Dwumilionowy egzemplarz fiata panda zjechał z linii produkcyjnej fabryki Fiata w Tychach. Przedstawiciele zakładu podkreślają, że ten produkowany od ponad ośmiu lat model wciąż cieszy się wielkim powodzeniem na rynku.

Reklama

"Zakładamy, że w tym roku wyprodukujemy w sumie ponad 200 tys. egzemplarzy pandy. Taki wynik w ósmym roku produkcji tego modelu to rekord, który nie będzie łatwy do pobicia" - powiedział rzecznik Fiat Auto Poland, Bogusław Cieślar.

Inne

Choć w końcu tego roku we Włoszech ma rozpocząć się produkcja nowej pandy, tyski zakład nie myśli na razie o zaprzestaniu wytwarzania dotychczasowego modelu.

"Dotychczas w koncernie nie zapadła żadna decyzja o zakończeniu produkcji pandy w Tychach" - powiedział rzecznik, podkreślając, że dziś trudno przewidywać, kiedy samochód przestanie być wytwarzany - szczególnie w sytuacji, kiedy wciąż cieszy się dużą popularnością.

"Zakład Fiat Auto Poland w Tychach, gdzie Panda jest produkowana, zalicza się do światowej elity w przemyśle samochodowym, co zostało potwierdzone międzynarodowym audytem Word Class Manufacturing /stosowanie najlepszych i najskuteczniejszych metod zarządzania procesem produkcyjnym/ oraz przyznaniem certyfikatu silver level. Przekłada się to w bezpośredni sposób na jakość produkowanych w Tychach samochodów. W opublikowanych rankingach niezawodności wg. niemieckiego ADAC, Fiat Panda zajmuje czołowe miejsce w kategorii samochodów klasy mini." - dodał Cieślar.

Panda produkowana jest w Tychach od maja 2003 r. Rekordowy był rok 2009, kiedy zakład wyprodukował ponad 298 tys. egzemplarzy tego modelu. W ubiegłym roku było to ponad 246 tys. egz.

Do tej pory z dwóch milionów wyprodukowanych w Tychach pand na polski rynek trafiło 115 465 sztuk. 94,2 proc. produkcji, czyli 1 884 535 egzemplarzy wyeksportowano na rynki 76 państw, m.in. do wszystkich państw europejskich. Najwięcej pand pojechało do Włoch (1 204 734 szt.), Niemiec - 164 600 szt. oraz Francji - 125 339 szt.

Ten model fiata eksportowano także m.in. do Japonii (3 805 szt.), Republiki Południowej Afryki (3 632 szt.), Rosji (3 016 szt.) oraz Meksyku (1 974 szt.).



Inne / Ireneusz KAZMIERCZAKFAP Tychy2

Oprócz pandy fabryka w Tychach produkuje także fiata 500, forda ka (na zlecenie koncernu Forda) oraz nową lancię ypsilon, której seryjna produkcja ruszyła w maju tego roku. Plan zakłada, że do końca tego roku z linii produkcyjnej zjedzie ok. 50-60 tys. egzemplarzy tego modelu. W przyszłym roku wielkość produkcji lancii ypsilon ma sięgnąć 100-120 tys. egzemplarzy rocznie.

Inne / Ireneusz KAZMIERCZAKFAP Tychy2

Tyska fabryka fiata należy do największych zakładów tego koncernu w Europie i na świecie. Samochody zjeżdżają z linii produkcyjnej średnio co 33 sekundy. W pierwszym kwartale tego roku w Tychach wyprodukowano łącznie ponad 138 080 samochodów - w tym 116 227 aut marki fiat, abarth i lancia.

Wśród samochodów fiata w pierwszym kwartale 2011 r. najwięcej było modelu panda (71 471 sztuk) oraz 500 (42 653). Na eksport trafiło w tym czasie w sumie blisko 114,5 tys. samochodów marki fiat, abarth i lancia, czyli 98,4 proc. produkcji.

Reklama

Najwięcej aut z Tychów wyjechało w pierwszym kwartale do Włoch (61,5 tys.), Francji (11,3 tys.), Anglii (8,8 tys.), Niemiec (7,8 tys.), Holandii (5,5 tys.), Hiszpanii (3,2 tys.) oraz Belgii i Austrii (po ponad 2 tys.).

W dwumilionowej czerwonej pandzie zamontowano wysokoprężny 75-konny silnik 1.3 multijet.