Czterocylindrowa jednostka HR412E została opracowana w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi w Japonii. Jak zapewniają konstruktorzy silnik o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem jest w pełni zgodny z wymogami FIA stawianymi konstrukcjom biorącym udział w serii WTCC.
W pracach nad poprawą wydajności silników spalinowych jednym z głównych obszarów wymagających udoskonalenia jest wydajność termiczna. Dotyczy to również jednostek napędowych stosowanych w wyścigach, a silnik HR412E jest doskonałym przykładem dążenia do perfekcji - powiedział Daisuke Horiuchi, lider projektu WTCC z centrum badawczo-rozwojowego Hondy.
Jednostka HR412E zwiastuje nadejście nowej generacji silników wyścigowych Hondy o wysokich osiągach. Cały zespół inżynierów z centrum badawczo-rozwojowego Hondy w Tochigi włożył wiele wysiłku w opracowanie silnika, który zapewni naszym kierowcom wyścigowym wysoką dynamikę przy zachowaniu dużej mocy w najbardziej wymagających warunkach pracy - zapowiada Horiuchi.
Wierzymy, że innowacje, które doprowadziły do stworzenia tej rewolucyjnej konstrukcji zostaną także wykorzystane poza torem wyścigowym, co pomoże nam w dalszym stopniu zwiększać wydajność siników pracujących pod maskami samochodów osobowych Hondy - mówi inżynier.
Silnik został już dostarczony mechanikom zespołu Honda Racing Team JAS w Mediolanie, gdzie opracowywany jest model civic WTCC. Tam z powodzeniem przeszedł wszystkie wstępne testy.
W barwach Hondy w serii WTCC będą startować Włoch Gabriele Tarquini i Portugalczyk Tiago Monteiro.
Honda rozpocznie przygodę w WTCC już w tym sezonie, wystawiając do wyścigów jeden samochód. Za kierownicą modelu Civic WTCC zasiądzie były kierowca Formuły 1 Tiago Monteiro, który wystartuje w trzech wyścigach, rozpoczynając od październikowej rundy na torze Suzuka. Wsparcie zespołowi zapewni Mugen oraz oddział badawczo-rozwojowy Hondy.
Obaj kierowcy wezmą udział w zmaganiach w pełnym sezonie WTCC FIA w 2013 r.