Nowy Lexus RZ 450e już na rynku

Lexus RZ 450e zalicza się do najmłodszych graczy w świecie samochodów elektrycznych. To pierwszy bateryjny SUV japońskiej marki zbudowany od podstaw w oparciu o nową platformę eTNGA stworzoną z myślą o autach EV. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

RZ 450e serwuje nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Dwubarwna sylwetka z ostro pochyloną kabiną bardziej przypomina przyczajone coupe z piątką drzwi niż SUV-a. Stoi na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt. Elektryczny Lexus z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Także linia dachu RZ biegnie niżej. Za to rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele.

Reklama

Lexus RZ 450e jest większy niż hybrydowy SUV NX, czyli co to za samochód?

Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RZ został trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek japońskiego elektryka podkreślają też smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa LED łącząca tylne światła. Z kolei przedzielony tylny spojler nie tylko wysmukla dach, ale też poprawi stabilność auta w trakcie jazdy.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?

Wejścia do środka broni nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu RZ jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem (dostępny w Polsce od 2025 roku). Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Lexusa nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. Zamiast tego kabel zasilający i elektronika odpowiadają za zgodność życzeń kierowcy z kierunkiem jazdy. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – delikatny ruch już na postoju, a reakcja kół jest natychmiastowa.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to bezpieczne?

Na drodze elektroniczny system z wolantem nie jest bezduszny. Wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią czuć np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego jest stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Sam wolant świetnie leży w dłoniach. Zgrupowane na nim przyciski, kursory czy dwa suwaki do sterowania światłami i wycieraczkami są w zasięgu kciuków. Zmyślny gadżet – wyświetlacz head-up stanowi lustrzane odbicie funkcjonalności powierzonych wolantowi. Wystarczy dotknąć któregoś z klawiszy, a jego odpowiednik podświetlony na zielono pojawi się na szybie. To dla bezpieczeństwa – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi w poszukiwaniu właściwego guzika. Zresztą cały kokpit pomyślano jako przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16-17 cm luzu. Pozytywnie nastraja też ambientowe podświetlenie kabiny. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
RZ ma 4805 mm długości, 2850 mm rozstawu osi i krótkie zwisy z przodu (995 mm) i z tyłu (960 mm). Całkowita wysokość wynosi 1635 mm, a szerokość 1895 mm (bez lusterek bocznych). Pod względem wymiarów zewnętrznych i gabarytów RZ plasuje się pomiędzy modelami NX i RX / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym w kabinie

Kolejna innowacja na pokładzie RZ to ogrzewanie promiennikowe, które poza zdrowszym wpływem na podróżujących (komfort działania przypomina wygrzewanie się w słońcu) ma też oszczędniej pobierać prąd i zmniejszać obciążenie klimatyzacji. Promienniki ciepła umieszczono na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem z przodu, pod kolumną kierownicy oraz na dole deski rozdzielczej. Do ograniczenia zużycia energii elektrycznej przyczyni się też dach fotochromatyczny - za jednym dotknięciem magicznie zmienia się przezroczystość odcinając promienie słoneczne. Jego panoramiczna tafla szkła ma też powłokę, która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne, jednocześnie zatrzymując ciepło w kabinie, gdy jest zimno.

Lexus RZ 450e. Nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym – wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Podobne rozwiązanie zastosowano od środka – w miejscu małej klamki jest przycisk. Gadżeciarskie, ale także nieocenione ze względu na bezpieczeństwo osoby wysiadającej. Jeśli współdziałający z klamką system Safe Exit Assist wykryje nadjeżdżający inny pojazd, wówczas otwieranie drzwi na chwilę zostanie zablokowane / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e i wyposażenie to szybkie multimedia i nawigacja z chmury

Na uznanie zasługuje stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem – system imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. RZ można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh ma zachować co najmniej 90 proc. pojemności po 10 latach jazdy lub milionie kilometrów / Tomasz Sewastianowicz

Seryjna nawigacja czerpie informacje z chmury. Rozwiązanie zapewnia także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy, bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft z czasem poprawi możliwości systemu multimedialnego, wydajność elektrycznego napędu, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach RZ może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.

Fotochromatyczny dach panoramiczny, ogrzewanie promiennikowe oraz nowy system audio Mark Levinson Premium Surround Sound - nowoczesne technologie we wnętrzu Lexusa RZ / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e i jaka pojemność bagażnika?

Lexus RX 450e pod elektrycznie sterowaną klapą skrywa bagażnik o pojemności 522 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy maksymalna pojemność do sufitu wynosi 1451 litrów. Pod roletą mieszczą się dwie walizki – 110-litrowa i 97-litrowa. Dodatkowo pod podłogą bagażnika jest schowek o pojemności 58 litrów, w którym można przechowywać kable do ładowania auta.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e, czyli dwa silniki, napęd 4x4 i oszczędne zużycie energii

Lexus RX 450e pod płaską podłogą skrywa akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw; napięcie 355V). Mocy dostarczają dwa silniki – przedni wytwarza 204 KM, tylny 109 KM. Łącznie taki system zapewnia kierowcy 313 KM (435 Nm) i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. W efekcie to komputer decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył - rozkład może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Jak działa elektryczny napęd 4x4 DIRECT4?

Dystrybucja momentu obrotowego przedniego i tylnego napędu jest dostosowana tak, by możliwe było uzyskanie idealnych osiągów. Szczegóły rozdziału momentu obrotowego w różnych sytuacjach drogowych można zobaczyć w poniższej tabeli:

Sytuacja Standardowy rozdział napędu Możliwy rozdział napędu (i wszystko pomiędzy) Cel
Ruszanie 60:40 20:80 Zwiększenie trakcji i stabilności poprzez przeniesienie momentu na tył
Jazda na wprost 70:30 40:60 Poprawa stabilności i wydajności
Pokonywanie zakrętów 75:25 20:80 Zwiększenie trakcji w warunkach słabszej przyczepności, bezpieczne poruszanie się po obranym torze jazdy oraz dobre przyspieszenie na wyjściu z łuku
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e, jaki zasięg i przyspieszenie? Osiągi

RZ od zera do 100 km/h rozpędzi się w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h. Zasięg przewidziano większy niż 400 km. Na tle rywali szału nie ma, ale zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km/h to już coś! Swój udział w tym wyniku ma tryb Range, który zdławia prędkość, uruchamia specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłącza klimatyzację. Do tego jest jeszcze funkcja one-pedal - pozwala przyspieszać i zwalniać (hamowanie rekuperacyjne) głównie przez operowanie pedałem "gazu". W ten sposób Lexus RZ 450e zamierza zostać jednym z najbardziej wydajnych EV w klasie.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Akumulator z gwarancją na 10 lat lub milion kilometrów

Naładowanie do poziomu 80 proc. potrwa 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2). Lexus jest tak pewien zastosowanej technologii, że na akumulator udziela gwarancji na 10 lat lub milion kilometrów. Zdaniem Japończyków po dekadzie eksploatacji bateria utrzyma 90 proc. pierwotnej pojemności, a pomoże w tym m.in. aktywne zarządzanie termiczne z pompą ciepła i chłodzeniem cieczą czy proces produkcyjny zabezpieczony tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e w wersji Prestige taniej od 48 900 zł

Lexus RZ 450e w Polsce jest teraz dostępny w obniżonych cenach. Japoński SUV w wersji Prestige kosztuje teraz od 301 tys. zł (o 48 900 zł mniej), a z dopłatą w programie "Mój elektryk" od 274 000 zł. Wyposażenie obejmuje światła full LED, 10-calowy wyświetlacz Head-Up Display, haptyczne przyciski na kierownicy, elektryczną klapę bagażnika, podgrzewaną kierownicę, 7-calowy wyświetlacz przed kierowcą. Pakiet Design (15 tys. zł) dodaje 20-calowe felgi aluminiowe, ogrzewanie promiennikowe, cyfrowe lusterko wsteczne, boczne szyby akustyczne. Z kolei pakiet Premium (6 tys. zł) to wentylowane fotele przednie z pamięcią ustawień.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e Otomenashi tańszy o 54 500 zł, ile kosztuje ten SUV?

Lexus RZ 450e Otomenashi kosztuje teraz od 335 400 zł (o 54 500 zł mniej), a po uwzględnieniu dopłaty z programu Mój elektryk cena spada do 308 400 zł. To najbogatsza wersja tego auta. Model RZ Otomenashi daje dodatkowo światła Bi-LED z AHS, wentylowane fotele pokryte wegańską skórą (z pamięcią ustawień), podświetlanie ambientowe (64 kolory), automatyczne parkowanie Lexus Teammate, ogrzewanie promiennikowe, cyfrowe lusterko wsteczne. Pakiet Luxury (20 tys. zł) podnosi standard o 13-głośnikowy system audio Mark Levinson o mocy 1800 W i fotochromatyczny dach (ta opcja wyklucza relingi dachowe i lusterko cyfrowe).

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RZ 450e, dane techniczne, wymiary

NAPĘD
Typ SYNCHRONICZNY SILNIK Z MAGNESAMI TRWAŁYMI
Moc maksymalna (kW / KM) 230 / 313
Moc maksymalna silnika przedniego (kW) 150
Moc maksymalna silnika tylnego (kW) 80
Maks. moment obrotowy silnika przedniego (Nm) 266
Maks. moment obrotowy silnika tylnego (Nm) 168
BATERIA
Typ LITOWO-JONOWA
Liczba ogniw 96
Napięcie (V) 355
Pojemność nominalna (kWh) 71,4
CZAS ŁADOWANIA
Ładowarka AC – jednofazowa 7kW (32A, 220V) 10 h
Ładowarka AC – trójfazowa 11kW (16A, 230V) 6,5 h
Ładowarka DC – szybkie ładowanie 150kW (400A) 30 minut
ŁADOWARKA
Złącze AC (Normalne użytkowanie) Typ2
Złącze DC (Szybkie ładowanie) CCS2
Moc ładowarki (kW) 11
OSIĄGI
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 5,3
Typ hamulców (Przód i tył) Hamulce tarczowe, tarcze wentylowane
Masa przyczepy (kg) 750
ZUŻYCIE ENERGII (kWh/100km) – CYKL MIESZANY WLTP
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna 16,8
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. 18,7
ZASIĘG (km) – CYKL MIESZANY WLTP
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna 440
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. 395
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)
Długość całkowita 4805
Szerokość całkowita 1895
Wysokość całkowita 1635
Rozstaw osi 2850
WYMIARY WNĘTRZA (mm)
Długość 1845
Szerokość 1520
Wysokość 1160 (1200 z dachem panoramicznym)
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (VDA, L)
Bagażnik (Siedzenia rozłożone) 522
Po złożeniu siedzeń 1451
MASA (kg)
Masa własna 2055 – 2115
Dopuszczalna masa całkowita 2640
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz