Co wpisać w kratkę pt. lakier? Przecież wściekle żółtego nikt nie kupi, kiedy już przyjdzie czas rozejrzeć się za innym autem… Który kolor jest na topie?

Otóż według firmy DuPont biały i biały perłowy stały się najbardziej popularnymi kolorami samochodów na świecie, dołączając do koloru srebrnego. Kolory: biały i biały perłowy, przewyższyły popularnością dawnych rywali: czarny i szary. 

Producent lakierów samochodowych, opublikował właśnie raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report), zawierający informacje o wybieranych kolorach samochodów oraz trendów w 11 czołowych regionach motoryzacyjnych na świecie. Oto wyniki…

W 2010, kolory biały i biały perłowy, plasowały się obok szarego na trzeciej pozycji światowego rankingu osiągając 16 proc. udział w rynku. Rosnąca popularność tych kolorów w Ameryce Północnej, w połączeniu z ich wzrostem popularności w Europie, Chinach, Korei, Ameryce Południowej i Afryce Południowej, przyczyniły się do osiągnięcia poziomu 22 proc. na rynku światowym. Kolory: czarny i szary, spadły na odpowiednio trzecie i czwarte miejsca. Kolory: czerwony i niebieski, zajmują miejsca piąte i szóste.

A oto jak wygląda pierwsza dziesiątka najpopularniejszych kolorów pojazdów na świecie...


Najpopularniejsze kolory samochodów na świecie wg raportu DuPont to: 

1. biały i biały perłowy wspólnie z kolorem srebrnym - 22%
3. czarny i efekt czarnego - 20%
4. szary - 13%
5. czerwony - 7%
6. niebieski - 6%
7. brązowy i beżowy - 5%
8. zielony - 2%
9. żółty i złoty - 1%
10. inne - 2%

"Pomimo tego, że biały i biały perłowy historycznie były popularnymi kolorami samochodów, wzrost ich popularności był większy niż tego oczekiwaliśmy” - powiedziała Nancy Lockhart, dyrektor marketingu kolorów DuPont.

Srebrny i czarny już dawno znalazły się w pierwszej trójce najczęściej wybieranych kolorów. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat, biały i biały perłowy cieszyły się stale rosnącą popularnością, głównie poza Ameryką Północną. 

"W tym roku, popularność tego koloru wzrosła o ponad 4 proc." - powiedziała Lockhart. "Nastąpił wzrost akceptacji konsumentów dla koloru białego. Klienci chcą, aby ich samochody <pachniały świeżością> i producenci samochodów są tego świadomi. Srebrny i czarny były kiedyś kolorami symbolizującymi luksus, ale rola białego znacznie się zwiększyła w tej symbolice. Luksus to teraz zróżnicowana paleta kolorów, a jego poczucie jest najbardziej znaczącym motywatorem poszukiwanym przez światowych projektantów samochodów. Klasyczny biały i biały perłowy inspirują w projektowaniu luksusowych samochodów."

Biały i biały perłowy, po raz piąty z rzędu zdominowały udział w kolorach najczęściej wybieranych samochodów w Ameryce Północnej osiągając 23% udziału w rynku. Biały dominował w segmencie ciężarówek i SUV gdzie ma 29% rynku. Czarny i efekt czarnego osiągnął 18% udziału w rynku i był najbardziej popularnym kolorem w segmencie samochodów luksusowych, przy czym efekt czarnego kontynuuje wzrost dystansując kolor czarny podstawowy.


Obniżyła się popularność koloru srebrnego osiągając poziom 16%. Prowadzi on jednak w sektorze aut kompaktowych i ma 20 % rynku. Szary ma 13% i był na czwartej pozycji we wszystkich segmentach. Czerwony utrzymuje 5 miejsce w rankingu z 10% udziałem. Mocne kolory, takie jak jasnoniebieski czy żółcie, odcienie brązu, beże i zielenie, uzupełniają paletę kolorów w regionie. 

W Europie, czarny i efekt czarnego są najbardziej popularne i reprezentują 25% rynku samochodów, z czego aż 40% rynku luksusowych samochodów typu SUV. Od 2007 roku czarny i efekt czarnego utrzymują pozycję lidera w regionie. DuPont oczekuje, że ta tendencja utrzyma się w najbliższej przyszłości, szczególnie w odniesieniu do efektu czarnego. 

Biały i biały perłowy osiągnęły zaskakujący wzrost o około 5% w stosunku do 2010 i mają 20% w rynku. Było to spowodowane popularnością tego koloru we wszystkich segmentach samochodowych. 

"W Europie, biały postrzegany jest jako inspiracja dla trendu ekologicznego, gdyż symbolizuje nowoczesny minimalizm i technologię przyszłości" - powiedziała Elke Dirks, projektant kolorów dla DuPont w Europie. "Tendencja ta spowodowała znaczny wzrost udziału kolorów białego perłowego i białego w segmencie aut luksusowych" - wyjaśnia. 

Popularność szarego (18%) i srebrnego (15 %) spadła w tym roku. Niebieski uzupełnia ranking europejski z 7% udziałem w rynku. 

Srebrny prowadzi w regionie Azji i Pacyfiku osiągając więcej niż 25% udziału w regionie i powtarzając pozycję lidera z ubiegłego roku w Chinach i Korei. Biały i biały perłowy miały drugie miejsce w regionie Azji i Pacyfiku, z nieco mniej niż 25% udziałem, na czele z Japonią i Indiami, gdzie te kolory są kolorami nr 1. 

W Chinach, srebrny jest wciąż na szczycie i ma 26% udziału w rynku, chociaż odnotował 7% spadek w porównaniu do roku 2010. Czarny i efekt czarnego był nr 2 w Chinach w tym roku, ale ich udział zmniejszył się o ponad 9%. Popularność niebieskiego wzrosła w segmencie małych samochodów. Również inne kolory są coraz szerzej stosowane w tym kraju. 


W Japonii, kolory biały i biały perłowy osiągnęły poziom 26% obniżając swój udział z 28% w roku ubiegłym. Czarny i efekt czarnego również zanotowały spadek do 20% wyprzedzając jednak kolor srebrny, który zajął 3 miejsce w rankingu i ma 19% rynku. Niebieski (9%) i szary (9%) zamykają pierwszą piątkę w Japonii, przy czym szary zanotował wzrost o 4%. 

"W regionie Azji i Pacyfiku, obserwujemy zmianę trendów kolorystycznych na związane z naturą co symbolizuje tutaj kolor niebieski" - powiedziała Kumiko Ohmura, dyrektor działu marketingu kolorów w regionie Azji i Pacyfiku. "Zaobserwowaliśmy spadek popularności koloru czarnego, w związku ze wzrostem popularności koloru niebieskiego w segmencie małych samochodów oraz szerszego zastosowania innych kolorów."

W Korei Południowej, srebrny miał prawie 30% rynku w 2011 roku. Następnie plasuje się biały i biały perłowy z 25%. Czarny i efekt czarnego spadły na trzecie miejsce w Korei Południowej z poziomem 15% (w dół o 9% w porównaniu z rokiem 2010).

W Indiach, w czołówce znalazł się kolor biały reprezentujący 28% rynku. Następnie plasuje się srebrny z 27% oraz szary na trzeciej pozycji, tylko z 9%.

Srebrny prowadził na rynku Ameryki Południowej z 30% udziałem w rynku. Był także pierwszym kolorem wyboru w Brazylii. Drugim najpopularniejszym kolorem w Ameryce Południowej jest efekt czarnego i czarny, reprezentowany przez 19% w regionie. Biały i biały perłowy był trzeci, z 17% całego rynku Ameryki Południowej (podobnie w Brazylii).

W tegorocznym raporcie DuPont kolory biały i biały perłowy miały najwyższy na świecie udział w rynku w Republice Południowej Afryki, osiągając poziom 40%. Kolejnym kolorem był srebrny, z prawie 22% rynku oraz czarny i efekt czarnego, które zamykają pierwszą trójkę z prawie 12%. 

W Rosji, czarny i efekt czarnego są najpopularniejszymi kolorami samochodów, z ponad 23% udziałem w rynku. Srebrny jest na drugim miejscu, z niewiele ponad 22%. Biały i biały perłowy mają prawie 15% rynku. Producent lakierów zauważa, że kolor zielony zdobył 7% rynku w Rosji. Jego udział jest mniejszy niż w 2010 roku, lecz wciąż największy na świecie ze wszystkich regionów badanych w raporcie DuPonta.