Oto kilka porad ekspertów Europejskiego Centrum Konsumenckiego…
Czy trzeba mieć międzynarodowe prawo jazdy?
Polskie prawo jazdy honoruje większość krajów UE. Są jednak państwa, w których posiadanie międzynarodowego prawa jazdy jest konieczne (np. w Grecji, Egipcie, RPA). Uzyskanie takiego dokumentu nie wymaga zdawania dodatkowych egzaminów. Jest to jedynie tłumaczenie polskiego prawa jazdy na 10 języków zgodnie z międzynarodowym, ujednoliconym wzorem.
W krajach spoza UE może zdarzyć się, że do wypożyczenia auta będzie potrzebny także drugi dokument potwierdzający tożsamość, np. dowód osobisty czy paszport.
Czy wymagana jest kaucja?
Tak. Większość wypożyczalni, zwłaszcza sieciowych, wymaga posiadania ważnej karty kredytowej (debetowa nie jest akceptowana). Wynajmujący musi być jej właścicielem i jest zobowiązany do osobistej obecności przy wypożyczeniu. Kaucja nie zostaje pobrana z karty - środki w określonej wysokości są jedynie blokowane (tzw. autoryzacja) do czasu określenia rzeczywistych kosztów wynajmu. Przykładowo: przy wypożyczeniu małego auta na trzy dni autoryzacja środków sięgnie ok. 300 - 400 euro.
Jakie ubezpieczenie zawarte jest w cenie?
Promocyjna cena wynajmu auta z najtańszym ubezpieczeniem bywa atrakcyjna tylko z pozoru.
"Może się okazać, że w sytuacji stłuczki polisa pokrywa tylko 60 proc. kosztów, a resztę kierowca zapłaci z własnej kieszeni. Zdarzają się też ubezpieczenia obejmujące wszystkie części za wyjątkiem opon lub szyb w samochodzie" - mówi Anna Żochowska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Czy wiek kierowcy ma znaczenie?
Zwykle tak. Wiele wypożyczalni zgadza się na udostępnienie auta wyłącznie kierowcom, którzy skończyli 21 lat. Niektóre firmy nakładają dodatkową opłatę za wynajem w przypadku tzw. młodych kierowców.
Czy chcąc przekroczyć granicę (np. między Hiszpanią a Portugalią) trzeba poinformować wypożyczalnię?
Tak. Firma wyda certyfikat, który zastępuje dowód rejestracyjny. Może być on wymagany przy kontroli drogowej.
Czy wypożyczalnia może narzucić maksymalny limit kilometrów?
Tak. W umowie wynajmu zwykle znajduje się zapis mówiący o maksymalnej liczbie kilometrów. Za przekroczenie limitu wypożyczalnia pobiera dodatkową opłatę.
Czy można oddać samochód z pustym bakiem?
Można, ale nie jest to opłacalne. Samochód należy oddać w stanie, w jakim został udostępniony. Jeśli auto przy odbiorze było zatankowane do połowy, przed jego oddaniem do wypożyczalni warto napełnić bak także do połowy. W przeciwnym razie z karty kredytowej zostaną pobrane dodatkowe środki na pokrycie kosztów tankowania, przy czym przelicznik jest znacznie mniej korzystny niż cena benzyny na stacji paliw.
Jakie znaczenie ma spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego?
Przy zwrocie auta do wypożyczalni należy pamiętać o sporządzeniu i podpisaniu przez obie strony dokumentu stwierdzającego, że samochód został oddany bez uszkodzeń (tzw. protokół zdawczo-odbiorczy). Kopię pisma trzeba zachować – np. w sytuacji nieuzasadnionego obciążenia karty kredytowej, można będzie udowodnić, że podczas naszego użytkowania auto nie było uszkodzone.
Dlaczego lepiej zwrócić auto w godzinach pracy wypożyczalni?
Często wypożyczalnie pobierają dodatkowe opłaty za tzw. serwis po godzinach, czyli obsługę kierowcy po godzinach pracy wypożyczalni. Będzie on dodatkowo podwyższał cenę wynajmu samochodu. Ponadto, jeśli auto zostanie odstawione pod siedzibę wypożyczalni, ale nie dojdzie do spisania protokołu zdawczo-odbiorczego, za wszelkie zniszczenia, które powstałyby do czasu sprawdzenia auta przez pracownika firmy, może zostać obciążony klient.
Gdzie szukać pomocy?
Prawnicy z Europejskiego Centrum Konsumenckiego udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji dotyczących praw konsumentów w UE. Codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30-16.30 dyżuruje ekspert, który odpowiada na pytania konsumentów (tel. +48 22 55 60 118). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE (np. gdy hiszpańska wypożyczalnia samochodów niesłusznie pobrała płatność z karty kredytowej). Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na www.konsument.gov.pl lub napisać na adres info@konsument.gov.pl.