Na początku marca w czasie salonu samochodowego w Genewie, Lancia odsłoni przed światem nową, czwartą już generację modelu ypsilon. To będzie najważniejsza premiera włoskiego producenta w czasie szwajcarskiej wystawy. To także pierwszy publiczny pokaz samochodu, który będzie produkowany w fabryce Fiata w Tychach.

Zgodnie z ostrożnymi założeniami tyski zakład ma wytwarzać około 500 sztuk nowego modelu na dobę. Podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji Fiata 500 i Pandy. Szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy, a produkcja była dużo wyższa od założeń. "Docelowo chcemy produkować 100-120 tys. sztuk. Oczywiście w tym roku będzie to trochę mniejsza liczba" - mówi dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiat Auto Poland.

Inwestycje związane z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej Lancii Ypsilon szacuje się na 1,4 mld zł - w fabryce Fiata oraz u polskich dostawców koncernu. Przygotowania objęły większość wydziałów fabryki, m.in. spawalnię, lakiernię i halę montażu. Na linii produkcyjnej pojawi się m.in. ok. 150 nowych robotów.


Luksusowy maluch w nowym wcieleniu ma od początku do końca ma 3,84 m. Szerokość - 167 cm, wysokość - 151 cm. Rozstaw osi - 2,39 m. Wygląd? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to trzydrzwiówka… a tu niespodzianka - pierwszy raz w historii ypsilon będzie produkowany jako model pięciodrzwiowy.

Wyposażenie? Na liście mamy automatyczny układ klimatyzacji, światła przeciwmgielne, 16-calowe obręcze, tempomat, pokrytą skórą kierownicę z przyciskami sterowania, radio CD z odtwarzaczem MP3, system Blue&Me, czujniki zmierzchu i deszczu, czujniki parkingowe, system audio ze wzmacniaczem o mocy 500 W i przestrzennym dźwiękiem, przednie światła ksenonowe, otwierany dach Gran Luce oraz najnowszy system nawigacji Blue&Me-TomTom2.

Ciekawostką jest system smart fuel. Jak podkreślają włoscy inżynierowie układ ten został opracowany szczególnie z myślą o kobiecej części użytkowników. Smart fuel zastępuje korek wlewu paliwa - jest bowiem układem wbudowanym w końcówkę przewodu doprowadzającego paliwo do zbiornika, przez co tankowanie staje się wygodniejsze i bezpieczniejsze. System ogranicza emisję gazów i wydostanie paliwa na zewnątrz...

Mocy dostarczy jeden z trzech silników...


Kierowcy dostaną do wyboru dwie jednostki benzynowe - 1,2/69 KM (pojawi się także jako wersja zasilana LPG) i turbodoładowany dwucylindrowy motor 0,9 TwinAir/85 KM. Turbodiesel - 1,3 MultiJet II/95 KM.

Silnik benzynowy - 0.9 TwinAir powinien być idealnym napędem do buszowania po mieście. W porównaniu z 1.2/69 KM dysponuje większą mocą (85 KM) i momentem obrotowym (145 Nm przy 2000 obr./min.). Producent daje kierowcy możliwość "własnoręcznego" przykręcenie kurka z paliwem - wystarczy skorzystać z przycisku ECO na desce rozdzielczej. Dochodzi wówczas do ograniczenia momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr./min. Zdaniem twórców, w ten sposób możliwe jest uzyskanie poziomu emisji CO2 plasującego się wśród najlepszych w segmencie: 97 g/km w wersji z półautomatyczną skrzynią biegów DFN i 99 g/km ze skrzynią mechaniczną.

W Genewie zobaczymy trzy egzemplarze nowej lancii ypsilon - wersję 1.3 Multijet 95 KM bicolore (w dwóch kolorach jasnoszary i ciemnoszary) z siedzeniami pokrytymi tkaniną castiglio; model 0.9 TwinAir 85 KM z automatyczną skrzynią biegów DFN, wyróżniający się białym nadwoziem pokrytym potrójną warstwą lakieru i brązową skórzaną tapicerką. Ekspozycję zamyka kolejna wersja 0.9 TwinAir 85 KM w opalizującej czerni. Ten kolor uzyskano dzięki podkładowi zawierającemu opalizujący pigment (wiadomo, że tego rodzaju lakier będzie jeszcze dostępny jako niebieski, fioletowy i brązowy).

Auto trafi do sprzedaży na europejskich rynkach zaraz po wiosennej premierze w Genewie. W wielkiej Brytanii i Irlandii autko będzie oferowane jako Chrysler.

Razem z nową lancią ypsilon Włosi dadzą możliwość odpłatnego wydłużenia gwarancji z "seryjnie" oferowanych trzech lat aż do ośmiu lat! Co ważne gwarancja nie będzie limitowana ilością przejechanych kilometrów. Nowa usługa będzie dostępna począwszy od kwietnia - na początek we Włoszech, w Hiszpanii i Portugalii. Potem rozprzestrzeni się na wszystkie rynki europejskie.