Pirelli rozpoczęło właśnie pierwszą serię testów opon przeznaczonych do rywalizacji w wyścigach F1. Oficjalnym kierowcą testowym włoskiego producenta został... Niemiec Nick Heidfeld, którego dotychczasowy zespół Mercedes GP Petronas zgodził się zwolnić z obowiązków kontraktu.

Heidfeld ma pomóc w Pirelli w przygotowaniach do powrotu po 20-letniej przerwie na tory GP. Samochodem testowym w którym zasiądzie będzie bolid Toyoty TF109 (z sezonu 2009).

Przypominamy, że Pirelli zostało wybrane przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), zespoły Formuły 1 (FOTA) oraz organizatora zawodów (FOM) wyłącznym dostawcą ogumienia dla ekip startujących w wyścigach Formuł 1 w latach 2011-2013.

O miano wyłącznego dostawcy ogumienia dla Formuły 1 walczyły takie koncerny oponiarskie jak: Michelin czy Cooper Avon. Zwycięzcą została firma Pirelli. Dla Włochów jest to powrót do najbardziej prestiżowej serii wyścigowej. Oponiarze z Mediolanu byli obecni w F1 od lat 50, aż do 1991 roku. Samochody wyposażone w opony Pirelli wygrały 44 wyścigi.

Dla potrzeb przygotowania opon do najbardziej zaawansowanej technologicznie dyscypliny sportu motorowego, firma Pirelli utworzyła zespół specjalistów pod nazwą "Formula One Team" z siedzibą w centrum badawczym w Mediolanie, dedykowany do prac nad rozwojem i produkcją opon. Grupę tworzą inżynierowie i naukowcy, którzy mają wieloletnie doświadczenie przy realizacji projektów dla sportu motorowego tworząc opony m.in.: do rajdów, zawodów z serii Superbike, Rolex Sports Car Series w Ameryce Południowej oraz wyścigów GT.

Mało kto wie, że co roku firma Pirelli przeznacza na badania naukowe od 3 do 4 proc. swojego przychodu. Stanowi to największy wkład w rozwój nad nowymi technologiami w całej branży oponiarskiej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Formuły 1 ustalonymi przez FIA, Pirelli przygotuje sześć rodzajów opon. Opony typu slick z czterema różnymi mieszanki: na suchą nawierzchnię, jedną na deszcz oraz jedną mieszankę przejściową. Na mocy porozumienia pomiędzy dostawcą a wszystkimi zespołami Formuły 1 koszty produkcji i logistyki zostaną podzielone równo. Sześć rodzajów opon stworzonych specjalnie na potrzeby zespołów startujących w wyścigach Formuły 1 w latach 2011 - 2013 będzie produkowane w fabryce w Izmit zlokalizowanej w Turcji.

Nowy kontrakt jest ukoronowaniem historycznego zaangażowania Pirelli w światowy sport motorowy, którego początki datuje się na rok 1907, kiedy to włoska firma wygrała wyścig Paryż - Pekin. Ostatni wyścig Formuły 1 wygrany przez Pirelli wraz Nelsonem Piquet i zespołem Benetton odbył się w 1991 roku podczas Grand Prix Kanady.

Aktualnie Pirelli dostarcza opony do kilku najważniejszych samochodowych i motocyklowych mistrzostw świata takich jak: Seria GP3, WRC (World Rally Championship), RSCS w Ameryce Południowej (Rolex Sports Car Series in North America), WSC (World Superbike Championship) oraz MWC (Motocross World Championship).