Pomysł z opłatami za przejazd mostem powstał jeszcze na wniosek prezydenta Lecha Kaczyńskiego, zespół pracował nad nim wiele miesięcy i ten dokument trafił na moje biurko 27 lipca 2006 roku, tj. po 7 dniach mojego urzędowania - powiedział w "Faktach po Faktach" w TVN24 Kazimierz Marcinkiewicz, były komisarz stolicy.

Dziś Jarosław Kaczyński oszukuje Warszawiaków, bo nikt nie ma zamiaru wprowadzać żadnej opłaty ani w tunelach ani na mostach - dodał Marcinkiewicz.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński zarzucił wczoraj prezydent Warszawy Hannie Gronkiewicz-Waltz, że dyskryminuje Pragę i chce zamknąć mosty. W ten sposób skrytykował plan wprowadzenia opłat za przejazdy mostami i tunelami. Taki zapis zawiera uchwała Rady Miasta o strategii transportowej z 2009 roku.

>>>Dziennik.pl ujawnia: zobacz, ile kosztuje ratowanie prawa jazdy

- Oto szanowni państwo ze zdumieniem dowiadujemy się, że mosty, których w Warszawie jest mało, mają być w jakiejś mierze zamknięte, mają być płatne. Bo strategia dla Warszawy przewiduje taką możliwość. Wisła stanie się barierą. To jest rzecz zupełnie niebywała, niesłychana. Domagamy się od pani prezydent, żeby ona natychmiast oświadczyła, że tego nie zrobi i przeprosiła - mówił cytowany przez "Gazetę Wyborczą" Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

Hanna Gronkiewicz-Waltz już w środę zaznaczyła, że obecnie nie są prowadzone żadne prace nad wprowadzeniem opłat.

Dziś Agnieszka Kłąb, rzeczniczka stołecznego ratusza powiedziała, że: - W związku z zarzutami o rzekomych planach wprowadzenia opłat za przejazd mostami, tunelami i inną miejską infrastrukturą informujemy, że zapis ten został sformułowany i wpisany w przygotowywanym jeszcze za kadencji PiS projekcie Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy.

Kłąb udostępniła projekt strategii w wersji z 27 lipca 2006 roku (w Warszawie rządził wówczas komisarz PiS - Kazimierz Marcinkiewicz). Użyto tam sformułowania "Warszawa będzie rozważać możliwości wprowadzenia opłat za korzystanie z mostów i tuneli". W Gazecie czytamy, że ani jeden radny PiS nie zagłosował przeciw niej. Autorem strategii jest prof. Wojciech Suchorzewski, autorytet w kwestiach polityki transportowej miasta.

Co na to prezes PiS? - To był pomysł jakiegoś urzędnika, który nie został przyjęty. Ale to były czasy pana Marcinkiewicza. Właściwie wszystko zostaje w rodzinie bo pan Marcinkiewicz popiera Hannę Gronkiewicz-Waltz - skomentował dziś Jarosław Kaczyński.