Budowa tych odcinków ma się zakończyć w styczniu 2014 roku, a kosztować niemal 1,6 mld zł. Inwestycja będzie finansowana ze środków unijnych.
Zdaniem ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, projekt drogi ekspresowej S8 został poprowadzony w sposób modelowy. "Za dwa lata będziemy mieli drogę ekspresową, Łódź otrzyma południową obwodnicę, region ważną arterię komunikacyjną, która ożywi gospodarczo południowo-zachodnią część województwa" - mówił po podpisaniu umów Grabarczyk.
Dwa odcinki trasy S8, od Węzła Łask do połączenia z budowaną zachodnią obwodnicą Pabianic, liczyć będą w sumie 12,8 km. Znajdą się na nich dwa węzły drogowe i kilkanaście obiektów mostowych. Wykonawcą będzie konsorcjum firm - Pol-Aqua z Piaseczna (lider) oraz Dragados z Madrytu. Wartość tego kontraktu to ponad 549,5 mln zł.
Wykonawcą najdłuższego odcinka liczącego 19,4 km od tzw. Węzła Róża do Węzła Łódź-Południe (ale bez tych węzłów drogowych) będzie firma Budimex. Na tym odcinku znajdą się dwa inne węzły drogowe: Pabianice Południe (połączenie S8 z drogą wojewódzką nr 485) oraz Rzgów na połączeniu z drogą krajową nr 1. Budowa ma kosztować ponad 847,7 mln zł.
Za niemal 197,7 mln zł firma Skanska wybudować ma Węzeł Łódź-Południe łączący S8 z autostradą A1. W ramach tej inwestycji wybudowane ma zostać 1,3 km drogi ekspresowej wraz z węzłem oraz 2,8 km autostrady A1. Zbudowane zostaną także cztery wiadukty nad autostradą.
W sumie podpisano umowy na realizację pięciu z dziewięciu odcinków S8 realizowanych przez łódzki oddział GDDKiA. W połowie lipca podpisano z Budimeksem umowę na budowę za 118 mln zł węzła Walichnowy.
W przypadku pozostałych czterech odcinków trasy umowy z wykonawcami mają być podpisane jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku. Całość łódzkiego odcinka S8, od węzła Walichnowy do węzła Łódź-Południe na autostradzie A1, będzie miała 113 km długości. Realizacja tej inwestycji kosztować ma ok. 5,5 mld zł.
Pełniąca obowiązki dyrektora łódzkiego oddziału GDDKiA Iwona Zatorska-Sytyk zapowiedziała w środę, że prawdopodobnie jeszcze w październiku ma zostać ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy projektu budowlanego i wykonawczego trasy S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi. Zwycięzca przetargu będzie miał na jego wykonanie 1,5 roku.
Natomiast budowana od 2010 roku obwodnica Pabianic, która miała być oddana do użytku do końca listopada tego roku, ma być gotowa dopiero w maju przyszłego roku. Zdaniem Zatorskiej-Sytyk, wykonawca robi wszystko, żeby zminimalizować opóźnienie, ale nie uniknie kar.