Mazda CX-30 w rok od debiutu została japońskim przebojem w Polsce – na drogi wyjechało przeszło 2130 sztuk tego auta. Z modeli najnowszej generacji producenta z Hiroszimy tylko Mazda 3 sprzedaje się lepiej.

Reklama

Ponad jedna trzecia, bo aż 34 proc. kupujących zdecydowało się na CX-30 z wolnossącym silnikiem 2.0 Skyactiv-X/180 KM, który skupia w jednej konstrukcji cnoty silnika benzynowego i Diesla. Rozwiązanie inżynierów Mazdy polega na zastosowaniu w jednostce benzynowej zapłonu samoczynnego, w którym to zapłon specjalnej, bardzo ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej następuje pod wpływem kompresji w cylindrach. Podobnie funkcjonują silniki Diesla.

Twórcy wskazują, że przy pojemności skokowej 2 litrów silnik Skyactiv-X uzyskuje oszczędności paliwa na poziomie ok. 25-30 proc. i poprawę momentu obrotowego ok. 30 proc. szczególnie w wyższym zakresie powyżej 4-5 tys. obr.

Mazda CX-30 (17) / Dziennik Gazeta Prawna

Benzyna i diesel w jednym

– Skyactiv-X dostępny w Maździe 3 i Maździe CX-30 jest nowym, przełomowym silnikiem, technologią opracowaną wyłącznie przez Mazdę – powiedział dziennik.pl Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland. – Zalety silnika benzynowego o zapłonie iskrowym – wzrost osiągów przy wysokich prędkościach obrotowych i czystsze emisje wydechowe – zostały w nim połączone z zaletami silników Diesla, czyli lepszą pierwszą reakcją na dodanie gazu i niższym zużyciem paliwa. Efektem jest silnik typu mieszanego, który zapewnia to, co najlepsze z obydwu tych rozwiązań przy zachowaniu jak najniższych emisji spalin – wyjaśnił.

Mazda CX-30 / Mazda

Napęd 4x4 w cenie "ośki"

Jeśli chodzi o preferencje co do skrzyni biegów to rozkładają się niemal pół na pół, ze wskazaniem na automatyczne przekładnie (55/45 proc.). A najczęściej wybieranym kolorem jest Soul Red Crystal, który wybrało ponad 44 proc. osób.

To, co jest dla nas przyjemnym zaskoczeniem, to popularność wysokiej wersji wyposażenia Hikari, na którą decyduje się niemal 53 proc. osób mimo, że Mazda CX-30 już w podstawowej wersji Kai jest najlepiej wyposażonym seryjnie samochodem w swoim segmencie – zauważył Piotr Nowak, dyrektor sprzedaży Mazda Motor Poland. – Cieszy też relatywnie duży udział wersji z napędem na wszystkie koła, bo to rozwiązanie wyróżnia CX-30 na tle wielu popularnych konkurentów w klasie. Co piąty klient zamawia naszego kompaktowego SUV-a z napędem na obie osie, a teraz udział systemu i-ACTIV AWD zapewne się zwiększy, bo wprowadzamy ofertę specjalną, w której proponujemy Mazdę CX-30 z silnikiem 2.0 Skyactiv-G 122 KM i układem AWD z rocznika 2019 w cenie porównywalnego samochodu z napędem na przód – dodał.

Mazda CX-30 (10) / Dziennik Gazeta Prawna