W 2015 roku skradziono w Polsce 13.408 samochodów - powiedział dziennik.pl Dariusz Marciniak z Komendy Głównej Policji. - I choć ilość aut poruszających się po polskich drogach gwałtownie rośnie, to z roku na rok coraz mniej aut jest kradzionych. Dość powiedzieć, że jeszcze dziesięć lat temu w roku 2005 skradziono 45.292 samochody - dodał przedstawiciel KGP.

Reklama

Policja oraz firmy ubezpieczeniowe zauważają, że metody, jakich chwytają się rabusie, ewoluują wraz z postępem motoryzacji. Złodzieje samochodów zmieniają się w hakerów - a zmuszają ich do tego… producenci aut. A może ułatwiają im robotę?

Technika wrogiem kierowców?

- Postęp techniczny i rozwój elektroniki pozwala przestępcom na stosowanie coraz bardziej wyrafinowanych metod kradzieży pojazdów - mówi dziennik.pl Piotr Raubo, dyrektor biura przeciwdziałania wyłudzeniom w TUiR Warta. - Daje się zauważyć wzrost liczby kradzionych pojazdów, które używają systemu "keyless go". Kluczyk jest elektroniczny, pojazd otwiera się i uruchamia automatycznie. Przestępcy wykorzystują zaawansowane narzędzia elektroniczne i kradzieży dokonują bez użycia narzędzi mechanicznych - wyjaśnia ekspert.

Reklama
System keyless czy też system bezkluczykowy działa w ten sposób, że komputer pokładowy wykrywa kluczyk samochodu i np. po dotknięciu klamki odblokowuje drzwi oraz immobilizer. Wystarczy wcisnąć guzik i silnik pracuje - bez wyciągania kluczyka z kieszeni czy torebki.
ADAC

Także Link4 zanotowało nowy sposób kradzieży, który można nazwać "na kolejkę". Jak to wygląda? - Przy bezkluczykowym systemie otwierania samochodu jeden ze sprawców stoi np. w kolejce za właścicielem samochodu i za pomocą specjalnego urządzenia łączy się z kluczykiem, który jest w kieszeni właściciela, a następnie otwiera i uruchamia samochód, którym odjeżdża drugi sprawca - opowiada nam Marek Baran, dyrektor Public Relations w Link4.

Obrazem tego, jak niebezpieczne może być rozwiązanie mające ułatwić nam życie, są najnowsze wyniki testów zabezpieczeń samochodowych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Jego eksperci postanowili sprawdzić, na które samochody działa taka metoda.

Warto wiedzieć, że uruchomiony w ten sposób samochód z bezkluczykowym systemem może jechać, nawet jeśli właściwy klucz jest poza pojazdem. Komputer będzie jedynie informować o braku/zgubieniu klucza - a to złodziejowi raczej nie przeszkadza, zwłaszcza kiedy już samochód dotrze na miejsce rozbiórki na części.

Oto lista aut, które eksperci ADAC otworzyli w kilka sekund. Złodzieje także to potrafią:

Marka Model Rocznik Złodziej otworzy drzwi bez "twojego" kluczyka Złodziej uruchomi silnik bez "twojego" kluczyka i odjedzie autem
Audi A3 2015 tak tak
A4 2015 tak tak
A6 2015 tak tak
BMW 730d 2015 tak tak
Marka DS (Citroen) DS4 crossback 2014 tak tak
Ford galaxy 2015 tak tak
ecosport 2015 tak tak
Honda HR-V 2015 tak tak
Hyundai santa fe 2015 tak tak
Kia optima 2015 tak tak
Lexus RX 450h 2015 tak tak
Range Rover evoque 2015 tak tak
Renault trafic 2015 tak tak
Mazda CX-5 2015 tak tak
Mini clubman 2015 tak tak
Mitsubishi outlander 2013 tak tak
Nissan qashqai 2013 tak tak
leaf 2012 tak tak
Opel ampera 2012 tak tak
SsangYong tivoli 2015 tak tak
Subaru levorg 2015 tak tak
Toyota RAV4 2015 tak tak
Volkswagen golf VII GTD 2013 tak tak
touran 2015 tak tak

Trwa ładowanie wpisu