Syrma - auto stworzone przez Polaka zachwyciło w Genewie. ZOBACZ ZDJĘCIA
1 Jacek Chrzanowski: Pochodzę z Łodzi i tu skończyłem studia na ASP. Zanim przeniosłem się do Turynu, żeby kontynuować naukę w Europejskim Instytucie Designu (IED Istituto Europeo di Design - Torino) już projektowałem, m.in. dla Janusza Kaniewskiego (stylista Ferrari - przyp. red.), dla którego stworzyłem lampę. Jestem również laureatem Electrolux Design Lab Poland.
Jacek Chrzanowski
2 Nazwa SYRMA została wyłoniona w wyniku internetowego głosowania, przeprowadzonego przez "Quattroruote". Syrma to jedna z gwiazd konstelacji Panny.
Jacek Chrzanowski
3 Co do wyglądu pojazdu mieliśmy pełną dowolność, jednakże chcieliśmy, by bryła jak najbardziej wpisywała się w kanon włoskiej szkoły projektowej. Staraliśmy się nie zapominać, gdzie są korzenie tego projektu i mam nadzieję, że jest to widoczne. Seksowna, czysta forma nadwozia w połączeniu z agresywnym frontem i ekstremalnym tyłem, z założenia miała podkreślać przeznaczenie i moc tego pojazdu.
Jacek Chrzanowski
4 Nad przebiegiem prac czuwał Luca Borgogno, główny stylista legendarnego studia Pininfarina (pracował dla Fiata; jest też odpowiedzialny za zaprojektowanie współczesnej lancii stratos - przyp. red.), któremu sławę przyniosły zaprojektowane tam modele m.in. ferrari czy maserati.
Jacek Chrzanowski
5 Projekt cieszył się naprawdę dużym zainteresowaniem i zebrał wiele pochlebnych opinii. Nasz samochód uznano za jeden z bardziej interesujących pojazdów koncepcyjnych na tegorocznych targach, umieszczając go między takimi propozycjami jak: Italdesign Giugiaro Gea concept, NanoFlowcell Quant F czy Aston Martin Vulcan. Każdego dnia dostajemy wiadomości z całego świata o publikacjach na temat naszego samochodu. Wielu znajomych projektantów przesyła gratulacje i odnosi się w ciepłych słowach do tego auta. To bardzo pokrzepiające i miłe.
Jacek Chrzanowski
6 Syrma ma 4730 mm długości i 1980 mm szerokości. To typowo sportowe auto z nisko położonym środkiem ciężkości, więc nie jest wysokie - mierzy tylko 1155 mm. Rozstaw osi - 2790 mm. Kabina pomieści trzy osoby. Kierowca siedzi centralnie, pasażerowie lekko z tyłu.
Jacek Chrzanowski
7 Odrobinę mniej. Napęd jest oczywiście hybrydowy - zespół składa się z silnika benzynowego 4.0 V6 twin turbo umieszczonego centralnie (napęd trafia na tylną oś) i wspomagającej jednostki elektrycznej napędzającej przednie koła. Łączna moc to 900 KM.
Jacek Chrzanowski
8 Nie, nie, to celowy zabieg. Zazwyczaj w tego rodzaju pojazdach problemem jest niedostateczna widoczność. Dlatego zwykłe szyby zastąpiliśmy pełnymi wyświetlaczami, które pozwolą na dostarczenie o wiele większego pola widzenia oraz pokażą to, czego ludzkie oko nie jest w stanie zauważyć np. nocą.
Jacek Chrzanowski
9 W miejscu przednich świateł znajdują się laserowe projektory, służące informowaniu przechodniów o nadjeżdżającym aucie lub zmianie kierunku jazdy. Elektryczne silniki, będące przyszłością motoryzacji, mogą być również powodem nowych zagrożeń, choćby dlatego, że są zbyt ciche, by mogły zaalarmować pieszych. Te same projektory służą również jako skaner nierówności na drodze, informując kierowcę odpowiednio wcześniej o pojawiających się przeszkodach. Czerwona linia wyświetlana na jezdni - w zależności od tego, z jaką prędkością porusza się pojazd - pokazuje, w którym miejscu samochód może się zatrzymać w przypadku hamowania.
Jacek Chrzanowski
10 Popchnięcie tego rodzaju samochodu do etapu produkcyjnego wymaga ogromnych nakładów finansowych. W trakcie salonu w Genewie padła jednak propozycja zakupu Syrmy. Było dwóch zainteresowanych - chiński biznesmen i szejk ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Żadnego z nich nie interesowała cena, tylko termin, w jakim możemy dostarczyć samochód.
Jacek Chrzanowski
11 Rozmawiam na temat pracy z jedną z firm zajmujących się projektowaniem samochodów. Jej nazwa na pewno nie jest Panu obca…
Jacek Chrzanowski
12 Mamy dużo młodych zdolnych projektantów i potrafimy robić piękne rzeczy. W niedalekiej przyszłości chciałbym ściągnąć moją jedenastkę (11DesignTeam) do Polski i zająć się projektowaniem samochodów w kraju. Przewinąłem się przez kilka firm w Turynie, poznałem wielu ludzi ze świata designu i nie widzę większych przeszkód, by stworzyć poważną konkurencję w naszym kraju. Poczyniłem już nawet pewne starania - oczywiście nie śmiem marzyć w tej chwili o budowaniu manufaktury, która będzie produkować samochody, ale studio projektowe jak najbardziej.
Jacek Chrzanowski
13 … starałbym się stworzyć nową markę samochodów. Mała manufakturę luksusowych aut na wzór Pagani.
Jacek Chrzanowski
14
Jacek Chrzanowski
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję