Nowy nieznany zapach lub dźwięk wydobywający się z samochodu może być oznaką początku poważnej awarii. Dlatego warto zapoznać się z najczęściej występującymi oznakami usterek silnika, by móc szybko zareagować i uniknąć kosztownych napraw. Jak zrozumieć język samochodu, czyli na co zwrócić szczególną uwagę podczas eksploatacji auta radzi Andrzej Tippe, ekspert firmy Shell…
WZROK
Obserwuj swój samochód. Zwracaj uwagę na kolor spalin oraz na wszelkie wycieki, wydobywające się spod samochodu.
Wyciek - przyjrzyj się czy pojazd nie pozostawia na miejscu parkingowym jakichś śladów. Jeśli zauważysz wyciek sprawdź, w którym miejscu pod samochodem wystąpił oraz jaki jest kolor wyciekającego płynu. Na przykład zielony płyn wyciekający pod przednią częścią auta to prawdopodobnie płyn chłodniczy. Spójrz na wskaźnik temperatury, aby sprawdzić, czy silnik nie jest przegrzany. Zleć serwisowi zlokalizowanie i naprawę nieszczelności.
Spaliny - warto nauczyć się również oceniać kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Jeżeli są czarne, niebieskie lub białe to pierwszy sygnał, że coś niedobrego dzieje się w układzie spalania. Gęste czarne spaliny spowodowane są przez spalanie świeżego paliwa w rurze wydechowej. Przyczyną może być źle wyregulowany gaźnik, układ wtrysku paliwa lub zatkany filtr powietrza. Jeśli gęste czarne spaliny pojawiają się tylko rano po uruchomieniu pojazdu, może to oznaczać konieczność regulacji ssania lub układu wtrysku paliwa na odcinku wzbogacania mieszanki paliwowej. Aby upewnić się co do przyczyny oraz naprawić usterkę należy udać się do swojego warsztatu.
Spaliny w kolorze niebieskim oznaczają spalanie oleju. Długotrwała emisja niebieskich spalin oznacza prawdopodobnie kosztowną naprawę, ponieważ świadczy o uszkodzeniu pierścieni tłoków lub ścianek cylindrów. Jeśli niebieskie spaliny wydobywają się tylko przez chwilę, np. rano po uruchomieniu samochodu, przyczyną są prawdopodobnie wadliwe prowadnice zaworów lub uszczelki prowadnic zaworów. Jest to mniej poważne uszkodzenie, ale również wymaga interwencji serwisu.
Gęste białe spaliny oznaczają wyciek i przedostawanie się do komór spalania płynu chłodniczego. Główną przyczyną problemu jest najprawdopodobniej nieszczelna uszczelka głowicy lub pęknięta głowica.
WĘCH
Pamiętajmy, że nietypowe zapachy nie zawsze oznaczają awarię samochodu, mogą przecież dochodzić z zewnątrz. Jeśli jednak niepokojący nas zapach utrzymuje się dłużej, jego źródło może pochodzić z wnętrza komory silnika lub któregoś z układów w pojeździe.
Gdy mamy podejrzenia, że zapach pochodzi z naszego samochodu nie powinniśmy zwlekać i natychmiast udać się do serwisu samochodowego. Aby ułatwić serwisantowi diagnozę problemu, warto przypomnieć sobie czy zapach był słodkawy, nieprzyjemny (w przypadku rozwoju grzybów w układzie klimatyzacji), gryzący, jak zapach palącego się plastiku (prawdopodobnie awaria izolacji układu elektrycznego), czy może przypominał woń palącej się gumy (prawdopodobnie spowodowany przegrzaniem opon, hamulców lub sprzęgła).
SŁUCH
Samochód może wydawać różne nietypowe dźwięki, takie jak stukanie, terkotanie, zgrzyty, piski i syczenie. Spróbuj opisać dźwięk, który słyszysz oraz określić czy słychać go stale czy tylko czasem. Jeśli dźwięk jest słyszalny tylko momentami, zwróć uwagę w jakich okolicznościach się pojawia - przy chłodnym lub przy rozgrzanym silniku, przy przyspieszaniu, przy jeździe ze stałą prędkością oraz czy równocześnie nie zapalają się jakieś kontrolki na desce rozdzielczej. Udzielone przez kierowcę informacje pomogą serwisantowi szybciej usunąć usterkę.
"Pamiętajmy, że aby uniknąć większości popularnych usterek silnika wystarczy zapewnić mu najlepszą ochronę poprzez stosowanie oleju najwyższej jakości." - radzi Andrzej Tippe, ekspert Shell. "Oleje syntetyczne zapewniają doskonałą ochronę silnika i wydłużają jego żywotność. Dzięki zastosowaniu specjalnego pakietu dodatków olej ten zachowuje niezmienne właściwości oraz skutecznie usuwa najtrwalsze osady, utrzymując wyjątkową czystość silnika w trakcie całego okresu intensywnej eksploatacji. Zapewnia doskonałą ochronę wszystkich nowoczesnych silników benzynowych i Diesla, także tych z turbodoładowaniem w samochodach osobowych." - tłumaczy Tippe.