Polscy rowerzyści dołączyli do Europy - tak PO zachwala nowelę Prawa o ruchu drogowym, która w sobotę wchodzi w życie. Likwiduje ona zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej.

Reklama

Posłowie PO: Łukasz Gibała i Ewa Wolak przekonywali w piątek na konferencji prasowej w Sejmie, że nowelizacja - zgodnie z postulatami rowerzystów - dostosowuje polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego do standardów unijnych.

Jak podkreślali, ma ona przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo polskich rowerzystów.

"Chcemy, żeby Polska była przyjazna rowerzystom" - mówiła posłanka PO Małgorzata Kidawa-Błońska. Według Wolak nowe prawo spowoduje, że rowerzysta będzie dużo bezpieczniejszy na drodze.

"Musimy budować infrastrukturę dla samorządów, kreować modę na używanie rowerów i zmieniać prawo. Nowela to pierwszy i precedensowy przykład ustawy, która w sposób kompleksowy likwiduje bariery dla ruchu rowerowego" - powiedział Gibała.

Jak podkreślił, zmiany spowodują, że Polska dołączy do krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi o standardy dla rozwoju transportu rowerowego.

Gibała, jeden z autorów zmian w Prawie o ruchu drogowym, nie znalazł się na liście wyborczej PO, rekomendowanej przez małopolskie struktury partii. Poseł powiedział, że nie zgadza się z tą rekomendacją i odwoływał się od niej do władz krajowych. "To nietrafna decyzja, nie widzę żadnych powodów, dla których miałoby mnie na tej liście nie być" - podkreślił.



Shutterstock

Jak dodał, liczy na miejsce w pierwszej piątce listy PO w Krakowie. "To moje naturalne aspiracje" - przyznał Gibała.
Nowela znosi zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej. Wprowadza też w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów - część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.

Ustawa pozwala rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.

Inne

Nowelizacja sankcjonuje jazdę rowerzystów obok siebie - np. rodzica asekurującego dziecko, kolarzy trenujących w peletonie. Pozwala na wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów.

Jeżeli rowerzysta jedzie z dzieckiem do lat 10, jest zła pogoda albo kiedy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h - rowerzyście wolno jechać chodnikiem. Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci.