Mający na swoim koncie rekordową liczbę 52 zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Loeb przyjechał do Mikołajek jako lider tegorocznej klasyfikacji. Mimo wygrania pięciu początkowych rund sezonu 2009 (Irlandia, Norwegia, Cypr, Portugalia i Argentyna), jego przewaga nad drugim w punktacji Mikko Hirvonenem wynosi jedynie siedem "oczek".
Od dwóch rajdów kierowcy Citroëna C4 nie wiedzie się najlepiej. Na Sardynii Francuz zajął dopiero czwarte miejsce, a podczas kolejnej rundy, greckim Rajdzie Akropolu zaliczył poważny wypadek. W obu przypadkach Hirvonen odniósł sukces zajmując odpowiednio drugie i pierwsze miejsce. Dzięki temu Fin zredukował stratę punktową do pięciokrotnego Mistrza Świata z 20 do 7 punktów.
Dzięki niepowodzeniom Loeba zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team zmniejszył stratę punktową do ekipy Citroën Total World Rally Team do 15 punktów.
Zarówno Loeb, jak i jego kolega z ekipy Citroëna, Hiszpan Dani Sordo na początku czerwca przeprowadzili dwudniowe testy przed Rajdem Polski. Obaj zawodnicy są już po zapoznaniu z trasą imprezy. Zgodnie twierdzą, że szutrowe odcinki specjalne w okolicach Mikołajek są bardzo podobne do oesów Rajdu Finlandii. Jedną różnicą jest brak licznych na fińskich odcinkach hopek.
Ostatnie dni stały pod znakiem zmiennych warunków pogodowych w okolicach Mikołajek. Podobne są prognozy pogody na najbliższe dni. Z pewnością jednym z kluczy do zwycięstwa będzie więc odpowiedni dobór ogumienia.
Sébastien Ogier zaliczył w Rajdzie Akropolu świetny występ. Francuski kierowca zajął na greckich szutrach drugie miejsce. Wspólnie z kolegami z zespołu Citroën Junior Team: Conradem Rautenbachem z Zimbabwe oraz Rosjaninem Evgeny Novikovem zamierzają pokrzyżować plany Loebowi, Hirvonenowi, Sordo i Latvali.
Henning Solberg z Norwegii, Brytyjczyk Matthew Wilson oraz Krzysztof Hołowczyc będą bronić barw teamu Stobart VK M–Sport Ford Rally Team. Wszyscy trzej usiądą za kierownicami Fordów Focus RS WRC 08.
Solberg i Wilson obecnie zajmują odpowiednio piąte i siódme miejsce w klasyfikacji kierowców, zaś Krzysztof Hołowczyc, który w 1997 wywalczył Mistrzostwo Europy, to trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski (1996, 1998, 2005).
Po zaskakującym wycofaniu się z Rajdowych Mistrzostw Świata fabrycznego zespołu Subaru, Petter Solberg stworzył własny team i włączył się do rozgrywek za kierownicą Citroëna Xsara. Norweg zajął trzecie miejsce na Cyprze i na Sardynii dzięki czemu awansował na szóstą pozycję w klasyfikacji kierowców. Młodszy z braci Solbergów po raz ostatni wygrał rundę Rajdowych Mistrzostw Świata w 2005 r. (Rajd Wielkiej Brytanii).
66. Rajd Polski jest również rundą serialu Junior World Rally Championship (JWRC). Jego liderem jest Polak Michał Kościuszko, który o 8 punktów wyprzedza w klasyfikacji Czecha Martina Prokopa. "Cel? Zwycięstwo. Chcę wyjechać stąd jako lider klasyfikacji generalnej" – mówi Kościuszko, który na Mazurach będzie bronił fotelu lidera JWRC.
Aaron Burkart z Niemiec oraz Włoch Alessandro Bettega również walczą w tym roku o prymat w JWRC. Burkart zdecydował się jednak nie przyjeżdżać do Mikołajek. Na starcie zawodów pojawią się więc tacy zawodnicy jak: Simone Bertolotti oraz jadący dzięki dzikiej karcie lokalni kierowcy Radosław Typa oraz Marcin Dobrowolski.
Impreza w Mikołajkach jest również rundą cyklu Ford Fiesta Sport Trophy International. Zgłosiło się do niego trzech kierowców teamu Abu Dhabi oraz tacy zawodnicy jak: Niemiec Patrick Anglade, Turek Emre Yurdakol oraz Rosjanin Denis Grodetskiy
Rywalizacja na trasie Rajdu Polski rozpocznie się w czwartkowy wieczór od przejazdu widowiskowego super OES-u Mikołajki. Próba rozpocznie się o godz. 20.00. Walka na prawdziwych odcinkach specjalnych zlokalizowanych na północny wschód od Mikołajek rozegra się w piątek, sobotę i niedzielę.
48 załóg spośród 55, które znalazły się na liście zgłoszeń 66. Rajdu Polski wystartuje w zawodach. Na prowizorycznej liście startowej zabrakło następujących załóg: 21 (Bettega/Scattolin), 24 (Kuipers/Hagman), 25 (Kuipers/Berkhof), 26 (Solowow/Baran), 29 (Czopik/Lukas), 36 (Errani/Casadio) i 46 (Millet/Vial).