Od ubiegłego roku na polskim rynku funkcjonuje nowa marka stacji paliw LOTOS Optima. Jaka jest geneza jej powołania i jaką zajmuje pozycję wobec istniejącej już sieci LOTOS Premium?

P.L.: Stacje LOTOS Optima to była nasza przemyślana decyzja, wynikająca z dostosowania się nowoczesnego koncernu naftowego do potrzeb rozwijającego się, ale przede wszystkim zmieniającego się rynku. Oferta stacji LOTOS Optima została zaprojektowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby tych Klientów, dla których ekonomika podróżowania stanowi wartość nadrzędną w stosunku do usług dodatkowych, jakie oferuje stacja Premium. Na stacjach LOTOS Optima nie sprzedawane są paliwa Dynamic i nie można skorzystać z programu lojalnościowego Navigator. Dostępne są natomiast podstawowe usługi związane z podróżowaniem, akceptowane są karty flotowe LOTOS Biznes oraz karty płatnicze. Taka optymalizacja oferty pozwoliła na ograniczenie kosztów i stworzenie bardziej atrakcyjnych warunków cenowych związanych z zakupem paliw.

Zgodnie z założeniem, do końca 2011 roku uruchomiliśmy 50 stacji LOTOS Optima. Możemy mówić o podwójnym sukcesie, bo w tym samym czasie uruchomiliśmy 13 obiektów Premium. Liczba 63 nowo otwartych stacji to rekordowy wzrost na krajowym rynku sprzedaży detalicznej paliw.

Również w segmencie LOTOS Optima odnieśliśmy w ubiegłym roku spory sukces.  Już w ciągu miesiąca od uruchomienia pierwszych stacji, zanotowaliśmy wyższy niż założony poziom sprzedaży. Takie wyniki są najlepszym dowodem, że stacje idealnie trafiły w potrzebę rynkową, a  hasło „najwyższa jakość w optymalnej cenie” zyskało szeroką akceptację Klientów i tym samym pozwala nam pozytywnie oceniać działania ubiegłego roku.

Czy „najwyższa jakość w optymalnej cenie” leży u podstaw nazwy marki LOTOS Optima?

M.J.: Wybór nazwy dla nowego segmentu zajął nam trochę czasu. Szukaliśmy słowa, które w pełni odda charakterystykę nowej jakości proponowanej na rynku paliw. Przeanalizowano ponad 700 nazw, z czego do badań opinii publicznej postanowiliśmy przekazać 5, które były naszym zdaniem ciekawe. Za najbardziej pasującą do charakteru sieci nazwę badani uznali LOTOS Optima, nam pozostało graficzne „zgranie” obu słów, tak aby wpisywały się w wizualizację nowej stacji.

W zakresie wizerunkowym postanowiliśmy wyjść naprzeciw operatorom stacji franczyzowych i umożliwić im komunikację nazwy własnej firmy na pylonie cenowym obok nazwy LOTOS Optima. Pomysł jest nowością na rynku paliw, a jego celem było stworzenie możliwości połączenia renomy własnej firmy, na którą nasi partnerzy biznesowi pracowali nierzadko przez wiele lat, ze sprzedażą najwyższej jakości paliw, której gwarantem jest LOTOS.

No właśnie - co oznacza pojęcie jakości stacji LOTOS Optima? Jakie procedury związane z zapewnieniem standardów jakościowych obowiązują u Państwa?

P.L.: Sprzedajemy paliwa spełniające wszystkie wymagania polskich i europejskich norm. Posiadamy własny system dystrybucji paliw, w którym kontrolowana jest jakość na wszystkich etapach (produkcja, magazynowanie, sprzedaż). Każda z naszych stacji podlega kontroli prowadzonej we współpracy z akredytowanym laboratorium LOTOS Lab. Od lat nie odnotowaliśmy poważniejszych przypadków niewłaściwej jakości paliw w naszej sieci.

Oprócz kontroli jakości paliw monitorujemy również jakość obsługi. Na naszych stacjach systematycznie przeprowadzamy badania typu „Tajemniczy Klient”, na podstawie których przeprowadzane są działania korekcyjne. Dokładamy wszelkich starań, aby jak najlepiej dostosować jakość produktów i usług do zmieniających się oczekiwań Klientów. To sprawia, że szybko przekonują się oni, że deklarowana jakość paliw, to stały, gwarantowany element oferty handlowej na stacjach LOTOS Optima, i że ta jakość jest taka sama, jak na doskonale znanych stacjach LOTOS Premium.

LOTOS Optima zdobył tytuł Dobry Produkt 2011 – Wybór Konsumentów. Jak odbierają Państwo tę nagrodę?

M.J.: Jest to dla nas bardzo ważny tytuł, gdyż stanowi dowód zaufania jakim Klienci obdarzyli naszą markę doceniając nowe stacje paliw. To również ogromne wyróżnienie otrzymać tak prestiżowy tytuł zaledwie rok od uruchomienia pierwszej stacji paliw LOTOS Optima. Daje nam to poczucie dobrze zrealizowanego projektu, a także energię oraz motywację do otwarcia kolejnej pięćdziesiątki stacji paliw LOTOS Optima w roku 2012.

Czy to najważniejszy cel dalszego rozwoju nowej marki i całej spółki?

P.L.: Przede wszystkim zależy nam na utrzymaniu wysokiego tempa ekspansji koncernu. Zamierzamy wrócić na pozycję wicelidera pod względem liczby stacji na rynku oraz konsekwentnie dążyć do osiągnięcia 10-procentowego udziału w sprzedaży detalicznej paliw w 2012 roku, a to wymaga systematycznego i stabilnego rozwoju sieci. Ten rok będzie dla nas rokiem sporych wyzwań, jednak mając świadomość, że nasza praca jest wysoko oceniana przez Klientów z przyjemnością się ich podejmiemy.