- 3 lutego rusza nowy program dopłat NaszEauto zamiast Mój elektryk. Ile dadzą na samochód elektryczny?
- Ile może kosztować samochód, żeby dostać dopłatę? Próg cenowy bez podatku VAT
- Leci 10 000 zł za złomowanie samochodu spalinowego. Jakie warunki?
- Karta Dużej Rodziny: 30 000 zł dopłaty do samochodu elektrycznego
- Jaka dopłata dla osób fizycznych w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego?
3 lutego rusza nowy program dopłat NaszEauto zamiast Mój elektryk. Ile dadzą na samochód elektryczny?
Maksymalnie 40 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego przewiduje nowy program NaszEauto. Do podziału między kierowców jest ponad 1,6 mld zł (374 mln euro z KPO). Rząd liczy, że dzięki przesadzeniu przynajmniej 40 tys. Polaków do aut bateryjnych zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza.
– Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych ruszy 3 lutego 2025 roku. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program Mój elektryk, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 roku – usłyszeliśmy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kto i na jakich warunkach będzie mógł skorzystać ze wsparcia NFOŚiGW?
Ile może kosztować samochód, żeby dostać dopłatę? Próg cenowy bez podatku VAT
Próg cenowy dotowanych samochodów ustalono na poziomie 225 tys. zł netto (bez VAT). Pomysłodawcy podkreślają, że limit określono tak, by do wsparcia kwalifikowały się wyłącznie niedrogie samochody elektryczne. Z nowego programu będą mogły skorzystać osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JRG).
Leci 10 000 zł za złomowanie samochodu spalinowego. Jakie warunki?
Kowalski jako osoba fizyczna może liczyć na 18 750 zł dopłaty. Tę kwotę da się powiększyć o 10 000 zł po złomowaniu samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata (przy czym złomowanie nie mogło nastąpić wcześniej niż 1 lutego 2020 r.). Mniej zamożni będą mogli również wystąpić o zwiększenie dopłaty 11 250 zł, jeśli roczny dochód danej osoby nie przekroczył 135 000 zł. Po zsumowaniu trzech składników maksymalna kwota dofinansowania sięga 40 000 zł.
Karta Dużej Rodziny: 30 000 zł dopłaty do samochodu elektrycznego
Karta Dużej Rodziny to system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin z trójką i więcej dzieci. KDT przy zakupie samochodu elektrycznego już na starcie pozwala liczyć na 30 000 zł dopłaty. W tym przypadku za złomowanie auta spalinowego – na takich samych warunkach, jak wyżej – przysługuje dodatkowe 5000 zł. Jednocześnie jeśli roczny dochód osoby z KDT nie przekroczył 135 000 zł wówczas z funduszu należy się kolejne 5000 zł. Ostatecznie Karta Dużej Rodziny obniża cenę samochodu elektrycznego o 40 000 zł.
Jaka dopłata dla osób fizycznych w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego?
30 000 zł dopłaty dostanie kierowca, który zdecyduje się na leasing lub wynajem długoterminowy. Kwotę można powiększyć o 5000 zł za złomowanie auta benzynowego lub z silnikiem Diesla, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz złomowanie nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r. Kolejne 5000 zł dopłaty przewidziano w przypadku dochodu poniżej 135 000 zł rocznie. W efekcie samochód elektryczny ma kosztować o 40 000 zł mniej.
10 000 zł za złomowanie starego diesla vs jednoosobowa działalność gospodarcza
30 000 zł na starcie dostanie osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i przy zakupie auta EV zechce skorzystać z leasingu lub wynajmu długoterminowego. Premia 10 000 zł przysługuje za złomowanie dotychczasowego auta spalinowego na identycznych zasadach jak wyżej. Ostatecznie taki przedsiębiorca może liczyć również na 40 000 zł dopłaty.
Używany samochód eklektyczny lub samochód demo od dilera? Co z dopłatami?
Mimo początkowych założeń używane samochody elektryczne (czyli kilkuletnie auta EV) nie będą uwzględnione w nowym programie NaszEauto. Jeśli jednak ktoś znajdzie u dilera dobrą ofertę np. na samochód demonstracyjny, to jedynym ograniczeniem jest przebieg.
– Wsparciem objęte są tylko fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane. Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dilerskich – usłyszeliśmy w NFOŚiGW.
Kupiłem samochód w 2024 roku. Czy mogę dostać dopłatę z nowego programu NaszEauto?
Od 3 lutego 2025 roku z wnioskiem o dotację w ramach nowego programu będzie można też zgłosić się z samochodem zakupionym wcześniej. Fundusz zapewnił nas, że w programie będą kwalifikowane koszty poniesione od 1 lipca 2024 r. Program NaszEauto ma potrwać do 30 czerwca 2026 roku.
Jakie samochody kwalifikują się do dopłaty z programu NaszEauto? Oto lista
Limit cenowy na poziomie 225 tys. zł netto (bez VAT) pozwala być bardzo wybrednym. Obecnie niemal każda marka oferuje samochód spełniający to kryterium. Do tego w 2025 i 2026 roku czeka nas wysyp elektrycznych nowości, które mają kosztować poniżej 20 000 euro (ok. 85 000 zł).
Nowa Dacia za 36 900 zł. Wystarczy wniosek od 3 lutego
Dacia Spring w wersji Essential z silnikiem o mocy 45 KM to obecnie najtańszy samochód elektryczny - kosztuje od 76 900 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 36 900 zł.
Spring Expression to już klimatyzacja manualna i 15-calowe obręcze kół. Ten model występuje tylko w mocniejszej wersji (65 KM). Auto kosztuje od 86 000 zł. Po odliczeniu 40 000 zł maksymalnej dopłaty cena spadnie do 46 000 zł.
Nowe Renault 5 tańsze niż Clio z silnikiem 1.0
Nowe Renault 5 120 KM urban range z akumulatorem 40 kWh (300 km zasięgu) w bazowej wersji wyposażeniowej evolution kosztuje od 120 900 zł. Co istotne, w wyposażeniu seryjnym znalazła się pompa ciepła, która m.in. poprawia zasięg zimą. Po uzyskaniu maksymalnej dopłaty 40 000 zł cena stylowej "piątki" spadnie do 80 900 zł. Nawet Renault Clio TCe 90 XTronic z trzycylindrowym litrowym silnikiem benzynowym wychodzi drożej (od 81 300 zł).
Renault 5 150 KM comfort range z akumulatorem 52 kWh (410 km zasięgu) występuje od wersji techno i kosztuje od 142 900 zł. Po uzyskaniu maksymalnej dopłaty koszt auta spadnie do 102 900 zł.
Nowa Skoda Elroq z silnikiem o mocy 170 KM za 109 000 zł
Nowa Skoda Elroq 50 z akumulatorem o pojemności 55 kWh i silnikiem elektrycznym na tylnej osi zapewnia kierowcy 170 KM (310 Nm) kosztuje od 149 000 zł. Po odjęciu 40 000 zł dopłaty czeski SUV tanieje do 109 000 zł.
Elroq 85 to już akumulator o pojemności 82 kWh oraz 285-konna jednostka (545 Nm). Zasięg - 580 km. Maksymalna dotacja 40 000 zł obniża cenę nowej Skody do 153 900 zł.
Od 3 lutego Kia EV3 po dopłacie kosztuje od 108 150 zł
Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł - to auto w bazowej wersji Air z akumulatorem 58,3 kWh i silnikiem 204 KM. Po uwzględnieniu maksymalnej dopłaty 40 000 zł cena spada do 108 150 zł. Z kolei EV3 z akumulatorem 81,4 kWh to dziś wydatek od 184 900 zł - z programem NaszEauto wyniesie 144 900 zł.
Toyota bZ4X tańsza od RAV4 z napędem hybrydowym
Przy limicie cenowym na poziomie 225 tys. zł do programu łapie się np. większa o klasę Toyota bZ4X wyposażona w akumulator 71,4 kWh (64 kWh netto). Podstawowa odmiana Comfort (silnik 204 KM, zasięg ponad 500 km) kosztuje dziś 168 900 zł, po uwzględnieniu 40 000 zł nowej dopłaty cena spada do 128 900 zł. W tym scenariuszu bZ4X jest tańsza od hybrydowej Toyoty RAV4 (od 189 900 zł).
Kryteria cenowe spełnia także Toyota bZ4X z napędem 4x4 XMODE i mocą 218 KM (dwa silniki elektryczne o mocy 109 KM – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej) - japońskie auto kosztuje od 199 900 zł. Odliczenie 40 000 zł rządowego wsparcia obniży cenę do 159 900 zł.
Nowy program Mój elektryk 2.0 - oto najważniejsze warunki
Lp. | Ostateczny odbiorca wsparcia | Maksymalna cena netto pojazdu wynikająca z faktury | Rodzaj premii | Maksymalna wysokość wsparcia/premii |
1. | Osoby fizyczne | 225 000 zł | - | 18 750 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie | 11 250 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
2. | Osoby fizyczne posiadające kartę dużej rodziny | 225 000 zł | - | 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 5000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie | 5000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
3. | Osoby fizyczne– LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | - | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 5000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie6 | 5000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
4. | Jednoosobowa działalność gospodarcza | 225 000 zł | - | 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
5. | Jednoosobowa działalność gospodarcza -LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | - | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł |