Okazała się wielkim hitem! Oto nieznane fakty z życia legendy motoryzacji
1 Pierwsza vette, która urodziła się właśnie 30 czerwca 1953 roku, miała numer nadwozia E53F001003. Do dziś nikt nie wie, które auta dostały numer 1 i 2. Czy sztuki pokazane podczas wystawy Motorama (1953 r.), czy też para pierwszych prototypów, które zniszczono.
Chevrolet / GM
2 W przeciwieństwie do tradycyjnych konstrukcji z tego okresu, nadwozie corvette nie było wytłaczane ze stali, ale formowane z wykorzystaniem wzmocnionego włókna szklanego. Materiał był lekki, dzięki czemu możliwe było poprawienie współczynnika mocy do masy, oraz pozwalał na wyprowadzenie o wiele bardziej skomplikowanych linii i krzywizn nadwozia niż w przypadku konwencjonalnych modeli ze stalowymi karoseriami.
Chevrolet
3 Miłośnicy modelu określają jego pierwszą generację mianem „sztywno-osiowej”, ponieważ konstrukcję pojazdu oparto na zmodyfikowanym projekcie samochodów osobowych Chevroleta ze sztywną osią napędową. Przez pierwsze dwa lata produkcji modelu montowano w nim nieśmiertelną rzędową szóstkę Chevroleta, potocznie zwaną Blue Flame. Legendarna widlasta ósemka z małym blokiem pojawiła się w trzecim roku produkcji.
Chevrolet
4 Druga generacja modelu - potocznie zwana Sting Ray na cześć koncepcyjnego pojazdu wyścigowego, który zainspirował jej wygląd - stanowiła prawdziwą rewolucję pod względem stylistyki, projektu, technologii oraz osiągów. Podczas gdy pierwsza generacja bazowała na zmodyfikowanej płycie samochodu osobowego typu sedan, druga odsłona modelu stanowiła nowy, odrębny projekt, który w całości podporządkowano charakterowi i parametrom auta. Pojazd posiadał obniżony środek ciężkości oraz niżej, bardziej sportowo umieszczone fotele. Ponadto stworzono zupełnie nową konstrukcję tylnego zawieszenia, które zdecydowanie poprawiło właściwości jezdne oraz przewidywalność zachowania na drodze.
Chevrolet
5 Kolejna generacja wzbogaciła się również o charakterystyczny element nadwozia, jakim była dzielona tylna szyba w stylu modeli coupe. Chevrolet corvette z 1963 roku często uznawany jest za jedno z najpiękniejszych aut w historii motoryzacji. Charakterystyczne elementy designu tego samochodu to między innymi wyraźna linia środkowa, potocznie zwana „kręgosłupem”, która biegnie od środkowej części nadwozia ku tyłowi, rozdzielając tylne okno, a także chowane przednie reflektory, które przez kolejne 41 lat stanowić miały jedną z wizytówek modelu.
Chevrolet
6 Wprowadzenie do rodziny modelowej corvette wersji coupe znacząco podniosło sprzedaż w kolejnych latach, ponieważ samochód nabrał praktycznych walorów w oczach osób zamieszkujących regiony o bardziej surowym klimacie. Jednocześnie nowa konstrukcja ramy oraz układ niezależnego zawieszenia kół zmieniły corvette w samochód przyjazny dla kierowcy.
Chevrolet
7 Trzecia odsłona modelu była jego najdłużej produkowaną generacją, a model przeszedł w tym czasie znaczące przemiany spowodowane zawirowaniami w przemyśle motoryzacyjnym. W 1968 roku odbyła się premiera trzeciej generacji zwanej Stingray (pisane razem, w odróżnieniu od określenia drugiej generacji), choć miłośnicy modelu wolą potoczną nazwę „shark” (ang. rekin), bowiem podkreśla ona charakterystyczną, agresywną i dynamiczną stylistykę samochodów tej generacji, które wyróżniają się wydatnymi nadkolami oraz mocno cofniętą kabiną pasażerską. Ponadto stylistyka nadwozia opiera się na typowych dla tego modelu elementach, jak składane przednie reflektory oraz podwójne, okrągłe tylne światła.
Chevrolet
8 W kwestii osiągów generacja C3 przeszła przemianę - od masywnych jednostek napędowych o mocy 435 KM z początków produkcji do słabszych, ale bardziej oszczędnych silników, których wybór podyktowany był czynnikami zewnętrznymi, takimi jak przejście na benzynę bezołowiową, bardziej rygorystyczne normy poziomu emisji substancji szkodliwych oraz zmiana oczekiwań klientów. W 1975 roku standardowo montowano silnik 350 z małym blokiem o mocy zaledwie 165 KM, czyli około 20 proc. słabszy od jednostki napędowej z 1955 roku o mocy 195 KM.
Chevrolet
9 Choć zmniejszyła się liczba koni mechanicznych, konstruktorzy modelu corvette udoskonalili jego konstrukcję pod względem technologicznym, między innymi wzbogacając ją o najnowocześniejsze materiały ze szczególnym uwzględnieniem kompozytów poszycia nadwozia. Dotychczas wykorzystywane włókna szklane stopniowo zastąpiono termoutwardzalnymi kompozytami SMC (ang. sheet-molding compound), dzięki czemu panele nadwozia osiągały idealnie gładką powierzchnię już po wyjęciu z formy i wymagały znacznie krótszej obróbki przed lakierowaniem.
Chevrolet / Alan Vanderkaay
10 Od 1973 roku wszystkie wersje modelu corvette posiadały panele nadwozia wykonane z kompozytów SMC, ale w przeciągu lat ich skład uległ znaczącej zmianie. Odchodzono od tradycyjnych włókien węglowych na rzecz lekkich tworzyw sztucznych, które zapewniały większą elastyczność, zapobiegając pęknięciom materiału. Mimo ograniczenia osiągów trzeciej generacji, model corvette był wówczas popularny bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, a sprzedaż w 1979 roku 58 307 egzemplarzy nadal stanowi rekord w historii modelu.
Chevrolet
11 Czwarta generacja modelu corvette odzwierciedlała technologiczny charakter lat 80. ubiegłego stulecia. Stylistyczne nowinki obejmowały między innymi elektroluminescencyjny zespół zegarów z cyfrowymi wskaźnikami. Naturalnie, samochód zachował właściwe sobie proporcje nadwozia, podwójne, okrągłe tylne światła oraz chowane przednie reflektory. Pojawiła się nowa konstrukcja tylnej pokrywy - w stylu modeli hatchback, która znacznie ułatwiała dostęp do bagażnika.
Chevrolet
12 Nowe nadwozie C4 było bardziej opływowe, co przekładało się na o niemal 25 proc. niższy niż w C3 współczynnik oporu aerodynamicznego (0,34).
Chevrolet
13 W 1985 pod maską zadebiutował układ wtryskowy TPI (ang. Tuned Port Injection), zapowiadający erę wielopunktowych układów wtryskowych. Mało kto wie, że w roku 1983 wyprodukowano jedynie 44 prototypy corvette – były to prototypy. Do dziś przetrwał tylko jeden chevrolet corvette z tego rocznika, który oglądać można w National Corvette Museum w mieście Bowling Green (Kentucky).
Chevrolet
14 Debiut piątej generacji związany był z rzadkim wówczas w świecie motoryzacji zjawiskiem - nowa wersja modelu była lżejsza od poprzedniczki. Mimo, że zaprezentowany w 1997 roku chevrolet corvette C5 gabarytami górował nad C4, był od tego ostatniego o niemal 45 kilogramów odchudzony.
Chevrolet
15 Na obniżenie masy wpływ miało wiele czynników. Nigdy wcześniej do budowy paneli nadwozia z SMC nie wykorzystano tyle tworzyw sztucznych, dzięki czemu stały się one niezwykle lekkie. Znacznie odchudzono również nową strukturę podwozia, którą oparto na belkach oraz elementach wykonanych metodą hydroformingu, co zapewniło odpowiednią sztywność, wytrzymałość, ale także lekkość i prostotę konstrukcyjną. Podłogę wykonano z elementów łączonych warstwowo, z wykorzystaniem ultralekkiego drewna balsa, co pozwoliło na dalszą redukcję masy własnej pojazdu.
Chevrolet
16 Kolejnym elementem pozwalającym na obniżenie masy oraz poprawiającym stabilność C5 był zupełnie nowy silnik Gen 3 o małym bloku. Zastosowano w nim aluminiowy blok cylindrów oraz aluminiowe głowice, a także kolektor dolotowy wykonany z kompozytów, którego masa nie przekraczała 4,5 kilograma. Chevrolet corvette jako jeden z pierwszych modeli na rynku pokrywany był lakierem wodnym o ograniczonej ilości rozpuszczalnika (z 60 do 10 proc.). Dziś tego typu lakiery stosowane są standardowo przez niemal wszystkich producentów.
Chevrolet / Alan Vanderkaay
17 Widząc szóstą generację modelu Corvette miłośnicy motoryzacji szeroko otwierali oczy ze zdziwienia, tym samym robiąc coś, czego C6 już zrobić nie mogła - zrezygnowano bowiem z systemu składania przednich reflektorów. Po raz pierwszy od 1962 roku samochód wyposażono w stałe reflektory - efekt to niższa masa, prostsza obsługa i mniesz opór powietrza. Jednocześnie C6 zachowała podwójne, okrągłe tylne lampy oraz wnętrze z charakterystycznym kokpitem.
Chevrolet / GM
18 Projekt oraz struktura podwozia szóstej generacji były bardzo podobne do konstrukcji znanych z wersji C5. Pomimo kilku dodatkowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które podnosiły masę nowej wersji modelu, udało się ją odchudzić o 10 kilogramów w porównaniu z modelem z 1997 roku. Było to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu wspomnianych wcześniej, stałych reflektorów. W 2006 roku ofertę wzbogacono o wersję C6 Z06. Klasyczną stalową ramę podwozia zastąpiono konstrukcją aluminiową, a nadwozie wykonano z paneli z włókien węglowych. Dzięki tym zabiegom nie tylko udało się utrzymać masę własną samochodu na poziomie poniżej 1450 kilogramów, ale również wypracować współczynnik mocy do masy niedostępny dla większości droższych, egzotycznych aut sportowych.
Chevrolet / Richard Prince-rprincephoto.com
19 Aluminiową konstrukcję wykorzystuje także chevrolet corvette ZR1 (2009). Posiada on jednak więcej części karoseryjnych wykonanych z kompozytów węglowych (między innymi panel dachowy).
Chevrolet
20 Siódma generacja corvette przywróciła do życia legendarną nazwę stingray. Silnik V8 LT1 o pojemności 6,2 l, który jest sercem nowej vette rozwija wg SAE (amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) 460 KM mocy przy 6000 obr./min oraz 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4600 obr./min. To osiągi dla modelu uzbrojonego w sportowy układ wydechowy.
Chevrolet / Alan Vanderkaay
21 Stingray z seryjnym wydechem produkuje 455 KM mocy i 624 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W opinii inżynierów test to najmocniejszy produkcyjny chevrolet corvette w historii firmy. Co ciekawe, samochód ma zużywać na autostradzie około 9 l/100 km. Konstruktorzy podkreślają, że 74 KM osiąganych z litra pojemności skokowej to lepszy wynik niż w jednostce LS3 6,2 l umieszczonej w corvette C6, a nawet w motorze LS7 7,0 l napędzającym model C6 Z06. Nowy silnik generuje też porównywalny moment obrotowy z jednostką LS7 (do 4700 obr./min), a jego maksymalna wartość jest tylko o ok. 10 Nm niższa od wartości osiąganej w jednostce o pojemności 7 litrów. Chevrolet szacuje, że sprint od 0 do 96 km/h zajmie nowej corvette mniej niż 4 sekundy.
AP / Carlos Osorio
22 Twórcy jednostki podkreślają, że funkcja aktywnego zarządzania paliwem AFM (Active Fuel Management), znana z camaro a zastosowana po raz pierwszy w modelu corvette, pomaga zaoszczędzić paliwo. Jakim cudem? Otóż poprzez odłączenie połowy cylindrów podczas jazdy przy niskim obciążeniu silnika. Z kolei układ zmiennych faz rozrządu został zmodernizowany pod kątem współpracy z funkcją AFM oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa, aby zoptymalizować osiągi oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin.
AP / Carlos Osorio
23 Corvette stingray coupe wejdzie do sprzedaży jesienią 2013 roku, natomiast kabriolet dołączy pod koniec roku. Cena tego pierwszego modelu w Europie będą rozpoczynać się od 69 990 euro (po przeliczeniu niecałe 300 tys. zł). Najtańsze ferrari california, którego sercem jest 460-konny silnik, kosztuje od niemal miliona zł.
Chevrolet / Axel Wierdemann
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję