Za naszą wschodnią granicą jest łatwiej, bo Ukraina nie należy do UE i sprzedawane tam auta nie muszą spełniać unijnych norm. Jak mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Automotive Europe Corporation, firmy należącej do kontrolowanego przez Krystiana Poloczka holdingu Iberia Motor Capital Group i sprzedającego już u nas seaty, aby pojazd uzyskał homologację europejską, musi spełnić wiele wymogów i przejść skomplikowany proces. – Norma czystości spalin to tylko jeden z elementów, który oczywiście nie dotyczy aut elektrycznych. Ale zostają kwestie związane z bezpieczeństwem, recyklingiem poszczególnych elementów pojazdu, kończąc na drobiazgach, jak odpowiednie światła czy urządzenia pokładowe – mówi Krynicki.
Nadjeżdżają chińskie auta Buffetta Inne
Dlatego AEC nie precyzuje terminu rozpoczęcia sprzedaży w Polsce, choć jeszcze w 2011 r. deklarowali, że stanie się tak na wiosnę tego roku. Ale z debiutu na Ukrainie są zadowoleni. – W grudniu 2011 i styczniu tego roku sprzedaliśmy ok. 100 aut – mówi Krynicki. Zakłada, że w 2012 r. nabywców znajdzie 2 tys. pojazdów. Dużą rolę odgrywają ceny. Model F0 (miejski, wielkości Toyoty Aygo) kosztuje 8,9 tys. dol., a większy sedan F3 10,9 tys. dol. Tyle że na rynku ukraińskim są to auta z silnikami konwencjonalnymi.
Strategia marki w Polsce jest inna. – Chcemy wystartować z samochodem i autobusem w pełni elektrycznym, a dopiero potem wprowadzać kolejno hybrydę i pojazdy konwencjonalne – mówi Krynicki.
Andrzej Halarewicz, szef JATO Dynamics w Polsce, dobrze wypowiada się o BYD. – Jedyną przeszkodą we wprowadzeniu tych aut jest homologacja. Ale ta bariera wcześniej czy później zniknie, bo marka BYD jest najlepiej spośród chińskich produktów dostosowana do wymogów rynku europejskiego.
Nadjeżdżają chińskie auta Buffetta Inne
W AEC zdają sobie sprawę, że koncern, którego udziałowcem od kilku lat jest znany inwestor Warren Buffett, nie jest u nas znany. – Świadomość tej marki musimy zbudować od podstaw – mówi Krynicki. Firma będzie więc prezentować BYD jako światowego giganta w produkcji baterii oraz urządzeń i technologii IT, aby przełamać stereotypowe myślenie o wyrobach made in China.