Już od 21 maja 2011 roku rowerzyści będą mogli łatwiej pokonać zakorkowane ulice dużych miast. Zgodnie z nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2011 r. nr 92, poz. 530) rowerzysta będzie mógł ominąć wolno jadące pojazdy z ich prawej strony. Dziś, mimo że policja to toleruje, taki manewr jest nielegalny.
Specjalne śluzy
Nowe przepisy wprowadzają możliwość utworzenia na skrzyżowaniach specjalnych śluz rowerowych. Mają ona ułatwić np. skręcenie w lewo na dużych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
– Dzięki śluzie rowerzysta będzie mógł wyprzedzić z prawej strony (lub ominąć) samochody przed skrzyżowaniem i zatrzymać się na specjalnej, wysuniętej rowerowej linii zatrzymań przed samochodami. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców i opuszczą skrzyżowanie jako pierwsi – tłumaczy Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Nowela dopuszcza utworzenie także specjalnych pasów ruchu dla rowerów, które będą mogły powstać z prawej strony jezdni. Wówczas rowerzysta bezpieczniej będzie się poruszał. Dodatkowo jadąc takim pasem prosto przez skrzyżowanie, będzie miał pierwszeństwo przed skręcającym pojazdem w prawo. Chodzi o to, by kierowcy skręcając w drogę poprzeczną, nie zajechali nagle drogi rowerzyście.
Nowela sprawi, że rowerzysta w czasie mgły, ulewy czy śnieżycy będzie mógł jechać chodnikiem.
Katarzyna Turska tłumaczy, że ulewny deszcz zmniejsza widoczność i kierujący samochodem mogą po prostu nie zauważyć rowerzysty, gdy pojawia się on z boku.
Jazda po chodniku
W dalszym ciągu rowerem będzie można jechać po chodniku, gdy ma on minimum 2 metry szerokości i jest obok drogi, na której samochody mogą jechać szybciej niż 50 km/godz. Takie prawo będzie miał także rowerzysta, który na przejażdżkę wybrał się z dzieckiem, które nie ukończyło jeszcze 10 lat.
Nowela dopuści przewożenie dzieci w specjalnych przyczepkach, w których są one bezpieczniejsze.