- Nowa Toyota GR Yaris sensacją w Polsce. Pierwsze auta już dopłynęły z Japonii
- Nowa Toyota GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy
- Zmodyfikowany silnik 1.6 daje więcej mocy. Nowy GR Yaris to dzikus
- Nowa automatyczna skrzynia biegów jest szybsza niż manualna
- Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
Nowa Toyota GR Yaris sensacją w Polsce. Pierwsze auta już dopłynęły z Japonii
Nowa Toyota GR Yaris została przebojem polskiego rynku zanim jeszcze pojawiła się w salonach. Kierowcy w ciemno zamówili 307 sztuk tego auta. W tym niemal 70 proc. wybrało konfigurację z nową 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct. Teraz samochody dopłynęły z Japonii i niebawem trafią do właścicieli. Skąd takie wzięcie?
Nowy GR Yaris to przedstawiciel wymierającego gatunku niewielkich i mocnych samochodów. To także jeden z najbardziej udanych sportowych modeli Toyoty. Ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy - lampy, lusterka i antena. 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało bardziej drapieżny wygląd, jest sztywniejsze, zapewnia większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.
Znakiem szczególnym jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Otwór w dolnej krawędzi tylnej listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.
Nowa Toyota GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy
GR Yaris od progu wita nowym układem kabiny. Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewnia lepszą widoczność – jej układ przeniesiono z aut wyścigowych czy rajdowych. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do obniżonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy. Cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.
Zmodyfikowany silnik 1.6 daje więcej mocy. Nowy GR Yaris to dzikus
W chwili debiutu w 2020 roku GR Yaris błyszczał najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz po modyfikacjach moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Mechaniczne serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Szaleństwo! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.
Nowa automatyczna skrzynia biegów jest szybsza niż manualna
GR Yaris pierwszy raz jest dostępny z opcjonalną 8-biegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów na torze wyścigowym niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia.
Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).
Ile kosztuje nowa Toyota GR Yaris? Sprzedaje się w ciemno
Toyota GR Yaris w wersji Dynamic z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 214 900 zł. Konfigurację z 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct wyceniono na 225 900 zł i właśnie taki samochód w ciemno skusił niemal 70 proc. kupujących.
Seryjnie GR Yaris jest wyposażony w 18-calowe alufelgi, sportowe fotele GR, przedni i tylny dyferencjał Torsen LSD, podwójne końcówki układu wydechowego, tylny spojler, dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym, a w wersji z automatem przy trójramiennej sportowej kierownicy zamontowano manetki do zmiany przełożeń. Do tego są aluminiowe nakładki na pedały i nakładki progowe, bezramkowe drzwi czy czerwone zaciski hamulców.
Toyota GR Yaris - jakie wyposażenie na pokładzie i dodatkowe pakiety?
Na liście wyposażenia jest także dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja Connected z trybem offline oraz 4-letni pakiet transmisji danych, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.
Pakiet VIP (16 tys. zł) obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. W przypadku GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów ten ostatni system ma funkcję hamowania, a auto dodatkowo jest wyposażone w układ detekcji przeszkód.
Toyota GR Yaris znika na pniu. Kto pierwszy ten lepszy
Jeśli ktoś jest zainteresowany tym autem, to powinien się pospieszyć. U dilerów Toyoty są jeszcze dostępne ostatnie sztuki GR Yarisa.
Toyota GR Yaris - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Długość (mm) | 3995 | |
Szerokość (mm) | 1805 | |
Wysokość (mm) | 1455 | |
Rozstaw osi (mm) | 2560 | |
Rozstaw kół - przód (mm) | 1536 | |
Rozstaw kół - tył (mm) | 1572 | |
Przedni zwis – przód (mm) | 830 | |
Tylny zwis – tył (mm) | 605 | |
Minimalny prześwit z 1 osobą we wnętrzu (mm) | 124 | |
Długość wnętrza (mm) | 1785 | |
Szerokość wnętrza (mm) | 1430 | |
Wysokość wnętrza (mm) | 1175 | |
Liczba miejsc | 4 | |
Masa własna (kg) | 1280/1300 (GR Direct Automatic) | |
Maksymalna dopuszczalna masa (kg) | 1645 | |
Współczynnik oporu powietrza | 0,346 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | |
NAPĘD | ||
Silnik | DOHC, rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem | |
Typ | G16E-GTS | |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | |
Rodzaj paliwa | Benzyna 95 lub więcej | |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 | |
Pojemność (cc) | 1618 | |
Stopień sprężania | 10,5 | |
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) | 280/206 przy 6500 | |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 390 przy 3250 – 4600 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | od 8,34 | |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) | od 187,94 | |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | ||
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna GAZOO RACING Direct | 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct |
1. bieg | 3.538 | 4.4352 |
2. bieg | 2.238 | 2.8090 |
3. bieg | 1.535 | 1.9333 |
4. bieg | 1.162 | 1.4975 |
5. bieg | 1.081 | 1.2665 |
6. bieg | 0.902 | 1.0000 |
7. bieg | - | 0.7936 |
8. bieg | - | 0.6500 |
wsteczny | 3.831 | 3.590 |
Układ przeniesienia napędu | GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy | |
Mechanizmy różnicowe – przedni i tylny | Torsen LSD | |
PODWOZIE | ||
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, wspomaganie elektroniczne | |
Liczba obrotów kierownicy | 2,36 | |
Zawieszenie – przód | Kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie – tył | Podwójne wahacze | |
Hamulce - przód | 14-calowe (356 mm) wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami | |
Hamulce - tył | 11,7-calowe (297 mm) wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami | |
Koła | BBS 8.5J z kutego aluminium | |
Opony | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4S | |
OSIĄGI | ||
Maksymalna prędkość (km/h) | 230 | |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | 5,2 | |
Minimalny promień skrętu opon (m) | 5,31 | |
Minimalny promień skrętu karoserii (m) | 5,64 |