Nowa limuzyna z Niemiec szturmuje Polskę. Zobacz pierwsze ZDJĘCIA audi A8 z Warszawy
1 W dobie obecnie panującej walki o prym w dziedzinie ekologii bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na masę własną auta. Dzięki lekkiej konstrukcji ciężar własny Audi A8 3.0 TFSI quattro ze standardowym rozstawem osi to 1830 kg. Porównywalny Mercedes waży o ponad 140, a BMW niemal 200 kg więcej. Ta różnica w wadze to głównie zasługa karoserii, która prawie w całości jest wykonana z aluminium (Audi Space Frame waży 231 kg).
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
2 Audi A8 w nowej odsłonie to największy model segmentu luksusowych limuzyn. Jego długość to 5,14 m, odległość pomiędzy osiami to 2,99 m, szerokość auta to 1,95 m, a wysokość 1,46 m. Jeśli komuś to nie wystarcza, Audi ma także w ofercie model A8 L, który jest dłuższy i ma większy o 13 cm rozstaw osi. W porównaniu do modelu sprzed liftingu przekonstruowano bagażnik, dzięki czemu uzyskano dodatkowe 10 centymetrów długości przestrzeni bagażowej.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
3 Z zewnątrz zmiany są raczej kosmetyczne, jednak nie sposób nie zauważyć jednej z najważniejszych nowości dla modelu A8, czyli opcjonalnych diodowych reflektorów Matrix LED. Na ten system składa się 25 diod świetlnych, które nie zawierają ruchomych elementów, a kierowanie słupem światła np. przy doświetlanie zakrętów realizowane jest za sprawą włączania lub przyciemniania pojedynczych diod. Dzięki takiemu rozwiązaniu, system oświetlenia drogi może bardzo precyzyjnie reagować na nadjeżdżające z naprzeciwka lub jadące przed nami pojazdy. Nie oślepia ich, równocześnie zawsze w możliwie najskuteczniejszy sposób oświetlając tor jazdy. Co ciekawe, system reflektorów w Audi A8 sterowany jest przez nawigację, a jego reakcje odzwierciedlają sytuację na drodze. Moc poszczególnych diod reflektorów określana jest przez napływające dane dotyczące pokonywanej drogi. W połączeniu z opcjonalną nawigacją plus z MMI touch, system odpowiednio wcześniej rozpoznaje informacje np. o przebiegu zakrętów czy klasyfikacji dróg zapisane w nawigacji i do nich dostosowuje moc i strumień światła.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
4 System Matrix może jednorazowo zapobiec oślepianiu nawet ośmiu innych uczestników ruchu (pieszych i pojazdów). Podstawową zasadą systemu Matrix LED jest to, żeby jak najwięcej korzystać ze świateł drogowych, jednocześnie zapobiegać oślepianiu innych. Sterownik reflektorów w sposób ciągły i płynny steruje diodami (włącza je, wyłącza i przyciemnia), korzystając z ponad 966 milionów zdefiniowanych konfiguracji świateł. Światła tylne samochodu także zostały przeprojektowane i przebudowane.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
5 Niezależnie od wersji silnikowej - z wyjątkiem modelu S8 - układ wydechowy jest zakończony dwiema trapezowatymi końcówki umiejscowionymi na prawym i lewym krańcu tyłu pojazdu. Fani luksusu mają do wyboru dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych. Rozmiary kół sportowej wersji S8 to 21 cali.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
6 Nowością w A8 jest zrezygnowanie z hydraulicznego wspomagania kierownicy na rzecz układu opartego na elektromechanicznym wspomaganiu. Zaletą tego rozwiązania jest po pierwsze oszczędność energii, ponieważ nowy układ działa tylko wtedy, gdy jest potrzebny, czyli przy skręcaniu, a po drugie daje komputerowi możliwość sterowania pracą układu kierowniczego i połączenia go z nowymi systemami elektronicznymi na pokładzie tej limuzyny…
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
7 Najnowsze Audi A8 może być wyposażone w 15 różnych systemów asystujących. Obok wspomnianego Matrix LED, znajdziemy w nim np. nowy system jazdy nocnej, który potrafi dostrzec, wyróżnić na wyświetlaczu i ostrzec kierowcę o wykryciu pieszego lub zwierzęcia znajdującego się w obrębie toru jazdy auta.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
8 Kolejną ciekawostką jest system utrzymywania auta w pasie ruchu, który może działać w dwóch trybach; wczesnym i późnym. Wczesny na bieżąco koryguje tor jazdy w pasie ruchu, a późny przekazuje moment obrotowy na kierownicę w momencie zbliżania się do linii pasa ruchu. W obu przypadkach kierowca jest informowany o działaniu systemu za sprawą drżenia kierownicy.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
9 Innowacją dla modelu A8 jest także wprowadzenie asystenta parkowania z widokiem otoczenia. System czterech kamer obserwuje to co dzieje się wokół auta - dzięki temu kierowca ma możliwość obserwowania sytuacji z lotu ptaka. Warto także wspomnieć, że kupujący mogą doposażyć swoje nowe Audi A8 w wyświetlacz head up, który wyświetla informacje na przedniej szybie na wysokości wzroku kierowcy.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
10 Wnętrze największej limuzyny Audi rozpieszcza luksusem. Fotele przednie są dostępne w wielu opcjach, w tym z regulowaną pięciostopniowo funkcją wentylacji i masażu. A8 i A8 L mogą mieć dwa oddzielne, elektrycznie regulowane tylne siedzenia. Dla Audi A8 L można zamówić pokrytą skórą konsolę centralną, a tylny fotel można doposażyć w elektrycznie wysuwany podnóżek. Nowością w A8 jest także możliwość zamówienia jonizatora powietrza we wnętrzu pojazdu.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
11 Oferta obić, listew dekoracyjnych czy kolorów może spowodować zawrót głowy, a dla dbających o środowisko Audi oferuje wytwarzaną w ekologiczny sposób skóra o nazwie „unikat”, której karbowanie przeprowadzono w oparciu o ekstrakty z liści karczocha, sumaku i truskawki. Nowością, jeśli chodzi o wykończenia, są zastosowane forniry z drewna topolowego w kolorze brązowo-srebrnym i drewna jesionowego w kolorze brązowo-złotym, które uszlachetniono srebrem lub złotem.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
12 W programie Audi exclusive, wyjątkowo wymagający klienci znajdą rozwiązania umożliwiające dowolną indywidualizację własnego pojazdu. W limitowanej serii A8 L W12 Audi exclusive concept, wnętrze wykonano ze skóry w kolorze koniakowym agatha cognac. Skórę dostarcza włoska manufaktura meblowa Poltrona Frau. Powstanie jedynie 50 sztuk tej wersji auta. Każda z nich otrzyma listwy progowe z numerem danego egzemplarza. Uzupełnieniem systemu multimedialnego i nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect z telefonem pokładowym. Audi Connect umożliwia także korzystanie z internetu w czasie jazdy.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
13 Audi A8 wystartuje z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma silnikami diesla. Są to: jednostka 3.0 TFSI/310 KM doładowana sprężarką, jednostka V8 Biturbo 4.0 TFSI/435 KM, motor 3.0 TDI/258 KM oraz silnik 4.2 TDI/385 KM i momencie obrotowym 850 Nm.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
14 Audi A8 z silnikiem 4.0 TFSI od zera do 100 km/h przyspiesza w 4,5 sekundy. System Audi cylinder on demand (COD) odłącza przy obciążeniach częściowych cztery z ośmiu cylindrów. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest jednostka 3.0 TDI. Na 100 km zużywa średnio według producenta 5,9 litra oleju napędowego. Wszystkie jednostki napędowe spełniają europejski standard emisji spalin Euro 6, który wejdzie w życie w 2015 roku.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
15 Uzupełnieniem klasycznego wariantu Audi A8 są trzy inne modele. Audi A8 hybrid (dostępne także w wersji wydłużonej), wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny, generuje moc systemową 180 kW (245 KM), przekazywaną na przednie koła za pomocą zmodyfikowanej automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy, umieszczony z tyłu pojazdu, umożliwia osiągnięcie wyłącznie na napędzie elektrycznym maksymalnej prędkości 100 km/h lub pokonanie odcinka trzech kilometrów ze stałą prędkością 60 km/h. Średnio, Audi A8 hybrid zużywa na 100 km jedynie 6,3 l paliwa.
Audi / PHOTOUP Mikolaj Urbanski
16 Na końcu cennika znajdziemy Audi A8 L W12, który ma pod maską benzynowy silnik w układzie cylindrów W o pojemności skokowej 6,3 litra generujący moc 500 KM. Średnie zużycie paliwa według producenta to si 11,7 litra na 100 km. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który określa sposób pracy różnych podzespołów, to element wyposażenia seryjnego. Steruje on także zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension i adaptacyjnymi amortyzatorami. Na życzenie, Audi dostarcza zawieszenie pneumatyczne. Wariant z silnikiem V8 i model A8 L, na życzenie mogą mieć ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Nowe aluminiowe koła w rozmiarze 20 cali dopełniają całości koncepcji lekkiej konstrukcji - łącznie są lżejsze o 17,6 kg niż koła kute.
Audi
17 Model S8 o mocy 520 KM to największa sportowa limuzyna marki Audi. Montowany w niej silnik 4.0 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,1 sekundy. Na 100 km zużywa średnio 9,6 l benzyny. Napęd w nowym Audi A8 przenosi ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia tiptronic. Elektronicznie sterowana przekładnia współpracuje ze stałym napędem na cztery koła quattro. Napęd ten może być opcjonalnie uzupełniony o sportowy mechanizm różnicowy, który zależnie od potrzeb rozdziela siły pomiędzy tylnymi kołami. W modelu A8 4.2 TDI clean diesel quattro i S8, sportowy mechanizm różnicowy jest elementem wyposażenia seryjnego. W Polsce w każdym Audi A8 znajdziemy standardowo system MMI Navi, reflektory LED, system Bluetooth i Audi Music Interface. Cena nowego Audi A8 startuje od 360 tysięcy złotych za auto z turbodieslem 3,0 o mocy 258 KM z napędem quattro. Najtańszy benzyniak 3,0 o mocy 310 KM z napędem quattro to wydatek niemal 390 tys. zł. Dopłata za przedłużoną wersję A8 Lang wynosi ponad 20 tysięcy złotych.
Audi / kati ebner
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję