W opinii NIK strażnicy miejscy stoją w miejscach uzgodnionych z policją tylko na początku i końcu służby, podczas gdy w pozostałym czasie ustawiają radary tam, gdzie da się uzyskać większy wpływy do gminnej kasy. Wniosek z kontroli tej służby według NIK nasuwa się sam. Należy odebrać strażnikom możliwość korzystania z fotoradarów.
Co na to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych?
Resort w opublikowanym niedawno raporcie dotyczącym działalności Straży Miejskich i Gminnych w 2013 r. wyliczył, że strażnicy dzięki fotoradarom ujawnili 1 111 516 wykroczeń związanych z łamaniem przepisów ruchu drogowego. Przy pomocy urządzeń rejestrujących straże wystawiły 940 551 mandatów na ponad 160 mln zł.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy raport NIK bije w policję, straż miejską i fotoradary. "Zlikwidować inspekcję transportu drogowego" >>>
Ogółem strażnicy miejscy i gminni przeprowadzili ponad 3 mln interwencji w 2013 roku. Nałożono ponad 1,6 mln mandatów na prawie 243 mln złotych. Blisko 67 proc. wszystkich ujawnionych przez straże wykroczeń dotyczyło tych popełnionych w ruchu drogowym.
Oprócz interwencji związanych z ruchem drogowym, strażnicy najczęściej karali za: picie alkoholu w miejscach publicznych (122 534 mandaty na łączną kwotę 9 381 741 zł), zakłócanie porządku publicznego (35 650 mandaty na łączną kwotę 4 886 616 zł), zaśmiecanie oraz uszkadzanie mienia (55 574 mandaty na łączną kwotę 3 960 517 zł.).
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych odnosząc się do nowego raportu NIK napisało w komunikacie, że "oczekuje od straży większej aktywności w sprawach związanych z utrzymaniem spokoju i porządku publicznego".
Policja jest niedouczona?
MSW odnosząc się do oceny drogówki twierdzi, że policja na bieżąco prowadzi kursy specjalistyczne dla policjantów, większość funkcjonariuszy wzięła już udział w takich szkoleniach. Ponadto, w 2014 roku takie kursy ukończy dodatkowo ok. 400 funkcjonariuszy. Większość z nich już się zakończyła.
W opinii urzędników MSW brak szkolenia specjalistycznego nie oznacza, że policjanci nie mogą pracować na drodze. Po kursie podstawowym mogą wykonywać najważniejsze zadania m.in. w zakresie kontroli drogowej, obsługi wideorejestratora czy zabezpieczenia miejsca zdarzenia.
Resort wylicza, że 225 funkcjonariuszy przeszło już w 2014 roku szkolenia z zakresu doskonalenia jazdy samochodami, a 200 z obsługi wideorejestratorów.
MSW wylicza, że w 2015 roku z budżetu policji 100 mln zł zostanie przeznaczonych na wymianę policyjnej floty oraz innych środków transportu. Planowane są zakupy m.in. radiowozów, samochodów osobowo-terenowych, furgonów, ale także różnego rodzaju łodzi i quadów.
NIK: włączenie GITD w struktury Policji
Choć inspekcja transportu drogowego chwali się wynikami w zakresie poprawy bezpieczeństwa, Najwyższa Izba Kontroli widzi tę sprawę inaczej. NIK w najnowszym raporcie proponuje zlikwidować GITD. Kontrolerzy chcą włączenia tej służby w zakres kompetencji policji.
ZOBACZ TAKŻE: Mniej zabitych na drogach. Najlepszy rok od lat 60. NOWE DANE GITD >>>
Ministerstwo odnosząc się do tego punktu stwierdziło, że będzie analizowało zawarte w raporcie propozycje. W opinii resortu kwestia włączenia Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego do struktur policji wymaga szczegółowej analizy merytorycznej, konsultacji oraz przeprowadzenia ewentualnych zmian prawnych.