Odcinkowy pomiar prędkości rośnie w siłę. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD właśnie ogłosiło przetarg i planuje objąć kontrolami 39 nowych lokalizacji w 13 województwach. Na zakupy wyda ponad 13 mln zł.
Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości pojazdów będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg, w tym na wybranych odcinkach autostrad A1, A2 i A4. Miejsca montażu wskazali eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. – Analiza objęła wszystkie drogi publiczne, uwzględniając przy tym liczbę osób rannych i zabitych oraz miejsca szczególnie niebezpieczne, gdzie te urządzenia – poprawiające bezpieczeństwo – powinny być zainstalowane w pierwszej kolejności – powiedział dziennik.pl Mikołaj Krupiński z ITS.
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4
Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego. Po 4 GITD zamontuje w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.
Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:
- w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
- woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
- woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn
Odcinkowy pomiar prędkości na A2:
- woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:
- woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
- woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:
Lp | Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Kategoria drogi | Numer drogi |
1 | MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | (W)ojewódzka | 719 |
2 | MAZOWIECKIE | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Maz. | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | W | 579 |
3 | MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | (K)rajowa | 50 |
4 | ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | K | A1 |
5 | ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | K | S14 |
6 | ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka - Łaskowice | (P)owiatowa | 1120E |
7 | MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | K | S7 |
8 | ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 - Jadwinin 16a | W | 485 |
9 | ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A | K | 70 |
10 | PODKARPACKIE | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | P | 1391 |
11 | PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | K | 19 |
12 | PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 | K | 9 |
13 | PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | W | 835 |
14 | DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów - Przylesie | Bierzów - Przylesie | W | 403 |
15 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Piecnik - Nieradz | Piecnik - Nieradz | K | 10 |
16 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka - Brynka | Łubianka - Brynka | W | 151 |
17 | LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | K | 27 |
18 | LUBUSKIE | Sudoł - Radomia | Sudoł - Radomia | K | 32 |
19 | LUBUSKIE | Chełmsko -Przytocznia | 45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) | K | 24 |
20 | MAŁOPOLSKIE | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | K | A4 |
21 | MAŁOPOLSKIE | Kęty | ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz | P | |
22 | ŚLĄSKIE | Katowice | Braci Reńców 28 | W | 902 |
23 | OPOLSKIE | Kietlice - Kilisino | Kietlice - Kilisino | W | 416 |
24 | ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) | W | 929 |
25 | ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
26 | WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | K | S11 |
27 | WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | K | A2 |
28 | LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | W | 844 |
29 | LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m | W | 801 |
30 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek - Kłódka | Rogoźno Zamek - Kłódka | K | 16 |
31 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | K | A1 |
32 | POMORSKIE | Swarożyn | A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | K | A1 |
33 | POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 - Turystyczna 1 | W | 211 |
34 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km do 63 km 800 m | W | 251 |
35 | DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty - Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | K | A4 |
36 | DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG | 105392D |
37 | LUBUSKIE | Motylewo - Łupowo | pikietaż: 29+350 do 37+750 | W | 132 |
38 | ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
39 | PODKARPACKIE | Nisko | ul. Sandomierska | K | 77 |
– Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach to kwestia wymagająca nieustannych działań, a także ostrożności i rozwagi ze strony kierujących – powiedziała dziennik.pl Magda Zglińska, reprezentująca operatora systemu Yanosik. – Nasze rozwiązanie informuje użytkowników o bieżących zdarzeniach na trasie, w tym również o fotoradarach i odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki takim ostrzeżeniom zmniejsza się ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach pojawią się nowe urządzenia pomiarowe, to będą one również widoczne w naszym systemie – wyjaśniła.
Odcinkowy pomiar prędkości - kiedy mandaty z 39 nowych lokalizacji?
– W przypadku braku możliwości instalacji urządzeń w miejscach, które wytypowano do objęcia kontrolą w pierwszej kolejności, CANARD wykorzysta lokalizacje z tzw. listy rezerwowej – powiedziała Monika NIżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. – Ostateczna ocena możliwości montażu urządzeń zostanie przeprowadzona po wyborze wykonawcy i przeprowadzeniu przez niego ponownych analiz z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych warunków technicznych – dodała.
Niżniak wskazała, że zwycięska firma musi dostarczyć i zainstalować, po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i wykonaniu niezbędnych prac budowlanych, 39 systemów OPP dostosowanych do specyfiki danego odcinka drogi. Funkcjonalności urządzeń muszą zapewnić m.in. możliwość rejestracji naruszeń na co najmniej trzech pasach ruchu niezależnie od tego, po którym pasie porusza się mierzony pojazd.
Systemy mają wykonywać pomiary bez przerwy, również w trudnych warunkach pogodowych, rejestrować prędkość pojazdów co najmniej od 30 do 220 km/h, identyfikować rodzaj pojazdu, wykonywać wysokiej jakości zdjęcia bez względu na porę dnia.
– Wyłoniony w przetargu wykonawca, od dnia podpisania umowy, będzie miał 70 tygodni na montaż urządzeń – wyjaśniła.
CANARD dysponuje dziś 30 odcinkowymi pomiarami prędkości. W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2021 roku zarejestrowały one blisko 600 tys. przypadków przekroczenia obowiązujących ograniczeń prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości na S8 kontroluje kierowców
Odcinkowy pomiar prędkości już kontroluje kierowców na S8. Wjeżdżający do Warszawy od strony Białegostoku trafią pod nadzór żółtych kamer między węzłem Piłsudskiego (M1 Marki – centrum handlowe) a węzłem Łabiszyńska w okolicy centrum handlowego Atrium Targówek. To najdłuższy fragment S8 objęty dozorem. Odcinkowy pomiar prędkości skontroluje też wyjeżdżających ze stolicy w stronę Podlasia (kierunek Łabiszyńska-Piłsudskiego w Markach).
W drugiej lokalizacji odcinkowy pomiar prędkości namierzy kierowców wyjeżdżających w stronę Poznania - między węzłem Bemowo (ul. Lazurowa) a węzłem Konotopa (niedaleko budynku Flyspot). Kamery zawieszono także w odwrotnym kierunku - nad wjazdem do Warszawy.
Łącznie zainstalowano 30 kamer. Na trzech odcinkach po 8 kamer, na jednym - 6.
Odcinkowy pomiar prędkości bardziej bezwzględny niż zwykłe fotoradary
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.