwiązania stylistyczne, które zaczną obowiązywać dopiero za dwa lata. Francuzi stawiają na ostre linie i przetłoczenia, rezygnując tym samym z krągłości, które były domeną dotychczasowych modeli. Pierwszym krokiem ku nowemu był Peugeot 408, ale teraz przyjdzie czas na kolejne modele w gamie. Sam wygląd nadwozia to jednak nie wszystko. Kierowców i pasażerów czekają poważne zmiany w kabinie.

Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis

Peugeot Inception Concept prezentuje nowy język designu

Reklama

Projekt zaprezentowany na targach CES nie zapowiada żadnego konkretnego modelu. To w zasadzie zbiór idei, swoista biblia dla projektantów pracujących dla francuskiej marki. Wskazuje na to również nazwa pochodząca od łacińskiego "inceptio", oznaczającego "początek".

Trwa ładowanie wpisu

Zmiany w designie są radykalne, choć projekt samochodu przemyca różne niuanse znane z aktualnie produkowanych modeli. Widać to zwłaszcza po motywie kocich pazurów w przednich i tylnych reflektorach. Bryła samochodu skrywa w sobie nawiązania do historycznych modeli z przełomu różnych epok - od 304, przez 505, a kończąc 306.

Prototyp ma pięć metrów długości, ale tylko 1,34 m wysokości. Przeszklona powierzchnia dachu ma 7,25 m kw. W bocznych drzwiach umieszczono listwę, która wyświetla różne komunikaty. Potrafi powitać kierowcę lub poinformować go na temat aktualnego stanu naładowania akumulatora trakcyjnego.

Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis
Reklama

Peugeot Inception Concept kończy z okrągłą kierownicą

Kwestią, która wywołuje najwięcej kontrowersji jest kierownica. Styliści Peugeota postanowili wprowadzić rewolucję. Zamiast klasycznego koła kierownicy, zainstalowano wolant w kształcie prostokąta. Żeby było weselej, rozwiązanie nazwano Hypersquare (Hiperkwadrat), a na pierwszy rzut oka przypomina ono trochę kierownicę z bolidu F1. Urządzenie nie jest połączone mechanicznie z kołami. W tym przypadku wykorzystano technologię drive-by-wire.

Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis

W centralnym miejscu urządzenia zamontowano wyświetlacz informujący o ustawieniach klimatyzacji lub funkcjach systemu audio. W czterech okrągłych otworach zamontowano dotykowe pady, które można obsługiwać kciukiem. Peugeot zapowiada, że rozwiązanie Hypersquare trafi do seryjnych modeli jeszcze przed końcem obecnej dekady.

Peugeot Inception Concept ma 680 KM i zasięg 800 km

Studium koncepcyjne Peugeot Inception oparto na nowej platformie STLA Large, która trafi na taśmę produkcyjną jeszcze w tym roku. Pod maską samochodu pracują dwa silniki elektryczne o łącznej mocy ok. 680 KM. Napęd trafia na cztery koła, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 3,5 sekundy.

Energię elektryczną magazynuje 800-woltowy akumulator o pojemności 100 kWh. Producent szacuje, że średnie zużycie energii wynosiłoby w tym modelu zaledwie 12,5 kWh/100 km, a zasięg pojazdu wystarczyłby na 800 km. Inżynierowie Peugeota opracowali przy okazji tego modelu specjalną ładowarkę indukcyjną, która pozwoli uzyskać 30 km zasięgu po minucie ładowania, a po pięciu minutach zasięg wzrośnie nawet do 150 km.

Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis
Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis
Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis
Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis
Peugeot Inception Concept / Peugeot / Fot. Stellantis