- Przejazd kolejowy i kierowcy. Co mówią przepisy?
- Kierowcy winni 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych. Jakie robią błędy?
- Czy muszę zatrzymać się przed przejazdem kolejowym?
- Podnoszenie zapory nie zostało zakończone. Można wjechać na przejazd kolejowy?
- Zły kąt szlabanu i mandat do 4000 zł plus 15 punktów karnych, kierowcy wpadają przez pośpiech czy niewiedzę?
Przejazd kolejowy i kierowcy. Co mówią przepisy?
Taryfikator mandatów i punktów karnych przewiduje srogie konsekwencje za złamanie przepisów drogowych. Obowiązujące kary finansowe potrafią przyprawić o zawrót głowy. Do tego znacznie łatwiej stracić prawo jazdy.
Kierowcy może i wiedzą, że za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o pond 50 km/h grozi utrata uprawnień na 3 miesiące. Gdyby jednak zapytać: Kiedy można wjechać na przejazd kolejowy? Tu odpowiedzi mogłyby wprawić w osłupienie. Co potwierdzają też statystki…
Kierowcy winni 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych. Jakie robią błędy?
Aż 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych wynika z winy kierowców – podaje PKP Polskie Linie Kolejowe. Nieprzestrzeganie przepisów drogowych, pośpiech, brawura, rutyna to przyczyny zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Podstawowe błędy prowadzące do tragedii to ignorowanie znaku STOP, przejeżdżanie pod opadającymi rogatkami, omijanie zamkniętych półrogatek, a także wjazd na przejazd bez możliwości zjazdu.
Czy muszę zatrzymać się przed przejazdem kolejowym?
Przepisy jasno mówią, że kierowca zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez rogatki, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność.
– Oznacza to, że musi m.in. prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające (red. zapory lub półzapory) albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd. Szczególnie uważać należy podczas warunków, kiedy widoczność jest znacznie ograniczona np. mgła, deszcz czy śnieg – powiedział dziennik.pl nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Podnoszenie zapory nie zostało zakończone. Można wjechać na przejazd kolejowy?
W ocenie policji istnieją przynajmniej cztery najczęstsze przyczyny tragicznych wypadków z udziałem pojazdów szynowych. Stąd po ostatniej nowelizacji przepisy zabraniają kierowcy:
- Objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- Wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- Wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- Omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Zły kąt szlabanu i mandat do 4000 zł plus 15 punktów karnych, kierowcy wpadają przez pośpiech czy niewiedzę?
Pierwszy punkt z oznacza dla kierowcy, że jeśli nie poczeka kilku sekund do całkowitego podniesienia szlabanu (zapora skierowana w niebo oraz zielone światło) i przedwcześnie wjedzie na torowisko, a zauważy to policja (dron lub nieoznakowany patrol) czy też wykroczenie nagrają kamery monitoringu, to w myśl taryfikatora słono zapłaci za pośpiech.
Co grozi za zignorowanie zasad obowiązujących na przejazdach kolejowych?
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – mandat 2000 zł (recydywa w ciągu dwóch lat - 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – mandat 2000 zł (w recydywie 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – mandat 2000 zł (w recydywie 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu – mandat 250 zł i 5 punktów karnych;
- przejeżdżanie przez przejazd kolejowy pojazdu lub zespołu pojazdów o długości przekraczającej 10 m i niemogących rozwinąć prędkości powyżej 6 km/h bez uprzedniego upewnienia się, że w czasie potrzebnym na przejazd nie nadjedzie pociąg, lub bez uzgodnienia czasu przejazdu z dróżnikiem kolejowym – mandat do 3000 zł;
- naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub bezpośrednio przed nimi, z wyjątkiem skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany – mandat 1000 zł (2000 zł w recydywie) i 10 punktów karnych.
Pieszy i rowerzysta kontra przejazd kolejowy, czyli mandat 2000 zł
Pieszy czy rowerzysta także może zostać srogo ukarany za nieprawidłowe pokonywanie przejazdu kolejowego. W tym przypadku mandat wynosi 2000 zł.
- wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie;
- wejście na przejazd kolejowy za sygnalizator lub inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach.
Oto 6 zasad bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym
- Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem
- Czerwone, pulsujące światło to zakaz wjazdu na przejazd
- Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu
- Zbliżając się do przejazdu, należy zachować szczególną ostrożność i sprawdzić, czy nie nadjeżdża pociąg
- Jeśli auto utknęło między zamkniętymi szlabanami – wyłam rogatkę
- W przypadku zagrożenia skorzystaj z Żółtej Naklejki PLK umieszczonej na obudowie napędu rogatkowego od strony torów lub na odwrocie krzyża św. Andrzeja. Zawarte są na niej trzy podstawowe informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numery awaryjne.