- Nowa Dacia Spring wjeżdża na rynek
- Nowa Dacia Spring wygląda jak Duster
- Nowa Dacia Spring to rewolucja we wnętrzu, lepsze materiały i regulacja kierownicy
- Nowa Dacia Spring ma dwa bagażniki. Jak pojemość?
- Dacia daje dwa systemy multimedialne, w tym z 10 calowym ekranem
Nowa Dacia Spring wjeżdża na rynek
Dacia Spring przebojem wdarła się do świata samochodów elektrycznych. Najniższa cena zrobiła swoje i zmiotła rywali z planszy. Od debiutu w 2021 roku sprzedało się ponad 140 tys. sztuk tego auta. Niewielki SUV na prąd przez dwa lata z rzędu był trzecim najlepiej sprzedającym się elektrykiem.
Dacia jednak widzi, że konkurencja nie śpi stąd decyzja o modernizacji. Zmiany są na tyle głębokie, że auto marki należącej do Renault można uznać za nowy model w gamie. Uderzająco zmieniło się zarówno wnętrze, jak i nadwozie, w którym tylko dach został zachowany z poprzedniej edycji tego modelu. Na co mogą liczyć kierowcy?
Nowa Dacia Spring wygląda jak Duster
Nowa Dacia Spring wygląda jak baby-Duster. Styliści zmienili brzydkie kaczątko w łabędzia, który pasuje do całej gamy producenta. Znakiem szczególnym 3,7-metrowego auta są: światła LED do jazdy dziennej w kształcie litery Y, proste linie nadwozia i wydęta maska. Dacia pozbyła się wszelkich chromowanych dodatków. Teraz szyku dodają czarne, błyszczące listwy z matowymi prążkami, jedna z przodu, druga z tyłu nadwozia. Najbogatsza wersja Extreme wyróżnia się zderzakami z czarno-białymi naklejkami.
Nowa Dacia Spring to rewolucja we wnętrzu, lepsze materiały i regulacja kierownicy
Nowy Spring od progu wita totalnie przeprojektowaną kabiną. Kokpit jest cyfrowy i na czasie. Wirtualny 7-calowy zestaw wskaźników można personalizować. Do tego jest 10-calowy ekran stacji multimedialnej. Położenie kierownicy można regulować w pionie (tylko, ale zawsze).
Materiały i kolorystyka pochodzą z wyższej niż dotąd półki. Białe wstawki w obrębie przełączników, dźwigni zmiany biegów i kieszeni w drzwiach dodają świeżości. Charakterystyczny dla Dacii motyw w kształcie litery "Y" wkomponowany w kratki nawiewu także jest biały (lub miedziany w wersji Extreme). Obudowa pod ekranem centralnym zależnie od poziomu wyposażenia może być szara w wersji Essential, czerwona w wersji Expression i khaki w wersji Extreme.
Nowa Dacia Spring ma dwa bagażniki. Jak pojemość?
Nowa Dacia Spring zapewnia bagażnik o pojemności 308 l, to o 16 l więcej w porównaniu z poprzednim modelem. Po złożeniu oparć tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1004 litrów. Zdaniem producenta nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie, szczególnie że te parametry zahaczają o większe auta segmentu B. W kabinie pasażerowie mają do dyspozycji łącznie ponad 33 l schowków i skrytek (o 10 l więcej). Nowy Spring jak na rasowy samochód elektryczny ma też frunk, czyli przedni, mniejszy, ale przydatny bagażnik o pojemności 26 litrów. W sam raz na kable do ładownia.
Praktycznego charakteru auta dopełnia zmyślny system mocowania akcesoriów YouClip. Nowa Dacia Spring jest standardowo wyposażona w 3 takie punkty (jeden na desce rozdzielczej i dwa na konsoli środkowej). Mogą służyć do zawieszenia kieszeni na drobiazgi, uchwytu smartfona z wbudowaną/bez wbudowanej ładowarki indukcyjnej lub gadżetu 3 w 1 obejmującego uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę.
Dacia daje dwa systemy multimedialne, w tym z 10 calowym ekranem
Standardowy system Media Control z dwoma głośnikami, Bluetooth i portem USB jest obsługiwany przyciskami z kierownicy, a informacje są wyświetlane na ekranie zegarów. Po połączeniu z darmową aplikacją Dacia Media Control kierowca zyskuje możliwość obsługi radia/multimediów i np. dostęp do nawigacji z poziomu ekranu smartfona. Zamiast tego można mieć bardziej zaawansowany zestaw Media Nav Live z 10-calowym ekranem dotykowym, dwoma portami USB, wbudowanym 8-letnim pakietem nawigacji satelitarnej z dostępem do internetu, bezprzewodową obsługą Apple CarPlay i Android Auto.
Nowa Dacia Spring - jakie wyposażenie seryjne
Wyposażenie jest bogatsze o aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall). Pod nowym przyciskiem My Safety można zapisać własną konfigurację systemów wspomagania prowadzenia.
Nowa Dacia Spring - dwa silniki do wyboru
Wreszcie napęd. Nowa Dacia Spring w najtańszej wersji Essential wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 45 KM (przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 20 sekund, czyli wieczność). Jednostka o mocy 65 KM wcześniej zastrzeżona dla topowej odmiany Extreme, teraz będzie dostępna w pośredniej konfiguracji Expression. Taki Spring od 0 do 100 km/h przyspieszy w mniej niż 14 sekund.
Nowa Dacia Spring - jaki zasięg i akumulator?
Zabudowany w podłodze akumulator trakcyjny o pojemności 26,8 kWh zapewni ponad 220 km zasięgu. To podobnie jak poprzednik. Ktoś powie, że to mizeria? Dacia zasłania się badaniami dotychczasowych użytkowników, którzy dziennie pokonują średnio 37 km. Przy czym producent deklaruje zużycie energii poniżej 14,6 kWh/100 km. Niskie zapotrzebowanie na prąd, to w dużej mierze zasługa lekkiej konstrukcji - Spring waży tylko 984 kg w najwyższej wersji wyposażeniowej Extreme. To jedyny samochód elektryczny w Europie ważący poniżej tony. Po dołożeniu nowych systemów w porównaniu z poprzednią wersją masa auta wzrosła ledwie o 6 kg.
Nowa Dacia Spring dostała system rekuperacji. Jaki czas ładowania?
Nowa Dacia Spring standardowo jest wyposażona w ładowarkę prądu zmiennego o mocy 7 kW. Naładowanie akumulatora od 20 proc. do 100 proc. z domowego gniazdka zajmie ok. 11 godz. lub 4 godz. przy użyciu terminala Wall Box o mocy 7 kW.
Ładowarka DC o mocy 30 kW (w opcji) doładuje akumulator z 20 proc. do 80 proc. w 45 minut. Do wydłużenia zasięgu przyczyni się nowy system hamowania z odzyskiwaniem energii, wystarczy przestawić dźwignię skrzyni biegów w położenie B. System dwukierunkowego ładowania V2L (vehicle to load) pozwoli przerobić Dacię Spring na źródła energii do zasilania urządzeń elektrycznych (220 V/16 A).
Nowa Dacia Spring to trzy wersje wyposażenia
Nowy Spring będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia i dwóch silnikowych. Jednostkę o mocy 65 KM przewidziano w wersjach Expression i Extreme. Bazowy 45-konny silnik będzie tylko w najtańszej wersji Essential.
Dacia Spring Essential to 7-calowy cyfrowy zespół zegarów, 3-ramienna kierownica z regulacją w pionie, wspomaganie kierownicy, system Media Control z gniazdem USB, ogranicznik prędkości, regulator prędkości, sterowanie radiem przyciskami w kierownicy, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie sterowane przednie szyby, czujniki parkowania tyłem, gniazdo 12V.
Nowy Spring Expression to wyposażenie Essential plus klimatyzacja manualna i 15-calowe obręcze kół.
Nowa Dacia Spring Extreme jest lepsza o elementy wykończenia wnętrza i nadwozia w kolorze miedzianym, elektrycznie sterowane lusterka i tylne szyby, system multimedialny Media Nav Live z 10-calowym centralnym ekranem, 2 gniazda USB, bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto oraz dwukierunkową ładowarkę.
Ile kosztuje nowa Dacia Spring w Polsce?
Nowa Dacia Spring w Polsce zadebiutuje latem. Wtedy też poznamy ceny. Producent zapewnia, że zaskoczy jak przy premierze pierwszej odsłony i auto pozostanie najtańszym elektrykiem na rynku. Dziś samochód kosztuje od 101 490 zł jako ciężarówka, od 106 900 w wersji osobowej.