- Nowe Suzuki e Vitara wjeżdża do gry. Co to za samochód?
- Tak wygląda nowe Suzuki e Vitara
- Nowy SUV jest większy niż obecne Suzuki Vitara
- Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja
- Suzuki e Vitara - jaki napęd, silniki i moc?
Nowe Suzuki e Vitara wjeżdża do gry. Co to za samochód?
Suzuki e Vitara wyskoczyła z pudełka podczas salonu samochodowego w Brukseli. To jedna z najważniejszych premier tego wydarzenia. Ustawiona na 19-calowych kołach, w nowym lakierze Land Breeze Green Pearl Metallic z czarnym dachem i krótką maską wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów.
Japońska nowość wyróżnia się praktycznymi rozwiązanymi w kabinie, możliwościami napędu i będzie rozsądnie wyceniona. Przy czym to tylko część argumentów, które mają stanowić o jej przewadze nad konkurencją z Chin czy resztą rynku. Ale po kolei…
Tak wygląda nowe Suzuki e Vitara
Suzuki e VITARA to już 5. generacja najpopularniejszego modelu tej marki i pierwszy samochód elektryczny producenta. Nowy SUV z Hamamatsu powstał na platformie Heartect-e stworzonej właśnie z myślą o tym projekcie. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola i podcięte po bokach zderzaki sprawiają, że nie wyprze się trenowych korzeni.
Nowy SUV jest większy niż obecne Suzuki Vitara
Z 4,3-metrowym nadwoziem jest 9 cm dłuższa od obecnej benzynowej Vitary i niemal identyczna z Suzuki S-Cross. Mimo podobnych gabarytów nowa e VITARA ma proporcje niespotykane dotąd w samochodach japońskiej firmy. Do tego jest aż 2,7-metrowy rozstaw osi, czyli większy niż we współczesnych modelach spalinowych. Stąd pierwsze elektryczne Suzuki oferuje we wnętrzu poziom przestronności spotykany zwykle w autach z wyższej klasy. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Na tylnej kanapie naprawdę będzie ciężko uwierzyć, że w tak kompaktowym aucie można mieć tyle swobody na nogi. Nie ma też mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Tylne siedzenia są przesuwane, składane i dzielone w proporcji 40:20:40.
Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Wnętrze to rewolucja
Od progu e VITARA robi też wrażenie wszędzie tam, gdzie liczą się doznania estetyczne. Dwupoziomowy kokpit tworzą czytelne cyfrowe interfejsy, a jego układ – z wirtualnymi zegarami o przekątnej 10,25 cala i 10,1-calową stacją multimedialną oraz umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Za sterowanie multimediami, klimatyzacją czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane klasyczne przełączniki. Takie same przyciski są na spłaszczonej kierownicy w zasięgu palców prowadzącego.
Nawigacja wykorzystuje dane z chmury i przekazuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Samochód łączy się także ze smartfonami, umożliwiając korzystanie z ulubionych aplikacji i serwisów z poziomu centralnego wyświetlacza. Pod konsolą środkową jest pojemny schowek z podświetleniem.
Suzuki e Vitara - jaki napęd, silniki i moc?
Wreszcie napęd. Gama obejmuje dwie pojemności baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i trzy poziomy mocy. Podstawowy akumulator 49 kWh jest połączony z silnikiem elektrycznym 144 KM (189 Nm) – taka e VITARA jest przednionapędowa.
Wyższą przyjemność z jazdy i większy zasięg zapewni nowe Suzuki wyposażone w długodystansową baterię o pojemności 61 kWh. Ten wariant będzie można mieć z napędem na przednie koła i silnikiem 174 KM.
184 KM i napęd 4x4 ALLGRIP-e. Nowa Vitara najmocniejsza w historii
Najmocniejsza i najszybsza jest e VITARA z dwoma silnikami – w tej konfiguracji kierowca dostaje 184 KM mocy (300 Nm) i elektryczny napęd 4×4 ALLGRIP-e. Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto wyposażono w dwie niezależne e-osie. System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, lecz także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na pedał przyspieszenia.
Nowa Vitara jest zaskakująco zwrotna
Układ ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się na głębszych wertepach. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne wyhamowanie, a następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła stykające się z podłożem (funkcja LSD). No i ta zwrotność! Jeden manewr wystarczy, by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 m. Wszystkie wersje nowego SUV-a mają w standardzie pompę ciepła oraz system ogrzewania baterii, który optymalizuje pracę auta w niższych temperaturach.
– e VITARA to nasz pierwszy BEV, którego opracowaniu poświęciliśmy wiele sił i środków, żeby dla naszych klientów stworzyć łatwy w obsłudze samochód – powiedział Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki. – W zależności od wymagań i rynkowej specyfiki chcemy oferować klientom pojazdy typu BEV, hybrydy oraz auta napędzane CNG. Wprowadzenie modelu e VITARA to znaczący krok na drodze do obniżenia poziomu CO2. Będziemy nadal rozwijać ofertę i proponować nowe rozwiązania BEV dopasowane do różnych wymagań, które łączy wspólny mianownik – neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla – podkreślił.
Nowe Suzuki e Vitara wjeżdża na rynek. Jaka cena w Polsce? Będzie o 40 000 zł taniej
Suzuki e VITARA wejdzie do produkcji wiosną 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Cena? Konkurencyjna Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł, tańsza Skoda Elroq to wydatek od 149 000 zł.
Japończycy ze swoim autem muszą ustawić się na podobnym poziomie cenowym - ok. 150-160 000 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0, który ma ruszyć w lutym 2025 roku, cena e VITARY spadnie maksymalnie o 40 000 zł, czyli nawet do ok. 110 000 zł. Za taką kwotę dziś można kupić spalinową Vitarę 1.5 DualJet Hybrid z napędem na przednie koła.
Będzie przebój? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów elektrycznych. Miejski model japońskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie i jednocześnie świetnie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną i finasowaniem przeznaczonym dla klienta indywidualnego pierwsze elektryczne Suzuki może się okazać bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.
Nowe Suzuki Vitara - dane techniczne, wymiary, silniki
Suzuki e Vitara | Akumulator 49 kWh | Akumulator 61 kWh |
System napędowy | przednie koła | przednie koła/4x4 |
Długość | 4275 mm | 4275 mm |
Szerokość | 1800 mm | 1800 mm |
Wysokość | 1635 mm | 1635 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm | 2700 mm |
Zwis przód/tył | 1540/1545 mm | 1540/1545 mm |
Promień skrętu | 5,2 m | 5,2 m |
Prześwit | 180 mm | 180 mm |
Moc | 144 KM | 174 KM/184 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 189 Nm | 189 Nm/300 Nm |
Hamulce | Tarcze wentylowane przód/tył | Tarcze wentylowane przód/tył |
Masa własna | 1702 kg | 1760-1799 kg/1860-1899 kg |
Koła | 225/55 R18 | 225/55 R18/225/50 R19 |