Pierwszy transport samochodów Kia Cee’d dotarł do Portu Gdańsk - ogłosił Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG). Samochody ze Słowacji z fabryki w Żilinie do Polski przetransportowano koleją i drogami na specjalnych lawetach. Po składowaniu na polskim wybrzeżu zostaną załadowane na statek ro-ro (z angielskiego roll on-roll off; to typ jednostek towarowych przystosowanych do przewożenia m.in. samochodów osobowych czy ciężarówek) i wysłane do Wielkiej Brytanii.

Reklama
Port Gdańsk

Przedstawiciele ZMPG podkreślają, że pierwszy transport można uważać za zapowiedź możliwej współpracy między spółką Adampol, odpowiedzialną w Porcie Gdańsk za przeładunek samochodów handlowych, a słowacką fabryką Kia. Przypominamy, że koreański koncern na Słowacji poza modelem Cee’d, produkuje także m.in. bestsellerowy SUV Sportage.

- To kolejny sukces Adampolu, który bezsprzecznie przyczynia się do budowania marki Portu Gdańsk jako ważnego węzła logistycznego dla branży motoryzacyjnej - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Dodał, że według najnowszych statystyk, do końca października 2017 roku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 60 tys. aut handlowych. - Co daje wynik aż o 400 proc. lepszy niż w ubiegłym roku - wyliczył.

Do tej pory koncern Kia do transportu swoich samochodów na rynek brytyjski wykorzystywał niemiecki port Cuxhaven. Rocznie na Wyspy przesyłano drogą morską ok. 50 tys. sztuk koreańskich aut.

Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu najbliższych miesięcy ze Słowacji na polskie wybrzeże dotrą kolejne transporty samochodów Kia. To ma być test - azjatycki producent planuje w ten sposób sprawdzić, czy szlak wiodący przez polski port jest opłacalny.

- Na przestrzeni ostatnich kilku lat przekonywaliśmy Kia do zmiany ścieżki logistycznej, promując tym samym Port Gdańsk - powiedział Łukasz Szutenberg, menedżer ds. rozwoju Adampol S.A. - Nie było to łatwe, ale dzięki bardzo dobrej współpracy portu i Adampol mamy wielką nadzieję, że uda się przesunąć ten wolumen - stwierdził.

Port Gdańsk
Reklama

Spółka Adampol w Porcie Gdańsk odpowiada już za przeładunek samochodów marek Hyundai i Nissan. Co ciekawe, japoński producent postanowił diametralnie zmienić ścieżkę logistyczną dystrybucji aut na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Teraz pojazdy produkowane w Japonii, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii trafiają do Gdańska, a stąd są rozsyłane na terytorium Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Ukrainy. Samochody marki Hyundai z fabryki w Czechach na polskie wybrzeże są transportowane drogami i koleją. Następnie z Gdańska płyną do Wielkiej Brytanii.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na początku 2017 roku szacował, że wraz z uruchomieniem transportu Nissanów przez port w Gdańsku, na placach składowanych będzie jednorazowo nawet do 6 tys. aut, a w ciągu roku może to być do 100 tys.egzemplarzy.