– Decyzja o lokalizacji produkcji kampera we Wrześni zapadła w ostatnich dniach. W naszym zakładzie są już pierwsze cztery prototypy Californii XXL – powiedział Jens Ocksen i wskazał, że seryjna produkcja powinna ruszyć w ciągu najbliższych miesięcy. – Można założyć, że docelowo będziemy produkować ok. 2 tys. sztuk rocznie – wyliczył prezes Volkswagen Poznań.

Nieoficjalnie szacuje się, że w uruchomienie produkcji modelu California XXL Volkswagen zainwestuje ok. 4 mln euro.

Praca w Volkswagenie

Wiadomo też, że VW przygotowuje się do kolejnych rekrutacji i uruchomienia trzeciej zmiany w zakładzie Craftera we Wrześni. W tym roku spółka chce zatrudnić kolejne tysiąc osób. Nie można wykluczyć, że część tych ludzi zajmie się produkcją modelu California XXL.

Volkswagen California XXL, to luksusowy kamper zbudowany na bazie wytwarzanego we Wrześni Craftera. Nowy "dom na kołach" był jedną z gwiazd wiosennego motor show w Poznaniu. Pojazd wzbudził ogromne zainteresowanie. Zwiedzający wystawę ustawiali się w kolejce by wejść do środka i pozwiedzać. A czego mogą spodziewać się kierowcy po aucie, w którym można mieszkać z rodziną?

California XXL została skonstruowana w oparciu o Craftera w wersji ze średnim rozstawem osi wynoszącym 3640 mm. Długość auta od przedniego do tylnego zderzaka wynosi 5986 mm, jednak w wypadku Californii XXL jest to tylko połowa prawdy - projektanci wydłużyli nadwozie auta w części powyżej linii klamek tworząc w ten sposób miejsce na duże łóżko o długości 2 metrów, w którym mogą spać dwie dorosłe osoby. A nocą przed snem można podziwiać gwiazdy przez ogromny szklany dach.

Powyżej linii wyznaczonej przez klamki drzwi długość nadwozia wynosi 6238 mm. Szerokość auta wynosi 2424 mm, wysokość natomiast - 2900 mm. California XXL jest więc o 102 mm wyższa niż Crafter furgon z tzw. superwysokim dachem.

Z przodu, nad kabiną kierowcy powstała sypialnia dla dzieci. Całe wnętrze rozplanowano bardzo zmyślnie, a udało się w nim upchnąć m.in. wysuwaną łazienkę i łóżko z tyłu, których poszczególne elementy można złożyć w ciągu kilu sekund, tak by stworzyć dodatkową przestrzeń w kuchni albo kącik do siedzenia. Jest też ekspres do kawy.

W tylnej części umieszczono wyposażenie takie jak ogrzewanie podłogowe, bojler, zbiornik na wodę (o pojemności 140 litrów) i zbiornik na zużytą wodę (o pojemności 90 litrów). Zbiornik na gaz (o pojemności 37 litrów) znajduje się pod kamperem.

California XXL jest zaopatrzona w elektryczność, bieżącą wodę i gaz przez dwa systemy znajdujące się po prawej i lewej stronie przedłużonej tylnej części pojazdu. Dodatkowa, zewnętrzna klapa zapewnia łatwy dostęp do zbiornika WC. Kolejny dodatek, który może być bardzo przydatny to olbrzymi grill ukryty w schowku.

Pomimo sporych rozmiarów California XXL łatwo tnie powietrze. Za sprawą wyrafinowanej aerodynamiki ze specjalnymi wycięciami w całkowicie przeprojektowanym wysokim dachu, współczynnik oporu powietrza pozostaje na poziomie współczynnika oporu powietrza tradycyjnego Craftera.

Sercem auta jest silnik Diesla 2.0 TDI biturbo/177 KM (410 Nm). Napęd na cztery koła 4Motion kusi by tym kamperem wybrać się zimą na narty.

Nową opcją w porównaniu z Crafterem jest zawieszenie pneumatyczne w Californii XXL. Poprawia ono komfort jazdy i upraszcza poziomowanie auta na obozowisku; zamiast konieczności manewrowania na wyboistej drodze, można po prostu zmienić wysokość amortyzatorów na każdej osi.