Renault dzięki spółce Ampere wprowadzi siedem nowych modeli elektrycznych

Grupa Renault powiększa swoje imperium o spółkę Ampere odpowiedzialną za samochody elektryczne. Nowy gracz wydzielony ze struktur francuskiego koncernu dysponuje siłą czterech fabryk i zatrudnia ponad 11 tys. pracowników, z czego 35 proc. stanowią inżynierowie.

Lista premier rozpisana na najbliższe osiem lat również wygląda imponująco. Do 2031 roku Ampere zamierza wprowadzić na rynek nawet siedem samochodów elektrycznych w różnych segmentach rynku.

Reklama

Nowe Renault Legend zaskoczy ceną i oszczędnym napędem

Reklama

Do kompaktowego Renault Megane E-Tech i pokazanego niedawno nowego Renault Scenic E-Tech dołączy współczesne Renault 5 i Renault 4. Będą jeszcze dwa inne auta oraz Renault Legend. Szczególnie ważny z punktu widzenia polskich kierowców będzie ten ostatni najmniejszy i najtańszy przedstawiciel elektrycznej rodziny.

Reklama

Ile będzie kosztować nowe Renault Legend? Mniej niż 20 tys. euro, czyli na poziomie 87 tys. zł. To ok. 18 tys. zł taniej niż osobowa Dacia Spring. Z taką ceną francuski model mocno obniży próg wejścia do świata aut elektrycznych. Renault twierdzi również, że Legend zaoferuje najlepszą w swojej klasie wydajność przy zużyciu energii na poziomie ledwie 10 kWh na 100 km.

Renault Scenic E-Tech / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowe Renault Legend? Jakie zużycie prądu na 100 km?

Renault zapowiada jednocześnie, że zamierza sprzedawać samochody elektryczne po tej samej cenie, co auta z silnikiem spalinowym, wcześniej niż konkurenci. Przy czym mniejsze modele EV osiągną parytet cenowy w ciągu najbliższych dwóch lat, a większe do 2027–2028 roku.

– Chcemy zdemokratyzować auta elektryczne w Europie. Obniżymy koszty, aby obniżyć ceny, jednocześnie poprawiając nasze marże – zapowiedział Thierry Pieton, dyrektor finansowy Grupy Renault.

Kiedy samochód elektryczny w cenie spalinowego? Renault podało daty

Renault Legend będzie powstawać w Europie. Nieoficjalnie mówi się, że jego produkcją zajmie się fabryka w Słowenii. A co z Renault 5 i Renault 4?

Renault 5 Prototype / Renault / GREG

Nowe Renault 5 i Renault 4 powstaną na platformie CMF-B EV stworzonej z myślą o niewielkich i przystępnych cenowo autach elektrycznych. Opracowana przez inżynierów aliansu Renault Nissan Mitsubishi architektura pozwali na zastosowanie akumulatorów zapewniających zasięg do 400 km. Rozwiązanie pomoże też obniżyć koszty o 33 proc., a zużycie energii spadnie o ponad 10 proc. w porównaniu z obecnym Renault ZOE. Co ciekawe, nowe Renault 5 wykorzysta o 25 proc. części mniej w porównaniu do Megane E-Tech.

Renault 5 Prototype i pierwsze Renault 5 / Renault / OLIVIER MARTIN GAMBIER omg.omgw

Nowe Renault 5 i Renault 4 w drodze na rynek. Jaki zasięg?

Nowe Renault 5 swoim 4-metrowym nadwoziem stylistycznie nawiązuje do kultowego Renault 5 wprowadzonego na początku lat 70. XX wieku. Sympatyczny samochodzik w tamtych czasach tak bardzo chwycił, że niedługo po wejściu na rynek, aż 60 proc. sprzedanych aut Renault stanowił właśnie ten model. Po drodze pojawiły się również sportowe odmiany jak R5 Alpine (Gordini). W 1990 roku na drogi wjechał następca – Clio. Produkcja R5 została przeniesiona, ostatecznie wygaszono ją w 1996 roku. Szacunki mówią o powstaniu 5,5 mln Renault 5.

Renault 5 - prototypy auta seryjnego wyprodukowane we Francji w zakładzie w Douai / Renault
Renault 5 / Renault
Renault 5 - prototyp auta seryjnego wyprodukowany we Francji w zakładzie w Douai / Renault
Renault 5 Prototype / Renault / GREG

Takie będzie Renault 5 i Alpine A290. Produkcja we Francji. Jaka cena?

Sportowym wcieleniem "5-ki" będzie Alpine A290. Debiut obu aut przewidziano na 2024 rok. Pierwsze sztuki nowego Renault 5 na potrzeby testów drogowych już wyprodukowano w zakładzie w Douai (czarne auta na zdjęciach), wchodzącym w skład kompleksu produkcyjnego ElectriCity utworzonego przez Renault. Również silniki elektryczne powstaną we Francji, w Megafactory w Cleon. Nowe Renault 5 ma kosztować od 25 tys. euro, czyli ok. 109 tys. zł.

Renault 5 - prototyp auta seryjnego wyprodukowany we Francji w zakładzie w Douai / Renault
Renault 5 Prototype / Renault
Alpine A290 / Alpine / Clememt Choulot

Renault 4 wraca jako nowy i tani SUV. Francuzi zaszaleli

Renault 4 to kultowy samochód, który narodził się w latach 60. XX wieku i był produkowany do początku lat 90. Jako pięciodrzwiowy hatchback z napędem na przednie koła i dużym prześwitem na wiejskie drogi podbił serca niskimi kosztami utrzymania auta i solidną konstrukcją. Z liczbą ponad 8 mln sprzedanych egzemplarzy Renault 4 został trzecim najpopularniejszym autem w historii motoryzacji. To też najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód - był dostępny w ponad 100 krajach. Teraz czas na reinkarnację…

Renault 4ever Trophy / Renault

Nowe Renault 4 to SUV mniejszy niż Captur

Nowe Renault 4 przybrało kształt modnego SUV-a z napędem elektrycznym, dużym prześwitem i kołami rozstawionymi na brzegach nadwozia. Prototyp 4ever Trophy (foto) pokazany w Paryżu jesienią 2022 roku w 95 proc. oddaje auto, które trafi do produkcji seryjnej. Pod względem stylistycznym mnóstwo w nim cytatów z oryginalnego Renault 4. Samo nadwozie ma długość 4160 mm, szerokość 1950 mm, a wysokość sięga 1900 mm. Rozstaw osi to 2570 mm. To oznacza, że współczesne Renault 4 będzie o 6,3 cm krótsze od modelu Captur (4223 mm).

Renault 4ever Trophy / Renault
Renault 4 / Renault
Renault 4 / Renault