W ciągu ostatnich 10 lat Koreańczykom udało się nadrobić (przeskoczyć?) 30-35 lat opóźnień wobec producentów z Europy. Japończyków już dawno zostawili za sobą. Czy nowy hyundai i30 to kolejny dowód sprytu azjatyckiego giganta?

Hyundai i30 trzeciej generacji debiutuje po ponad pięciu latach produkcji poprzednika. Samochód jest przedstawiany jako całkowicie europejski. Od projektu, przez opracowanie po testy - wszystko odbywało się na terenie Starego Kontynentu. Nowy rywal golfa i spółki nie miał lekko w czasie prób na słynnej Północnej Pętli toru Nurburgring w Niemczech.

- Sprawdziliśmy, czego potrzebują klienci, zredefiniowaliśmy nasz podejście i stworzyliśmy samochód, który spełni oczekiwania każdego. To nowy samochód dla wszystkich: dostępny, atrakcyjny wizualnie i przyjemny w prowadzeniu - stwierdził Jochen Sengpiehl, wiceprezes ds. marketingu w Hyundai Motor Europe.

Nowy hyundai i30 dla każdego... Polaka?

Uroda? - Charakterystyczny dla Hyundaia język projektowania, oparty o płynnie poprowadzone linie i przetłoczenia, ewoluował w kierunku bardziej ponadczasowej stylistyki. Razem z i30 debiutuje także nowo opracowany "kaskadowy" grill, zastępujący stosowaną dotychczas heksagonalną osłonę - powiedział Peter Schreyer prezes i główny projektant Hyundai Motor Group.

Ponadczasowa stylistyka jako eliksir młodości? Takie podejście od lat stosuje np. Audi, dla którego zresztą w przeszłości pracował Schreyer. W przypadku nowego hyundaia i30 oznacza to, że wygląd auta nie zestarzeje się tak szybko i długo pozostanie modny. Po kilku latach ciągle będzie na czasie. To może się podobać.

Wnętrze projektowano na zasadzie - im mniej, tym lepiej. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie przystępnej w obsłudze. Opcjonalny ośmiocalowy dotykowy ekran umożliwia dostęp do wszystkich funkcji nawigacji, sterowania multimediami i komunikacji.

Nowa generacja i30 zaoferuje wiele rozwiązań ułatwiających korzystanie ze smartfonów podczas jazdy, takich jak Apple CarPlay, Android auto czy możliwość ładowania bezprzewodowego.

Na pokładzie zamontowano łącznie siedem poduszek bezpieczeństwa, w tym poduszkę kolanową dla kierowcy. Bagażnik pomieści 395 l pakunków.

Kierowcy będą mogli wybierać spośród trzech jednostek benzynowych. Nowa generacja i30 jako pierwszy model Hyundaia dostanie nowy turbobenzynowy silnik 1.4 T-GDI/140 KM.

Lista obejmuje też trzycylindrowy 1.0 T-GDI z turbodoładowaniem o mocy 120 KM, oraz bazowy czterocylindrowy 1.4 MPI. Turbodiesel przewidziano jeden o pojemności 1.6 l, ale za to w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM.

Oficjalną prezentację nowego hyundaia i30 przewidziano w blasku fleszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu na przełomie września października. Sprzedaż ma ruszyć z początkiem 2017 roku. Co ciekawe, jednym z członków rodziny i30 będzie pierwszy sportowy model marki N, który wejdzie do produkcji w przyszłym roku.

psav