Przedstawiamy wyniki drugiej części Wielkiego Testu Salonów , jaki po raz siódmy zorganizował magazyn "Auto Świat". Tym razem eksperci stworzyli ranking firm motoryzacyjnych…

Jak powstało zestawienie? Otóż grupa ankieterów "tajemniczych klientów" rozjechała się po kraju. Odwiedzili oni po 21 salonów sprzedaży 15 firm samochodowych, które w ubiegłym roku sprzedały na naszym rynku najwięcej aut. W sumie pod ich lupą znalazło się 315 salonów w całej Polsce.

Podczas wizyty w każdy z salonów danego producenta mógł maksymalnie dostać do 200 punktów - 50 punktów za organizację salonu, 100 punktów za jakość obsługi i 50 punktów za jazdę próbną. Średnia punktacja salonu złożyła się na wynik danej firmy samochodowej.

Oto wyniki - od ostatniej pozycji do zaskakującej czołówki, gdzie zanotowano powrót na podium w wielkim stylu…

15. Nissan - suma punktów - 130,72

Najbardziej spektakularny spadek ze szczytu na koniec - o 19 punktów z 2. miejsca w 2009 roku na ostatnią, piętnastą lokatę. Najgorsza ocena za organizację salonów. Długi czas oczekiwania na auto. Mało tego, jazda próbna możliwa jedynie wybranymi modelami - sprzedawcy mało aktywni w trakcie testu i po zakończeniu jazdy próbnej.

- organizacja salonu - 37,53 pkt.,

- jakość obsługi - 70,81 pkt.,

- jazda próbna - 22,38 pkt.

14. Kia - suma punktów - 132,00

O dwa miejsca w dół, lecz o 5 punktów więcej niż w 2009 roku.

- organizacja salonu - 38,67 pkt.,

- jakość obsługi - 71,67 pkt.,

- jazda próbna - 21,67 pkt.

13. Opel - suma punktów - 136,81

Wysoka ocena w kategorii organizacja salonu - 3. miejsce na 15 sprawdzonych marek. Niższa nota za jakość obsługi. Jazda testowa tylko dostatecznie.

- organizacja salonu - 43,33 pkt.,

- jakość obsługi - 68,48 pkt.,

- jazda próbna - 25,00 pkt.


12. Mitsubishi - suma punktów - 138,19

Japońska marka po raz pierwszy ujęta w teście. Dobra ocena w kategorii organizacja salonu. Sprzedawcy elastyczni w negocjacjach cenowych. Nad jazdą próbną Mitsubishi musi popracować.

- organizacja salonu - 41,52 pkt.,

- jakość obsługi - 73,33 pkt.,

- jazda próbna - 23,33 pkt.

11. Fiat - suma punktów - 139,00

Cytujemy ekspertów dosłownie - "Awans o dwa miejsca w porównaniu do 2009 roku, w dodatku o 13 punktów więcej w zestawieniu ogólnym. Maksymalna ocena za ekspozycję samochodu i dostępność w salonie. Wysoka nota za materiały informacyjne. Dobra ocena w kategorii "jakość obsługi", gotowość sprzedawców do negocjacji cen. (…)"

- organizacja salonu - 42,76 pkt.,

- jakość obsługi - 75,52 pkt.,

- jazda próbna - 20,71 pkt.

10. Renault - suma punktów - 140,33

Spadek o 5 pozycji w porównaniu z 2009 rokiem. Ogólna ocena niższa o 3 punkty.

- organizacja salonu - 39,33 pkt.,

- jakość obsługi - 72,90 pkt.,

- jazda próbna - 27,10 pkt.




9. Hyundai - suma punktów - 141,00

O jeden stopień wyżej niż w 2009 roku. Punktów także więcej - o 5,5 pkt. Mocna trójka w większości kategorii.

- organizacja salonu - 40,96 pkt.,

- jakość obsługi - 74,33 pkt.,

- jazda próbna - 25,71 pkt.

8. Suzuki - suma punktów - 141,14

Spadek o jedno miejsce w porównaniu z 2009 rokiem, ale ocena lepsza o 3 punkty. Dość dobra ocena średnia w większości kategorii.

- organizacja salonu - 40,43 pkt.,

- jakość obsługi - 76,19 pkt.,

- jazda próbna - 24,52 pkt.

7. Citroen - suma punktów - 142,43

Siódemka jest szczęśliwa dla francuskiej marki - lokata bez zmian w porównaniu do 2009 roku ale wielki skok punktowy w ocenie ogólnej - 27 pkt. lepiej.

- organizacja salonu - 40,76 pkt.,

- jakość obsługi - 77,62 pkt.,

- jazda próbna - 24,05 pkt.


6. Peugeot - suma punktów - 144,24

Dużo lepiej niż w 2009 roku - skok o 4 pozycje wyżej i o 9 punktów lepsza ocena ogólna.

- organizacja salonu - 41,34 pkt.,

- jakość obsługi - 76,95 pkt.,

- jazda próbna - 25,95 pkt.

5. Honda - suma punktów - 144,71

Poprawa o trzy miejsca w górę. Łączna ocena wyższa o 10 punktów w porównaniu do 2009 roku.

- organizacja salonu - 39,43 pkt.,

- jakość obsługi - 75,76 pkt.,

- jazda próbna - 29,52 pkt.

4. Skoda - suma punktów - 156,19

Czwarte miejsce mimo znacznej poprawy - łączna ilość punktów wyższa o 10 w porównaniu do 2009 roku. Trzy oceny maksymalne za wygląd salonów, ekspozycję aut i zrozumiały język sprzedawców.

- organizacja salonu - 43,47 pkt.,

- jakość obsługi - 80,57 pkt.,

- jazda próbna - 32,14 pkt.


3. Volkswagen - suma punktów - 161,19

Trzecie miejsce bez zmian, ale wynik lepszy o 15 punktów. Maksymalne oceny w 6 kategoriach, za - ekspozycję aut w salonach, rozmowę doradczą, sposób zajmowania się klientem, zrozumiały język, prezentację dodatkowego wyposażenia i korzyści wynikające z zakupu danego modelu.

- organizacja salonu - 43,05 pkt.,

- jakość obsługi - 84,33 pkt.,

- jazda próbna - 33,81 pkt.

2. Ford - suma punktów - 162,19

W komentarzy wyników czytamy - "Powrót na podium w wielkim stylu (z 6. Pozycji w 2009 roku). Cztery oceny maksymalne - wygląd salonów, skupienie uwagi sprzedawcy tylko na kliencie, jasny i zrozumiały język sprzedawców oraz prezentację wyposażenia dodatkowego. Najwyższa ocena w teście w kategorii "jakość obsługi." Wysoka punktacja (3. miejsce) za jazdę próbną.

- organizacja salonu - 43,52 pkt.,

- jakość obsługi - 88,10 pkt.,

- jazda próbna - 33,57 pkt.

1. Toyota - suma punktów - 165,90

Pierwsze miejsce podobnie jak w zeszłym roku. Maksymalne oceny (10 pkt.) za: wygląd salonu, jasny i zrozumiały język sprzedawców, prezentację samochodów, zainteresowanie klientem. Najwyższa ocena w kategorii "jazda próbna".