W samochodach Volvo pasy bezpieczeństwa wprowadzono w standardowym wyposażeniu na przednich i tylnych siedzeniach w 1967 roku. Do dziś pas bezpieczeństwa pozostaje najważniejszym elementem systemu bezpieczeństwa każdego auta. Zmniejsza ryzyko śmierci lub poważnego urazu podczas zderzenia o 50 proc. To najpowszechniej stosowana i najbardziej istotna innowacja w dziedzinie bezpieczeństwa wprowadzona w ciągu ponad 120 lat historii motoryzacji.

>>>Zobacz niszczące testy samochodów!

Przed wprowadzeniem trzypunktowych pasów bezpieczeństwa zaprojektowanych przez Nilsa Bohlina istniały różne typy pasów. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem był dwupunktowy pas biodrowy. Istniały również różne warianty trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Nie chroniły one jednak użytkowników wystarczająco skutecznie, szczególnie przy wysokich prędkościach.

Zasada działania trzypunktowego pasa Nilsa Bohlina

Według Nilsa Bohlina "Pas musi pochłaniać siłę w odpowiednim miejscu - w okolicach miednicy i klatki piersiowej, gdzie ciało jest najbardziej odporne. Jednocześnie musi być łatwy w użytkowaniu i regulowaniu".

Najważniejszymi wyróżnikami projektu Nilsa Bohlina były - system złożony z pasa biodrowego i pasa tułowia; zapinanie pasów obok fotela; klamra o kształcie litery "V" o czubku skierowanym ku podłodze oraz pozostawanie pasa w miejscu i brak ruchu przy obciążeniu.

Podczas zderzenia pas zostaje odpowiednio ustawiony - "samonawijacz” napina pas wokół tułowia. Następnie ustępuje we właściwym momencie, by ciało było ograniczone możliwie najłagodniej. Wszystko dzieje się w kilka tysięcznych sekundy.

Otwarty patent Volvo

Na rynku skandynawskim pierwszymi samochodami wyposażonymi w tę innowację były słynne do dziś modele Volvo PV544 oraz Volvo Amazon (120). Volvo było pierwszym producentem aut, który wyposażył standardowo swoje pojazdy w trzypunktowy pas bezpieczeństwa.

Volvo w trosce o wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników samochodów zastrzegło wzór w postaci "otwartego patentu" - oznaczało to, że każdy producent aut mógł za darmo wykorzystać rozwiązanie producenta ze Szwecji.

>>>Nowa lista najlepszych i najgorszych aut

Mimo to musiało minąć jeszcze kilka lat, by większość kierowców i reszta motoryzacyjnego świata zdała sobie sprawę z możliwości ratowania życia, jakie oferuje pas bezpieczeństwa.

Badania Volvo przekonały świat

W 1963 roku Volvo wprowadziło trzypunktowy pas bezpieczeństwa w Standach Zjednoczonych i wielu rynkach europejskich. Wcześniej szwedzka marka przeprowadziła mnóstwo testów zderzeniowych z udziałem samochodów wyposażonych w różne rodzaje pasów bezpieczeństwa. Wyniki jasno wskazały na przewagę wynalazku Nilsa Bohlina.

>>>Zobacz, w którym aucie złamiesz kark

Kilka lat później, w 1967 roku, eksperci Volvo przedstawili przełomowy "Raport o 28 000 wypadków" na konferencji poświęconej ruchowi drogowemu w USA. Wykorzystano w nim dane ze wszystkich wypadków aut Volvo w Szwecji z jednego roku. Raport dowodził jednoznacznie, że pas bezpieczeństwa ratował życie i ograniczał występowanie urazów o ok. 50-60 proc.

>>>Volvo pojedziesz na prąd!

Uratowano już ponad milion istnień ludzkich

Dziś trzypunktowy pas bezpieczeństwa jest montowany w samochodach na całym świecie. Szacuje się, że ponad milion osób zawdzięcza swe życie pasom bezpieczeństwa, zaś wielokrotność tej liczby została uratowana przed wystąpieniem poważnych obrażeń.

Stosowanie pasów bezpieczeństwa jest różne w różnych częściach świata. Szacuje się, że w USA każdy dodatkowy procent upowszechnienia stosowania pasów bezpieczeństwa przynosi dodatkowe 270 uratowanych istnień ludzkich.

Z kolei według badań przeprowadzonych w Europie, można uratować 7 tys. osób, gdyby wszystkie kraje UE mogły pochwalić się takim samym wskaźnikiem stosowania pasów co najlepsze z nich.

A ty zapinasz pasy, czy masz głowę twardszą od szyby?