Gdy rejestrujemy się bezpośrednio w systemie viaTOLL, do wyboru mamy dwie formy płatności: przedpłaconą pre-paid oraz post-paid, czyli płatność na podstawie comiesięcznych faktur. Zanim wybierzemy którąś z nich, powinniśmy dokładnie przemyśleć jej wady i zalety. Późniejsza zmiana sposobu rozliczania może się bowiem okazać dość skomplikowana.

Płacisz przed...

W przypadku tej pierwszej metody musimy doładować urządzenie z góry wybraną kwotą (co najmniej 120 złotych). W momencie mijania bramownic stan naszego konta będzie się pomniejszał o kwotę należną za przejazd danego odcinka. Konto użytkownika można naładować w dowolnym momencie, ale wymaga to dostępu do internetu lub wizyty w jednym z punktów obsługi klienta. Płatności za doładowanie konta można dokonać w gotówce, kartą płatniczą, kredytową lub paliwową.

Należy również pamiętać o tym, że jeśli firma dokonuje doładowania przez internet, viaBOX będzie gotowy do pracy dopiero po zaksięgowaniu przelewu na koncie viaTOLL, co może trwać nawet kilka dni. Jeżeli w tym czasie z pustym kontem będziemy jeździli po płatnych drogach, narazimy się na wysokie grzywny.

Płatności w systemie pre-paid wymagają od przewoźnika dużej dyscypliny – w praktyce kierowca najczęściej musi wozić z sobą gotówkę na doładowania urządzenia i gromadzić kwity za płatności. To sprawia, że ta metoda płatności jest popularna głównie wśród małych firm, których pojazdy sporadycznie korzystają z płatnych odcinków dróg.

...czy po

W przypadku większych firm flotowych, szczególnie tych działających na dużym obszarze Polski oraz na rynku międzynarodowym, znacznie popularniejszą metodą będzie zapewne post-paid. W tym wypadku viaBOX automatycznie nalicza opłatę za każdym razem, gdy pojazd mija bramownicę, a fakturę za użytkowanie dróg firma otrzymuje po zakończeniu okresu rozliczeniowego.


Metoda ta, choć bardzo wygodna, obciążona jest jedną niedogodnością – gdy rejestrujemy się bezpośrednio u operatora systemu viaTOLL, wymagane jest przedstawienie gwarancji bankowych. Są one rodzajem zabezpieczenia dla operatora, na wypadek gdyby się okazało, że nie uregulowaliśmy którejś faktury. Na przykład dla floty 10 pojazdów, z których każdy przejeżdża miesięcznie po płatnych drogach 2 tys. km, gwarancja wyniesie ponad 20 tys. złotych. Jest jednak rozwiązanie, które pomaga uniknąć konieczności jej przedstawiania.

Wygodnie i pod kontrolą

Alternatywą dla rejestrowania się i płacenia e-myta bezpośrednio w systemie viaTOLL jest skorzystanie z usług któregoś z operatorów kart paliwowych, np. DKV Euro Service, który zapewnia pełną obsługę systemu viaTOLL. Co więcej, w przypadku rejestracji viaBOX w trybie post-paid za pośrednictwem DKV nie jest wymagane żadne zabezpieczenie finansowe. Dotyczy to również nowych firm, które zgłaszają się do operatora wyłącznie w celu rozliczania usługi e-myta i nie zamierzają płacić jego kartami za paliwo. Co dwa tygodnie będą one otrzymywały fakturę z wyszczególnionymi opłatami za konkretny pojazd i listę przejechanych przez niego płatnych odcinków. Na opłacenie faktury operator daje 21 dni.

W przypadku korzystania z płatności kartami paliwowymi klienci często mają dostęp do programów, w których na bieżąco mogą monitorować opłaty z tytułu e-myta. Logując się np. w systemie eReporting DKV, mogą śledzić transakcje dokonywane przez poszczególne pojazdy i na tej podstawie przygotować się na nadchodzące wydatki.


Oczywiście nie ma nic za darmo – operatorzy kart paliwowych za ułatwienie życia firmom transportowym pobierają od nich prowizję. Standardowo wynosi ona 2 – 3 proc., ale w większości przypadków jest negocjowana indywidualnie. Generalnie im większa flota pojazdów i większe obroty firmy, tym niższą prowizję może ona wytargować.

Jak przejść na kartę

Już po dokonaniu wyboru o sposobie rozliczeń bardzo trudno jest zmienić decyzję. Jeśli przewoźnik zarejestruje się bezpośrednio w systemie viaTOLL, nie będzie mógł otrzymywać faktur za opłaty drogowe od operatora kart paliwowych. W tym celu musi rozwiązać umowę z viaTOLL, zdać urządzenia viaBOX w którymś punktów obsługi klienta i zamówić takie same urządzenia raz jeszcze u operatora karty paliwowej, a następnie czekać na ich dostarczenie. W tym okresie pojazdy nie będą uprawnione do poruszania się po płatnych drogach.

Schemat działania przy korzystaniu z karty paliwowej

Krok 1

● Zamawiasz urządzenie viaTOLL u jednego z operatorów kart paliwowych, np. DKV, i rejestrujesz się w systemie.

● Montujesz urządzenie po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu.

Krok 2

● Na wszystkich płatnych drogach budowane są bramownice z czytnikami viaTOLL w technologii mikrofali.

● Za każdym razem, kiedy pojazd mija bramownicę, urządzenie pokładowe nalicza opłatę.


Krok 3

● Klienci niektórych kart paliwowych, w tym DKV, korzystają ze specjalnego pasa odpraw na autostradach w Polsce i w Europie. Kierowca nie musi się zatrzymywać, ponieważ opłata jest naliczana automatycznie

Krok 4

● Po upływie okresu rozliczeniowego otrzymujemy od operatora kart paliwowych fakturę, gdzie wszystkie pozycje dotyczące opłat drogowych są dokładnie opisane. Na tej samej fakturze widnieją również wszelkie płatności kartą za paliwo.

Formy płatności

Możliwe formy płatności w systemie viaTOLL:

- Gotówka

- Przelew

- Karty płatnicze

- Karty kredytowe

- Karty paliwowe/flotowe

Akceptowane karty paliwowe

- DKV

- BP/Aral

- ENI/AGIP

- OMV

- Statoil

- UTA