Śmigłowiec Bell 206B-3 został w oficjalnie przekazany łódzkim policjantom. Ma być wykorzystywany m.in. do celów patrolowych i pościgowych, poszukiwania osób.

Jak mówił podczas uroczystości komendant wojewódzki policji w Łodzi Marek Działoszyński wnioski o unijne dofinansowanie maszyny zostały złożone w 2009 r. W sumie wsparcie z UE wyniosło 3,5 mln zł, ok. 600 tys. zł pochodziło ze środków budżetowych.

Wśród gości zaproszonych na lądowisko dla śmigłowców mieszczące się na terenie oddziału prewencji policji w Łodzi przy ul. Pienistej 71 był m.in. minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. W swoim wystąpieniu podkreślił, że policja nie może być gorzej wyposażona niż świat przestępczy.

Nowy nabytek łódzkiej policji został wyprodukowany w 2005 r.; ma jeden silnik napędzanym motorem o mocy 420 KM. Może zabrać na pokład do pięciu osób (w tym dwóch pilotów) i utrzymywać się do trzech godzin w powietrzu.

"Wysokość maksymalna to 6 km, prędkość przelotowa 185 km/h a maksymalna 225 km/h. To lekki, ważący zaledwie 1,5 tony, uniwersalny i bardzo zwrotny śmigłowiec. Przyjemny w pilotażu i ekonomiczny. Zużywa 100 litrów paliwa na godzinę" - powiedział latający na bellach sierżant sztabowy pilot Tadeusz Paluszkiewicz. Jego zdaniem Bell 206B-3 znakomicie nadaje się do zadań prewencyjnych prowadzonych nad miastem i wokół niego.


"Może być wykorzystywany m.in. do celów patrolowych, pościgowych i poszukiwawczych. Widoczność z niego jest super, więc można np. szukać dzieci w kukurydzy czy zbożach, gdzie przejście patrolu lub grupy poszukiwawczej byłoby trudne" - wyjaśnił Paluszkiewicz.

"Będziemy chcieli wykorzystywać ten sprzęt do typowej merytorycznej działalności: poszukiwania osób, zapobieganie i wsparcia działań policji na ziemi m.in. w ramach imprez masowych i katastrof, a także w działaniach związanych z klęskami żywiołowymi" - powiedział Działoszyński.

Do tej pory łódzcy policjanci mieli do dyspozycji dwa śmigłowce typu MI2. Jeden z nich ma jednak blisko czterdzieści lat.

Zakup śmigłowca Bell 206B-3 został zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Projekt uzyskał współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Produkcja śmigłowca Bell 206B-3 rozpoczęła się w 1968 i przez kolejne lata jego konstrukcja była stale modernizowana i doskonalona. W użytkowaniu jest obecnie ponad 5 tys. takich maszyn.