Parlament Europejski poparł nowe standardy bezpieczeństwa dla motocykli, skuterów, quadów i innych pojazdów dwu i trzykołowych od 2016 r. M.in. ciężkie motocykle będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS).

Przyjęto też obostrzenia dotyczące emisji zanieczyszczeń z takich pojazdów. Przegłosowane we wtorek przez europosłów nowe normy bezpieczeństwa i emisji będą obowiązywać nowe dwu i trzy kołowe pojazdy i quady sprzedawane w UE od 2016 r. By weszły w życie, muszą je jeszcze formalnie zatwierdzić kraje UE.

Jak uzasadniał PE w komunikacie, nowe wymogi bezpieczeństwa są potrzebne, bo pojazdy takie powodują 16 proc. wypadków śmiertelnych na europejskich drogach. Podczas poniedziałkowej debaty europosłowie wskazywali, że niebezpieczne dla europejskich klientów bywają pojazdy importowane z Korei czy Chin.

Oczywiście bezpieczeństwo w dużej mierze należy do użytkowników, ale jest wciąż pewien zakres możliwości, by uczynić motocykle bezpieczniejszymi i czystszymi - podkreślił sprawozdawca PE, chadek Wim van de Camp.

Zgodnie z nowymi regułami, większe motocykle o pojemności ponad 125 cm sześc. będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS), a mniejsze motocykle, w tym skutery, mogą być wyposażone w system hamulcowy CBS. Ma być też poprawiona widoczność motocykli i kierowców poprzez system automatycznego włączania świateł w momencie odpalenia silnika.

Jeśli chodzi o ograniczenie zanieczyszczeń, to pojazdy kategorii L (m.in. motocykle i skutery) mają spełniać normę emisji spalin Euro 4 od 2016 r., a motorowery - od 2017r. Od 2020 r. wszystkie pojazdy dwu i trzy kołowe mają spełniać normę emisji spalin Euro 5.