Nowa Skoda Octavia już w Polsce. Oto elegancki liftback i rodzinne kombi

Skoda Octavia jako rodzinne kombi i elegancki liftback wjeżdża z pakietem innowacji technicznych. Na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji.

Nowe lampy obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Reklama

Skoda Octavia zmienia styl, nowe wygląd hitem

Tyle lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Octavia nie jest gorsza, większy ekran jak w Skodzie Superb

Zmiany wlały się także do wnętrza. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran stacji multimedialnej, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Enyaq). Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz standardem. Skoda postarała się o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego ładowania smarftona. Pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta. Sztuczna inteligencja w drugiej połowie 2024 roku zostanie zintegrowana z asystentem głosowym Laura i będzie dostępna jako standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - jaka pojemność bagażnika?

Kluczową zaletą pozostaje przestronność i praktyczność wnętrza. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Do kombi można zamontować automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia to wnętrze w dziewięciu wersjach

Octavia zyskała na jakości materiałów. Listę zmian otwiera nowa tapicerka oraz wykładzina boczków drzwiowych. W niektórych z dziewięciu wariantów wykończenia wykorzystano tworzywa z recyklingu. Przykładowo wnętrze Lodge i Sportline to połącznie tkaniny z odzysku i sztucznej skóry. Opcja Suite obejmuje wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) obszyte czarną lub koniakową skórą garbowaną łuskami kawy. Siedzenia masują, chłodzą lub grzeją, świetnie wyglądają, są wygodne i skutecznie podtrzymują ciało.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - silnik 1.5 robi różnicę. Czesi kasują 1.0 TSI, 2.0 TDI/200 KM i hybrydę plug-in 1.4 TSI

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników, przy czym w tabeli znika trzycylindrowy 1.0 TSI i 200-konny 2.0 TDI. Nie będzie też hybrydy plug-in z 1.4 TSI.

Po przemeblowaniu na miejsce jednostki 1.0 TSI/110 KM wskakuje podstawowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną (producent obiecuje zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,5-5,8 l/100 km, przyspieszenie 0-100 km/h w 10,5 s). Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM (spalanie na poziomie 5,4-5,8 l/100 km, 8,6 s przyspieszenie 0-100 km/h).

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy m-HEV i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego lub umożliwia jazdę w trybie EV. Z kolei przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Zużycie paliwa obu m-HEV powinno być na poziomie 5-5,4 l/100 KM.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Silnik 2.0 TSI teraz o 20 KM mocniejszy, znika diesel 2.0 TDI/200 KM

Silnik 2.0 TSI przeszedł kurację wzmacniającą. Wariant o mocy 204 KM jest o 14 KM mocniejszy od poprzenika i seryjnie współpracuje z napędem 4x4. Skoda Octavia RS będzie dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika generuje basowy pomruk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrza reakcję na gaz.

Nowa Skoda Octavia - silnik Diesla 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Szczególnie mocniejszy wariant seryjnie łączony z 7-biegowycm automatem DSG sprawi, że Octavia sprawdzi się jako rodzinny samochód do dalekich podróży. Producent obiecuje zużycie oleju napędowego na poziomie 4,5-4,9 l/100 km.

Nowa Skoda Octavia RS 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - gama silników (TABELA)

Silnik Moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów
1.5 TSI/85 kW (115 KM) 220 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/85 kW (115 KM) m-HEV 220 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
1.5 TSI/110 kW (150 KM) 250 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/110 kW (150 KM) m-HEV 250 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/150 kW (204 KM) (w 2025 r.) 320 Nm 4x4 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/195 kW (265 KM) (Octavia RS) 350 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TDI/85 kW (115 KM) 300 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
2.0 TDI/110 kW (150 KM) 360 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG

Nowa Skoda Octavia zaparkuje bez kierowcy w środku

Nowy asystent parkowania automatyczne wjedzie i wyjedzie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, system może przejąć kontrolę nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu). Ponadto Octavia zatrzyma się automatycznie przed przeszkodą. System Remote Park Assist (również tylko z DSG) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami z zewnątrz pojazdu za pośrednictwem aplikacji MySkoda. Komunikacja między samochodem i smartfonem jest możliwa poprzez Bluetooth, gdy użytkownik znajdzie się w odległości do 4 m od auta. Wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość podczas manewru 9,5 km/h.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia 2024 – oto ceny i wyposażenie. Ile kosztuje?

Nowa Skoda Octavia na początek jest dostępna w jednej wersji wyposażeniowej Selection. Do tego przewidziano 5 konfiguracji silnikowych – po dwie jednostki 1.5/115 KM i 1.5/150 KM oraz silnik Diesla 2.0 TDI/150 KM.

Najtańsza Skoda Octavia kosztuje od 125 800 zł – to cena za model liftback z silnikiem 1.5 TSI/115 KM. Kombi to wydatek od 129 200 zł.

Miękka hybrydą 1.5 m-HEV/115 KM jest standardowo łączona z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Octavia z nowocześniejszym napędem kosztuje od 135 000 zł (liftback) i 138 400 zł za kombi.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia liftback z mocniejszym silnikiem benzynowym 1.5 TSI/150 KM to wydatek od 134 500 zł (kombi 137 900 zł). Auto z technologią miękkiej hybrydy oraz seryjnym automatem DSG kosztuje odpowiednio: 141 600 zł i 144 900 zł.

Najdroższa jest Octavia z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM połączonym z 7-biegowym automatem DSG. Liftback kosztuje od 155 100 zł, za kombi trzeba zapłacić od 158 500 zł.

Standard Selection obejmuje m.in. czujniki parkowania przód i tył, kamera cofania, wskaźniki Virtual Cockpit, podgrzewane fotele przednie, 17-calowe alufelgi, czujnik zmierzchu i deszczu, asystent pasa ruchu, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, tempomat, alarm, hill-hold control, bezkluczykowy system obsługi samochodu.

Nowa Skoda Octavia liftback i kombi - cennik

Skoda Octavia Selection liftback kombi
silnik 1.5/115 KM 125 800 zł 129 200 zł
1.5 m-HEV/115 KM 7DSG 135 000 zł 138 400 zł
1.5/150 KM 134 500 zł 137 900 zł
1.5 m-HEV/150 KM 7DSG 141 600 zł 144 900 zł
2.0 TDI/150 KM 7DSG 155 100 zł 158 500 zł
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński