Volkswagen Golf obecnej, ósmej generacji jest z nami od stycznia 2020 roku. Kierowcy zdążyli się już z nim obyć i wysłać swoje uwagi do producenta. Teraz na podania użytkowników zareagowali ludzie w Wolfsburgu. Zmodernizowany Golf wchodzi do produkcji...

Reklama

Największą zmianą jest ulepszony system kontroli głosowej. Teraz by ją uruchomić wystarczy powiedzieć "Cześć Volkswagen". System potrafi zrozumieć także inne komendy, np. "jest mi zimno" i podobno nie odpowiada, że "mi też" albo "gdzie znajdę włoską restaurację w Warszawie?".

Dzięki wbudowanym mikrofonom asystent rozpoznaje także, czy komendy wydaje mu kierowca czy pasażer, co ma znaczenie np. dla ustawień klimatyzacji. Sztuczna inteligencja jest również w stanie zadawać pytania i pozwala sobie przerwać.

Volkswagen Golf w nowej odsłonie szybciej reaguje na polecenia

Ulepszone sterowanie głosowe umożliwia obsługę systemów rozrywki, nawigacji, telefonu i klimatyzacji. Stopień rozumienia mowy wynosi obecnie około 95 proc.! Nowe oprogramowanie wykorzystuje mniejszą niż dotychczas liczbę interfejsów systemowych, dzięki czemu w przyszłości łatwiej będzie zintegrować funkcje online, takie jak wiadomości lub prognoza pogody.

Reklama
Volkswagen Golf 8 / Volkswagen

Odpowiedzi i propozycje systemu kontroli głosowej pochodzą z dwóch źródeł – chmury i informacji w pamięci samochodu. Dzięki ich połączeniu możliwa jest znacząca poprawa w rozpoznawaniu komend, a trafność odpowiedzi jest wyraźnie lepsza. Informacje z pamięci samochodu są wykorzystywane w miejscach, w których nie ma zasięgu, np. na parkingach podziemnych. Niezależnie od tego, czy odpowiedź systemu pochodzi z pamięci auta czy chmury jest ona dostępna czterokrotnie szybciej niż do tej pory. W przypadku korzystania z chmury system potrzebuje zaledwie pół sekundy na znalezienie odpowiedzi, a kierowca słyszy ją po niecałej sekundzie. Jeśli kierowca ma takie życzenie, może przerwać proces, dotykając ekranu.

Volkswagen Golf 8 / Dziennik Gazeta Prawna

Volkswagen Golf łatwiejszy w obsłudze

Volkswagen Golf dostał też nowy ekran dotykowy. Teraz gdy palec znajdzie się w odległości kilku centymetrów od wyświetlacza, przyciski wokół włącznika świateł awaryjnych zostaną zablokowane. W momencie zetknięcia palca z ekranem, blokada ta zostanie rozszerzona na suwaki głośności i temperatury. Oznacza to, że przypadkowe naciśnięcie paneli sterujących poniżej ekranu będzie praktycznie niemożliwe. Tym samym znikają mankamenty, na które wskazywali kierowcy. Samo sterowanie wyświetlaczem pozostaje bez zmian: wystarczy lekkie dotknięcie, aby aktywować daną funkcję. Co więcej, dodatkowe czujniki zbliżeniowe na podczerwień umożliwiają sterowanie gestami z odległości kilku centymetrów.

Volkswagen Golf 8 / Volkswagen

Platforma multimedialna trzeciej generacji (MIB3) także dostała zastrzyk poprawek. Zastosowano czterordzeniowy procesor główny i zmodyfikowaną kartę graficzną, a za dźwięk odpowiada dodatkowy, cyfrowy procesor. Zmiany sprawiły, że moc obliczeniowa wzrosła o ok. 25 procent, a karta graficzna ma trzy razy większą wydajność. Dla kierowcy oznacza to przede wszystkim szybszą reakcję – w przypadku wprowadzenia celu nawigacji lista wyników jest gotowa w mniej niż 5 sekund, czyli znacznie szybciej niż dotychczas.

Co ważne, w 2022 roku nowe oprogramowanie będzie można instalować w autach już odebranych. Volkswagen od początku przyszłego roku będzie informował o takiej możliwości, a sama instalacja będzie bezpłatna i dobrowolna.

Volkswagen Golf 8 / Volkswagen
Volkswagen Golf VIII / Volkswagen
Volkswagen Golf VIII / dziennik.pl