Jak pokazują wyniki kontroli, w 2008 roku pogorszyła się jakość paliw ciekłych - 4,2 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 1,7 proc.). W przypadku oleju napędowego wymaganiom nie odpowiadało 4,23 proc. (w 2007 roku - 0,62 proc.), a wlewanej do baków benzyny - 4,18 proc. przebadanych (rok wcześniej 2,36 proc.).

>>>Poznaj najbardziej niezawodne samochody

W większości przypadków - 85 proc. - wymagań nie spełniał tylko jeden parametr. Najczęściej, w oleju napędowym, była to temperatura zapłonu - zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Zbyt niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu.



Jeśli chodzi o benzynę, to w tym paliwie dominowała niewłaściwa prężność par. Niedotrzymanie wymagań odnośnie lotności benzyn, tj. składu frakcyjnego i prężności par, prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika.

Lista skontrolowanych stacji paliwowych
pobierz plik

Najwięcej odstępstw od jakości sprzedawanych paliw inspektorzy wykryli w zachodniopomorskim (11,36 proc. zakwestionowanych próbek), kujawsko-pomorskim (6,12 proc.) i wielkopolskim (8,75 proc.).

>>>Oto najlepsze i najgorsze auta świata

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej (IH) nie mieli zastrzeżeń do paliw sprawdzanych w województwie: dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

W 2008 roku po raz pierwszy w całej Polsce skontrolowano jakość gazu LPG - nieprawidłowości wykryto w przypadku 5,81 proc. sprawdzonych stacji. Rok wcześniej inspekcja odbyła się jedynie w dziewięciu województwach, i to dopiero od sierpnia, a "złe próbki" znaleziono na 7,9 proc. skontrolowanych stacji.

Najwięcej odstępstw od norm jakościowych LPG w roku 2008 stwierdzono w województwie opolskim - 20 proc., żadnych - w kujawsko-pomorskim, małopolskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Także po raz pierwszy inspektorzy sprawdzali jakość biopaliw. Kontrola przeprowadzona w 11 województwach wykazała nieprawidłowości w przypadku 10 próbek - 30,3 proc. skontrolowanych. Łącznie kontrolą objęto 28 stacji i cztery hurtownie.

Objaśnienia symboliki literowej w podlinkowanej tabeli "stacje paliw":











D - oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone

G - gęstość w temp. 15ºC

Reklama

MON - motorowa liczba oktanowa MON

RON - badawcza liczba oktanowa RON

S - zawartość siarki

Sf 100 - skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje

Sf 150 - skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje

Sf-250 - skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje

Sf-350 - skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje

Sf-70 - skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje

Sf-95% - skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury

Sf-FBP - temperatura końca destylacji

Sf-R - pozostałość po destylacji

TZ - temperatura zapłonu

VP - prężność par, DVPE

E - przekroczona zawartość eterów

O - przekroczona zawartość tlenu

Me - przekroczona zawartość metanolu

B - przekroczona zawartość benzenu

Objaśnienia symboliki literowej w podlinkowanej tabeli "stacje LPG":

D - oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone

MON - motorowa liczba oktanowa MON





DIEN - całkowita zawartość dienów (włączając 1,3-butadien)

SWR - siarkowodór

S - całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej)

CU - badanie działania korodującego na miedzi (1h w temperaturze 40ºC)

ODP-R - pozostałość po odparowaniu

WVP - względna prężność par w temperaturze 40ºC

TWVP - temperatura, w której względna prężność par jest mniejsza niż 150 kPa

Woda - zawartość wody

Zapach

W tabelach, obok wyżej wymienionych symboli, podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.