"Gdy mijam Alfę Romeo, zdejmuję kapelusz" - mówił Henry Ford. Ciekawe, co powiedziałby dziś na widok najnowszego dzieła włoskich inżynierów.

Wszystko zaczęło się 24 czerwca 1910 roku w Mediolanie - wtedy została założona A.L.F.A., firma której nazwa była skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Dziś, dokładnie 105 lat od tego wydarzenia, otwiera się nowa karta historii marki z Italii. Jej treść szerokim śladem tylnych opon zaczyna pisać debiutantka, limuzyna o imieniu Giulia

Auto w topowej wersji Quadrifoglio (czterolistna koniczyna) udało się nam sfotografować w Arese, niedaleko Mediolanu, w odnowionym muzeum Alfy Romeo.

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

Uroda na żywo? Nowa Alfa Romeo jest tak seksowna, jak wydźwięk imienia "Giulia". Kuszenie rozpoczyna się od charakterystycznego trójkątnego grilla, dalej kształty przechodzą w długą maskę silnika, smukłe błotniki i kabinę przesunięta w stronę tylnej osi. Całość osadzono na charakterystycznych dla Alfy felgach. Nam ten samochód przypomina dużego kota, uchwyconego tuż przed skokiem…

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

"La meccanica delle emozioni", czyli mechanika emocji - tak inżynierowie przedstawiają nowego sedana Alfy Romeo. Giulia jest autem, które powstało na nowej platformie z napędem tylnej osi (przystosowano ją z bratniego maserati ghibli). To oznacza, że Włosi wracają do korzeni, kiedy auta konstruowano jak Bóg przykazał - tylne koła napędzały, a przednie skręcały… Co istotne, nowa alfa giulia ma idealny rozkład masy 50/50. Uzyskano to przez ułożenie silnika oraz mechaniki pomiędzy dwoma osiami. W planach jest także wersja Q4, czyli 4x4.

Pierwsze zdjęcia wnętrza

Ze zdjęć widać, że kabinę zaprojektowano tak, by nic nie rozpraszało kierowcy - on tu jest najważniejszy. Dlatego czyste i proste kształty wnętrza skoncentrowano wokół człowieka. Smaczek? Zegary zamknięte w dwóch tubach.

Reklama
Alfa Romeo Giulia dziennik.pl
Reklama

Siedzenia mają konstrukcję z włókna węglowego. Miejsce kierowcy z ukośnym tunelem powstało także z włókna węglowego i drewna. Mała kierownica, na której zebrano wszystkie przyciski, łączy śmiertelnika z maszyną...

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

Silniki już teraz zapowiadają się jako najprawdziwsze cuore sportivo! Zaprezentowana giulia w topowej wersji Quadifoglio dostała turbobenzynową aluminiową jednostkę 3.0 V6 opracowaną przez Ferrari. Sześciocylindrowiec rozwija moc 510 KM a od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 sekundy. Widlaste serce wyposażono w system odłączania połowy cylindrów - to dla… mniejszego spalania. Tylko kogo ono obchodzi przy mocy ponad pół tysiąca koni mechanicznych?

W każdym razie nowa giulia może poszczycić się stosunkiem masy do mocy, który wynosi poniżej 3 kg/KM. Żeby osiągnąć taki współczynnik auto zbudowano z lekkich materiałów. Na przykład, użyto włókno węglowe na wał napędowy, maskę silnika i dach albo aluminium na silnik, hamulce, zawieszenia (w tym przednie punkty mocowania gniazd amortyzatorów oraz ramę przednią i tylną) oraz wiele elementów karoserii, takich jak drzwi i błotniki. Poza tym, belka poprzeczna tylna wykonana jest z kompozytu aluminium i tworzywa.

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

Poza konstrukcją Ferrari ciekawie zapowiada się też jednostka opracowana przez inżynierów Alfy specjalnie dla giulii - to 4-cylindrowe benzynowe serce o podwyższonych osiągach (najpewniej o pojemności 1,8 l). Produkcją tego silnika zajmie się zakład w Termoli.

Alfa inwestuje 1,5 mld euro

Zdolność produkcyjną fabryki szacuje się na ponad 200 tys. silników, co ma zaspokoić ponad połowę zapotrzebowania przewidzianego w planie produkcyjnym Alfy Romeo do 2018 roku. W sumie - wraz z kosztami projektowania, rozwoju i inżynierii silników oraz budową nowych linii - inwestycja pochłonie ponad 1,5 mld euro.

Warto podkreślić, że wszystkie silniki (benzynowe i wysokoprężne) dla nowej limuzyny wykonano w całości z aluminium - to ma zapewnić redukcję całkowitej masy samochodu, szczególnie tej przenoszonej na przednią oś.

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

W nowej Alfie pojawia się po raz pierwszy Integrated Brake System, układ elektro-mechaniczny łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, który zdaniem inżynierów zapewnia natychmiastową reakcję i rekordowo krótką drogę zatrzymania. Tarcze hamulcowe są węglowo-ceramiczne, a na tylnych kołach w wielkie talerze wgryzają się podwójne szczęki.

Alfa Romeo Giulia dziennik.pl

Nowa alfa romeo giulia została wyposażona w unowocześniony selektor Alfa DNA, który pozwala kierowcy zmieniać oblicze auta i ustawić je w jeden czterech trybów: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb oszczędny, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie) i Racing (w wersjach o wysokich osiągach).

Giulię uzbrojono też w Active Aero Splitter, system założony pod przednim zderzakiem, który odchylając się wpływa na docisk aerodynamiczny, zapewniając w ten sposób lepsze osiągi i przyczepność, nawet przy dużych prędkościach. Jak to działa? ZOBACZ WIDEO>>>

Trwa ładowanie wpisu

Kiedy na rynku? Nowa Alfa Romeo Giulia oficjalnie zadebiutuje jesienią w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie. W Polsce auto pojawi się na początku 2016 roku. Samochód powalczy w klasie premium, czyli z audi A4, mercedesem klasy C i BMW serii 3.

Alfa Romeo Giulia Daniel Ratowski

Na koniec kartka z kalendarza. W 1962 roku Alfa Romeo zaprezentowała swoją szybką limuzynę o wdzięcznej nazwie giulia - to był prawdziwy hit! Rok później dołączyła piękna giulia GT.

Alfa Romeo Giulia z 1962 dziennik.pl

Dziś giulia wraca do nas i wypełni lukę, która powstała cztery lata temu, gdy z klasy średniej zniknęła ostatnia Alfa - model 159. Jednak taka przerwa jest niczym w porównaniu do ponad 20 lat, które minęły od końca produkcji modelu 75 - ostatniej Alfy Romeo z napędem na tylne koła.

Fajnie, że Włosi mają fantazję i wracając do korzeni stworzyli taki samochód jak giulia…

Alfa Romeo Giulia Sprint GT z 1963 dziennik.pl