Wypadek za granicą? Co robić, gdy nie można nawiązać połączenia alarmowego - wezwać pomocy? Inżynierowie forda pomyśleli o takich sytuacjach i opracowali funkcję Emergency Assistance. Rozwiązanie jest montowane na pokładzie nowej fiesty. Jak to działa? Otóż system umożliwia powiadomienie o wypadku lokalnych operatorów służb ratowniczych w 26 językach odpowiednich dla 40 regionów europejskich - jak podkreślają twórcy - to więcej, niż w jakiejkolwiek innej konkurencyjnej technologii.

Reklama

System SYNC z funkcją Emergency Assistance zostaje aktywowany zaraz po zderzeniu, w wyniku którego pasażerowie mogą być nieprzytomni, ranni lub zdezorientowani - mówi Christof Kellerwessel, główny inżynier ds. systemów elektrycznych i elektronicznych, Ford of Europe. W takiej sytuacji trudno wykonać połączenie alarmowe w ojczystym języku, nie wspominając już o języku obcym.

Funkcja Emergency Assistance, oferowana standardowo w połączeniu z aktywowanym głosem samochodowym systemem komunikacji SYNC, wykorzystuje informacje przekazywane przez pokładową jednostkę GPS, a także mapy i sieć telefonii komórkowej, aby określić miejsce wypadku i wybrać odpowiedni język, w którym zostanie przekazana wstępna wiadomość głosowa o zaistniałej sytuacji.

System wybiera następnie europejski numer alarmowy 112 za pośrednictwem systemu Bluetooth telefonu komórkowego kierowcy. W oparciu o współrzędne miejsca wypadku system może nawet wybrać odpowiedni język powiadomienia w krajach, w których obowiązuje więcej, niż jeden język urzędowy.

Samochód zaczyna dzwonić po pomoc na numer ratunkowy po tym jak dostanie sygnał po aktywacji poduszki powietrznej lub odcięciu pompy paliwowej. Przed wykonaniem połączenia system daje podróżującym czas na dezaktywację, gdyby okazało się, że specjalistyczna pomoc nie jest potrzebna.

Funkcja umożliwia bezpośrednie połączenie operatora z podróżującymi poprzez zestaw głośnomówiący lub przekierowanie połączenia na telefon komórkowy, jeśli na przykład kierujący opuści pojazd wraz ze swoim telefonem.