Eksperci Euro NCAP od 20 lat rozbijają auta i badają ich poziom bezpieczeństwa. Przez dwie dekady kryteria testów zderzeniowych stale zaostrzano. Dziś auta przechodzą próby w kilku kategoriach. Lista obejmuje m.in. uderzenie czołowe w aluminiową barierę przy prędkości 64 km/h (40 proc. szerokości nadwozia), uderzenie czołowe z prędkością 50 km/h w twardą barierę całą szerokością auta, uderzenie z prędkością 50 km/h w bok samochodu, uderzenie słupa w bok z prędkością 32 km/h.

NCAP sprawdza też ochronę kręgosłupa szyjnego w wypadku uderzenia w tył samochodu. Pod uwagę brane jest także automatyczne hamowanie awaryjne przed samochodami i pieszymi (system ma pomagać uniknąć kolizji lub zmniejszyć prędkość przy jakiej dojdzie do zderzenia).

W najnowszej turze testów zderzeniowych sprawdzono sześć nowych modeli i jeden po face liftingu. Nie wszystkim poszło jak z płatka. A oto jak wypadły poszczególne auta…

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio zasłużyła na 5 gwiazdek. Pierwszy SUV w historii włoskiej marki zdobył 97 proc. maksymalnej liczby punktów za bezpieczeństwo dorosłych - to najlepszy wynik spośród badanej stawki aut. W bardzo ważnej kategorii ochrony dzieci podróżujących w samochodzie przyznano 84 proc. oceny. Badanie w kategorii ochrony pieszych - 71 proc. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - 60 proc. możliwych punktów.

W teście zderzenia czołowego, kabina Stelvio okazała się bardzo stabilna - zapewniona była ochrona wszystkich obszarów krytycznych ciała oraz kończyn pasażerów siedzących z przodu, tak samo podczas testu ze sztywną barierą. Próby wykonane na fotelach przednich i zagłówkach wykazały ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku zderzenia tylnego. Eksperci docenili też standardowy autonomiczny system awaryjnego hamowania. Testy przy niskich prędkościach typowych dla jazdy po mieście wykazały dobre wyniki zapobiegania zderzeniom na wszystkich prędkościach testowych.

Hyundai i30

Hyundai i30 nowej generacji w teście Euro NCAP także zdobył 5 gwiazdek. Podczas badania bezpieczeństwa dorosłych pasażerów uzyskał 88 proc. oceny maksymalnej. Ochrona dzieci - 84 proc. Badanie w kategorii ochrony pieszych i30 zakończył wynikiem 64 proc. Za systemy dbające o bezpieczeństwo samochód dostał 68 proc.

Eksperci Euro NCAP docenili system autonomicznego hamowania z wykrywaniem pieszych. Wysokie noty otrzymał także układ utrzymywania pasa ruchu. Ostrzega on przed niebezpiecznymi manewrami przy prędkości powyżej 60 km/h analizując położenie samochodu - alarmuje prowadzącego i w razie potrzeby koryguje tor jazdy by pomóc wyjść z opresji.

Opel Insignia Grand Sport i Sports Tourer

Kierowcy, którzy zdecydowali się na nowego Opla Insignię także mogą czuć się bezpiecznie. Organizacja Euro NCAP przyznała modelom Insignia Grand Sport i  Sports Tourer maksymalne oceny 5 gwiazdek. Konstrukcja w kategorii ochrony dorosłych pasażerów zdobyła 93 proc. możliwych punktów. Ochrona dzieci - 85 proc. Poziom bezpieczeństwa pieszych oceniono na 78 proc. A za systemy wspomagające bezpieczeństwo przyznano 69 proc. pkt.

W komentarzu do wyników testów zderzeniowych nowej Insigni eksperci Euro NCAP zwrócili uwagę na zastosowanie nowej aktywnej maski unoszącej się w ciągu milisekund, aby odseparować pieszego od twardych elementów w komorze silnika. "Skuteczność systemu potwierdzono w przypadku różnych sylwetek pieszego i szerokiego zakresu prędkości" - podkreślają testujący.

Zdaniem Euro NCAP oplowski system automatycznego hamowania awaryjnego, który wykrywa zarówno pieszych, jak i inne pojazdy, "działa poprawnie… (oraz) …przy prędkościach autostradowych wykazał się skutecznością, pozwalając uniknąć wypadku lub złagodzić jego następstwa".

Seat Ibiza

Nowy Seat Ibiza także dostał 5 gwiazdek. Za ochronę dorosłych pasażerów przyznano 95 proc. punktów. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na 77 proc. Za ochronę pieszych Euro NCAP przydzieliło 76 proc. W kategorii dodatkowych systemów bezpieczeństwa hiszpańska nowość zdobyła 60 proc. możliwych punktów.

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon również wywalczył maksymalny wynik 5 gwiazdek. Za ochronę dorosłych pasażerów nowość VW otrzymała 96 proc. oceny. W kategorii ochrony dzieci Arteon zdobył 85 proc. możliwej liczby punktów. Badanie w kategorii ochrony pieszych zakończył najwyższym wynikiem 85 proc. W kategorii "systemy asystujące służące bezpieczeństwu" uzyskał ocenę pięciu gwiazdek osiągając wynik na poziomie 82 proc. maksymalnej liczby punktów - to znacznie więcej niż wymagany do osiągnięcia tej oceny.

Spośród badanych modeli najwyższy poziom bezpieczeństwa dorosłym pasażerom zapewnia Alfa Romeo Stevio (97 proc.), dzieciom - Opel Insignia i Volkswagen Arteon (85 proc.), przechodniom - Arteon (85 proc.). Najskuteczniejszych elektronicznych asystentów skrywa nowa Honda Civic.

Euro NCAP doceniło stosowane przez VW seryjne elementy wyposażenia takie jak np. sygnał przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa dotyczący wszystkich miejsc, system regulujący prędkość jazdy, system monitorujący przestrzeń przed samochodem z funkcją hamowania awaryjnego w przypadku pojawienia się pieszych, a także asystent utrzymywania pasa ruchu.

Honda Civic

Honda Civic otarła się o pięć gwiazdek. O przyznaniu 4 gwiazdek zadecydował tak ważny dla rodziców test ochrony dzieci - samochód zdobył tylko 67 proc. możliwych punktów. Poziom bezpieczeństwa dorosłych oceniono na 92 proc, pieszych na 75 proc. Bardzo wysoka nota 88 proc. punktów została przydzielona za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Ford Mustang

Ford Mustang po pierwszej próbie otrzymał tylko 2 gwiazdki. Inżynierowie po tej wpadce wzięli się do roboty i… mustang po modernizacji zdobył 3 gwiazdki.

Szału nie ma, ale Euro NCAP podkreśla, że to pozytywny sygnał wskazujący na troskę Forda o klientów.

Poprawiona konstrukcja Amerykanów w kategorii ochrony dorosłych pasażerów zdobyła 72 proc. możliwych punktów. Ochrona dzieci tylko 32 proc. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa pieszych - oceniono na 78 proc. (wcześniej 64 proc.). Za systemy wspomagające bezpieczeństwo przyznano 61 proc. punktów zamiast 16 po pierwszej próbie.