Nowa Toyota GR Yaris sensacją w Polsce. Pierwsze auta już dopłynęły z Japonii

Nowa Toyota GR Yaris została przebojem polskiego rynku zanim jeszcze pojawiła się w salonach. Kierowcy w ciemno zamówili 307 sztuk tego auta. W tym niemal 70 proc. wybrało konfigurację z nową 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct. Teraz samochody dopłynęły z Japonii i niebawem trafią do właścicieli. Skąd takie wzięcie?

Nowy GR Yaris to przedstawiciel wymierającego gatunku niewielkich i mocnych samochodów. To także jeden z najbardziej udanych sportowych modeli Toyoty. Ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy - lampy, lusterka i antena. 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało bardziej drapieżny wygląd, jest sztywniejsze, zapewnia większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.

Reklama
Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong
Reklama

Znakiem szczególnym jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Otwór w dolnej krawędzi tylnej listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.

Nowa Toyota GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy

GR Yaris od progu wita nowym układem kabiny. Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewnia lepszą widoczność – jej układ przeniesiono z aut wyścigowych czy rajdowych. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do obniżonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy. Cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.

Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong

Zmodyfikowany silnik 1.6 daje więcej mocy. Nowy GR Yaris to dzikus

W chwili debiutu w 2020 roku GR Yaris błyszczał najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz po modyfikacjach moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Mechaniczne serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Szaleństwo! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.

W układzie hamulcowym nowego GR Yarisa zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm oraz czterotłoczkowe zaciski z przodu oraz wentylowane tarcze o średnicy 297 mm i dwutłoczkowe zaciski z tyłu / Toyota / Jayson Fong

Nowa automatyczna skrzynia biegów jest szybsza niż manualna

GR Yaris pierwszy raz jest dostępny z opcjonalną 8-biegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów na torze wyścigowym niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia.

Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong

Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?

Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).

Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong
Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong

Ile kosztuje nowa Toyota GR Yaris? Sprzedaje się w ciemno

Toyota GR Yaris w wersji Dynamic z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 214 900 zł. Konfigurację z 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct wyceniono na 225 900 zł i właśnie taki samochód w ciemno skusił niemal 70 proc. kupujących.

Seryjnie GR Yaris jest wyposażony w 18-calowe alufelgi, sportowe fotele GR, przedni i tylny dyferencjał Torsen LSD, podwójne końcówki układu wydechowego, tylny spojler, dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym, a w wersji z automatem przy trójramiennej sportowej kierownicy zamontowano manetki do zmiany przełożeń. Do tego są aluminiowe nakładki na pedały i nakładki progowe, bezramkowe drzwi czy czerwone zaciski hamulców.

Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong

Toyota GR Yaris - jakie wyposażenie na pokładzie i dodatkowe pakiety?

Na liście wyposażenia jest także dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja Connected z trybem offline oraz 4-letni pakiet transmisji danych, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.

Pakiet VIP (16 tys. zł) obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. W przypadku GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów ten ostatni system ma funkcję hamowania, a auto dodatkowo jest wyposażone w układ detekcji przeszkód.

Toyota GR Yaris znika na pniu. Kto pierwszy ten lepszy

Jeśli ktoś jest zainteresowany tym autem, to powinien się pospieszyć. U dilerów Toyoty są jeszcze dostępne ostatnie sztuki GR Yarisa.

Toyota GR Yaris - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Długość (mm) 3995
Szerokość (mm) 1805
Wysokość (mm) 1455
Rozstaw osi (mm) 2560
Rozstaw kół - przód (mm) 1536
Rozstaw kół - tył (mm) 1572
Przedni zwis – przód (mm) 830
Tylny zwis – tył (mm) 605
Minimalny prześwit z 1 osobą we wnętrzu (mm) 124
Długość wnętrza (mm) 1785
Szerokość wnętrza (mm) 1430
Wysokość wnętrza (mm) 1175
Liczba miejsc 4
Masa własna (kg) 1280/1300 (GR Direct Automatic)
Maksymalna dopuszczalna masa (kg) 1645
Współczynnik oporu powietrza 0,346
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50
NAPĘD
Silnik DOHC, rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem
Typ G16E-GTS
Wtrysk paliwa bezpośredni
Rodzaj paliwa Benzyna 95 lub więcej
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Pojemność (cc) 1618
Stopień sprężania 10,5
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) 280/206 przy 6500
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) 390 przy 3250 – 4600
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) od 8,34
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) od 187,94
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna GAZOO RACING Direct 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct
1. bieg 3.538 4.4352
2. bieg 2.238 2.8090
3. bieg 1.535 1.9333
4. bieg 1.162 1.4975
5. bieg 1.081 1.2665
6. bieg 0.902 1.0000
7. bieg - 0.7936
8. bieg - 0.6500
wsteczny 3.831 3.590
Układ przeniesienia napędu GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy
Mechanizmy różnicowe – przedni i tylny Torsen LSD
PODWOZIE
Układ kierowniczy Rack&Pinion, wspomaganie elektroniczne
Liczba obrotów kierownicy 2,36
Zawieszenie – przód Kolumny MacPhersona
Zawieszenie – tył Podwójne wahacze
Hamulce - przód 14-calowe (356 mm) wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami
Hamulce - tył 11,7-calowe (297 mm) wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami
Koła BBS 8.5J z kutego aluminium
Opony 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4S
OSIĄGI
Maksymalna prędkość (km/h) 230
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) 5,2
Minimalny promień skrętu opon (m) 5,31
Minimalny promień skrętu karoserii (m) 5,64
Toyota GR Yaris / Toyota / Jayson Fong